دختر دوست دارید یا پسر؟

علم امروز راه‌هایی برای انتخاب جنسیت معرفی کرده است و اگرچه این روش‌ها در ابتدا با اهداف علمی و برای جلوگیری از تولد نوزادانی با بیماری ژنتیکی مطرح شدند اما برخی زوج‌ها امروزه خودخواسته سراغ این روش‌ها می‌روند تا بتوانند جنسیت فرزندشان را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کنجکاوی درباره جنسیت جنین از دیرباز بوده و انتخاب جنسیت هم موضوع جذابی برای زوج‌ها و حتی اطرافیان آن‌ها است. بسیاری تلاش کرده‌اند تا به کمک طب سنتی، تغییر مزاج و تغذیه، خوردن برخی دمنوش‌ها و حتی کمک گرفتن از طلسم و جادو، کاری کنند که جنین، جنسیت دلخواهشان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید

دست‌اندازهای پیش پای رویای بچه‌دار شدن / ۲۰ درصد زوجین ایرانی نابارور هستند

هنوز برخی فرهنگ‌های غلط در گوشه و کنار کشور وجود دارد که داشتن فرزند پسر را فخری برای آن زوج می‌دانند و حتی برخی زنان به دلیل به دنیا آوردن فرزندهای دختر متعدد، تحت خشونت خانگی قرار می‌گیرند یا مجبور به سقط جنین دختر می‌شوند.

در مقابل زوج‌هایی هم هستند که اگرچه خود را از دسته زوج‌های سنتی و به اصطلاح «پسر دوست» نمی‌دانند و آن‌ها را مورد انتقاد هم قرار می‌دهند اما در ورای ذهنشان معتقدند که اگر «جنس جور باشد» خوب است و دلشان می‌خواهد دختر و پسر را با هم داشته باشند. این دسته گاهی از خانواده‌ها متمول و تحصیل کرده هم هستند.

علم امروز راه‌هایی برای انتخاب جنسیت معرفی کرده است و می‌توان با کمک روش iui و ivf جنسیت جنین را تعیین کرد. اگرچه این روش‌ها در ابتدا با اهداف علمی و برای جلوگیری از تولد نوزادانی با بیماری ژنتیکی مطرح شدند اما برخی زوج‌ها امروزه خودخواسته سراغ این روش‌ها می‌روند تا بتوانند جنسیت فرزندشان را انتخاب کنند.

دخترم برادر می‌خواست

سراغ یکی از مراکز ناباروری رفتم. خانمی کنارم نشسته که می‌گوید، فرزند دختری دارد و برای احترام گذاشتن به حق انتخاب دخترش به اینجا آمده است. او می‌گوید: دخترم ۱۷ سال دارد و از ما خواسته که برادری برای او بیاوریم. از نظر مالی مشکلی نداریم و وقتی فهمیدیم که می‌توان جنسیت جنین را انتخاب کرد، به اینجا آمدیم که فرزند پسر داشته باشیم.

آقایی هم می‌گوید که ۲ دختر دارد و می‌ترسد که اگر به صورت طبیعی برای فرزندآوری اقدام کند، فرزند سوم هم دختر باشد و همراه همسرش آمده که پسر داشته باشند.

البته همه به دنبال پسردار شدن نیستند و برخی هم برای داشتن فرزند دختر مراجعه کرده‌اند. خانمی می‌گوید: من دختر دوست دارم اما یک پسر دارم و آمده‌ام که از هر ۲ جنس فرزندی داشته باشم.

۲۰ بار مراجعه کردم که دختر داشته باشم

یکی هم تجربه خود از تعیین جنسیت را اینطور تعریف می‌کند: من ۲ پسر دارم. می‌خواستم برای دختردار شدن، تعین جنسیت کنم. به چند دکتر مراجعه کردم و در نهایت تصمیم گرفتم ای وی اف کنم. ۲ سال پیش بود که اقدام کردم، اصلا فکر نمی‌کردم که انقدر اذیت شوم و وقت و هزینه زیادی را صرف کنم. هیچ بیمه‌ای هم هزینه تعین جنسیت را تقبل نمی‌کند. من حدود ۲۰ بار به مرکز ناباروری رفتم، از ۶ تا جنین چهار تا پسر و ۲ مورد دختر بود. ۲ بار انتقال دادم که هیچ کدام نگرفت.

تعیین جنسیت شامل بیمه نمی‌شود و منطقی هم نیست که به دلایل غیرپزشکی عملی مشمول بیمه شود. بنابراین هزینه بالایی دارد و زوج‌ها در کمترین حالت، بیش از ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کنند.

مرکز شلوغ است و از میان مراجعان تعداد کسانی که برای تعیین جنسیت مراجعه کرده‌اند، قابل توجه است. با خود فکر می‌کنم که اگر کسانی که به دلیل فرهنگ غلط و چشم و هم‌چشمی و نظر اطرافیان سراغ تعیین جنسیت آمده‌اند، منصرف شده و بازگردند، چقدر از شلوغی مراکز ناباروری کاسته می‌شود و پزشک هم فرصت پیدا می‌کند و تا به بیماران واقعی رسیدگی کند؟ علاوه بر این چقدر از وقت و تجهیزات برای مصارف غیرپزشکی استفاده نمی‌شود و بیمارانی که گاهی از مسیرهای بسیر دور برای درمان مراجعه می‌کنند، زمان کمتری را هدر می‌دهند؟

قوانین و محدودیتی وجود دارد؟

از حمید چوبینه، رییس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل پرسیدم که آیا قوانینی برای تعیین جنسیت وجود دارد و وی به ایسکانیوز گفت: قوانین ابلاغ شده‌ای برای انجام تعیین جنسیت نداریم اما مراکز با توجه به کمیته اخلاقی که دارند، تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد، برای فرزند اول تعیین جنسیت انجام ندهند، مگر اینکه بیماری وابسته به جنس و ژنتیکی وجود داشته باشد.

رییس انجمن علمی جنین شناسی توضیح داد: گاهی تعیین جنسیت جنبه درمانی دارد. وقتی بیماری ژنتیکی وجود دارد که مثلا تنها به پسران منتقل می‌شود و این روش کمک می‌کند که نوزاد بیماری متولد نشود و زوجین فرزند سالم داشته باشند. مثلا در مورد بیماری هموفیلی از این روش استفاده می‌شود.

وی افزود: از فرزند دوم به بعد این عمل انجام می‌شود. یکی از دلایل این است که افزایش موالید از سیاست‌های ما است و یکی از دلایلی هم زوجین به سمت فرزندآوری مجدد نمی‌روند، این است که می‌ترسند جنس دلخواهشان متولد نشود. از این جهت این کار جنبه تشویقی دارد.

چوبینه عنوان کرد: از جهتی موضوع جنبه فرهنگی هم دارد و در برخی مناطق کشور شاهد سقط جنین‌هایی هستیم که جنسیت دلخواه خانواده را ندارند. یعنی پدر وقتی متوجه می‌شود که جنین جنسیت دلخواه وی را ندارد، همسرش را وادار به سقط می‌کند. از نظر اخلاقی گرفتن حیات از یک موجود زنده درست نیست و سلامت مادر هم به خطر می‌افتد، در این شرایط برای جلوگیری از یک آسیب ما تعیین جنسیت را توصیه می‌کنیم.

متخصص ناباروری بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که بارها سقط جنین داشتند که فرزندی با جنسیت دلخواهشان متولد شود. آیا حق داریم که حیات یک فرد را به دلیل جنسیتش بگیریم؟ این کار خطرات بسیاری دارد و حتی ممکن است که مادر در آینده نابارور شده و روش‌های کمک باروری هم برای او کارساز نباشند.

وی ادامه داد: توصیه نمی‌کنیم افرادی که مشکلی ندارند، سراغ انجام این روش بروند و حداقل تا فرزند دوم و سوم اجازه بدهند که روند طبیعی طی شود. این کار نوعی مداخله بیرونی است و زوجین به خود فرصت بدهند که با روش طبیعی فرزند داشته باشند. من به عنوان متخصص توصیه نمی‌کنم که تعیین جنسیت انجام شود اما در حال این خواسته بخشی از جامعه است.

به گزارش ایسکانیوز، بسیاری از کسانی که برای تعیین جنسیت مراجعه می‌کنند، گرفتار فرهنگ‌ها و باورهای غلط هستند و تصور نمی‌کنند که با این کار وقت دیگر بیماران و پزشک را صرف خودخواهی خود می‌کنند، آن هم در شرایطی که با کمبود متخصص مواجه هستیم و مراکز ناباروری هم بسیار شلوغ هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1246216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =