مودت و عدالت؛ پیشران های اصلی چرخه تربیتی در مدارس سما

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدیران از "شکلی کردن" تربیت در مدارس اجتناب کرده و بر سه عنصر اصلی دانش معرفت، باور اعتقاد، صادر کردن حکم و حرکت براساس توالی در چرخه تربیت تاکید داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ️دومین جلسه کارگروه تخصصی مقطع متوسطه اول سما استان تهران با حضور محمد علی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، فاطمه حمیدی فر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس سما، حجت الاسلام والمسلمین سید وحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی، شهروز شهبازی، قائم مقام رئیس سازمان سما، زهرا شبنم طلوعی مدیر حراست، رسول اسکندری معاون امور مدارس سما استان تهران و مدیران مدارس استان تهران برگزار شد.

نادی در این نشست با تعبیر این نشست به عنوان «هم صدا شدن»، تهران را خط مقدم و ویترین سما دانست و افزود: در جریان تحولی، بازیابی هویت واقعی مدارس سما اولین پدیده تحولی می باشد.

وی در ادامه اذعان داشت: در گذشته هویت مدارس سما با مصادره شدن به سازمان مدارس آزاد از مسیر حرکتی منطبق با سند تحول دانشگاه خارج شده بود که در این رویکرد تحولی به سازمان مدارس اسلامی تبدیل شد و هویت واقعی مدارس سما بازگردانده شد.

نادی همچنین با تاکید بر جریان تربیتی افزود: شاخص های خاص نباید نماد های صوری و ظاهری باشد، از این رو مدیران از "شکلی کردن" تربیت در مدارس اجتناب نموده و بر سه عنصر اصلی دانش معرفت، باور اعتقاد، صادر کردن حکم و حرکت براساس توالی در چرخه تربیت تاکید داشته باشند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی در ادامه تصریح کرد: مدرسه پایگاه رشد است و پایگاه تخریب و تحقیر نیست و اینکه مدیران از سطوح اختیارات درست استفاده نموده، دبیر را بشناسند و از لحاظ روانی دانش آموزان را رصد نموده و با نگاه مثبت، نگاه سنی نوجوانان در نظر بگیرند و در چینش کادر اداری و آموزشی تناسب سنی کادر با مقطع تحصیلی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.

وی با برشمردن برخی از ویژگی های شاخص معلمان از جمله ارتباط موثر، مرجع بودن و تعامل سازنده، افزود: انسان های باهوش می توانند افراد باهوش تربیت کنند لذا بدین منظور باید در مدارس سما با بکارگیری افراد نخبه در الگوسازی دانش آموزان گام بسیار موثری برداشت.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدارس غیر دولتی مالزی و محدود بودن امکانات آموزشی آنها در مقایسه با مدارس ایران، از توجه ویژه به حوزه برنامه های تربیتی تاکید نمود.

وی در ادامه افزود: تخلیه درست هیجانات دانش آموزان در مسیر صحیح از طریق برنامه های تربیتی منطبق بر رویکرد دینی و مذهبی را یکی دیگر از مفاهیمی برشمرد که می تواند زمینه ساز توسعه مدارس اسلامی باشد و از حجاب به عنوان یک کلید واژه شرعی و اخلاقی و قانونی کشور یاد کرد که امری الزامی است و هیچ تفسیری هم برایش وجود ندارد و بر حفظ حجاب از طریق اقناع دانش آموز تاکید نمود.

نادی با بیان اینکه تربیت یک کار جهادی است و پایگاه تعلیم و تربیت پا برجاست و سما پلاس به عنوان یک طرح تحولی جهت فعال کردن جریان تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس است گفت: خاکریز اول جبهه فرهنگی «کلاس درس» است و موازی آن خاکریز اول جبهه خانواده «مادر» است و دشمن با عادی سازی مفهوم خیانت و از بین بردن مفهوم غیرت در حفظ ناموس درصدد از بین بردن سه عنصر خودباوری، نشاط و امید است که برای پیاده کردن این سه مفهوم تعامل سازنده با دانش آموزان می تواند عامل کلیدی برای تربیت افراد مومن، متعهد و کارآفرین باشد.

وی با تاکید بر برنامه محور بودن مدارس ادامه داد: مدیران مدارس بایستی با ارائه برنامه عملیاتی برنامه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی را به گونه ای تدوین کنند که آثار تربیتی داشته باشد و مبتنی بر تغییرات روز محیط پیرامون تدوین شود.

نادی همچنین مدرسه را یک جریان بصیرت بخش تعریف نمود که می تواند به عنوان پایگاهی بر ایجاد بسترهای بزرگ فکر کردن و بزرگ اندیشیدن را به دانش آموزان القا کند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی در پایان بر ایجاد نظم مالی در مدارس و رعایت بخشنامه های مرتبط با تاکید و بر مسئولیت اجتماعی مدارس سما در قبال دانش آموزان کم برخوردار و با پتانسیل افزود: فقر خانواده نباید عاملی برای از بین رفتن استعداد دانش آموز باشد لذا در جذب دانش آموزان توجه به حوزه های اخلاقی، رفتاری و مالی شاخصه های مهمی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =