چرا اسرائیل توانایی پاسخ به حمله «وعده صادق2» را ندارد

محمود الهاشمی*

اسرائیل به طور گسترده در مورد حمله احتمالی خود به ایران به عنوان پاسخی به حمله ایران در عملیات وعده صادق2 در اول اکتبر سال جاری صحبت کرده است.

ادبیات جنگی اقوام باستانی می گوید «هر که در مورد انتقام خواهی زیاد حرف بزند، انتقام نمی گیرد» و همچنین «از پنهان کننده‌ی انتقام بر حذر باش».

ما معتقدیم که زیاده گویی های رهبران اسرائیل، چه نظامی و چه سیاسی، در خصوص حتمی بودن حمله به ایران، اولا ناشی از تلاش برای بازگرداندن اعتماد شهروندان این کشور است که دهه‌ها باور کرده بودند که «ارتش اسرائیل شکست ناپذیری دارد»، و از سوی دیگر ناشی از نگرانی شدید آنها از گزینه های پاسخ به ایران و پیامدهای این پاسخ است.

اسرائیل در حال حاضر شرایط سختی را می گذارند که بارزترین دلایل آن عبارتند از:

1. اسرائیل یک سال است که درگیر جنگ مستقیم با جبهه‌های مقاومت است و به سختی می‌توان دشمن مستقیمی را به این جبهه ها اضافه کند که دارای قابلیت‌های نظامی بزرگی است و تا کنون از محورهای مقاومت پشتیبانی کرده و می تواند این پشتیبانی را افزایش دهد و منابع قدرت مادی و معنوی را به آنها بیافزاید.

2. اسرائیل قبلا تجربه کرده است که ایران به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهد، حتی اگر مستقیما در خاک ایران نباشد. همانطور که در مورد وعده صادق 1، حمله ی ایران در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در سوریه بود.

3. ایران برای پاسخ دادن عجله نمی کند، بلکه زمان دقیقی را انتخاب می کند که در آن بیشترین آسیب را به دشمن خود وارد کند، همانطور که در وعده صادق2 اتفاق افتاد. این حمله دو ماه پس از ترور شهید هنیه و پس از ترور سید نصرالله انجام شد و حملات رژیم صهیونیستی به لبنان انجام شد، و توانست جبهه ی حزب الله را در برابر رژیم صهیونیستی تقویت کند، و در عین حال توازن قدرت را بازسازی کرده و اسرائیل را از نظر نظامی و سیاسی شوکه کرد.

4. هر گونه شکست در اقدامات تلاویو باعث سقوط دولت جناح راست و معرفی اعضای آن به دادگاه می شود.

..................

گزینه های پاسخ اسرائیل به ایران با توجه به اظهارات و تهدیدهای اسرائیلی-آمریکایی.

اول: گزینه ی حمله به تاسیسات نفتی ایران

اگر اسرائیل گزینه حمله به تاسیسات نفتی ایران را انتخاب کند، ایران ابتدا به تمام تاسیسات سریع سوز و معدود اسرائیل، و سپس به سکوها و منابع انرژی اسرائیل در دریا حمله خواهد کرد. همچنین پیش بینی می شود تمامی تاسیسات کشورهای حامی اسرائیل در منطقه زیر بمباران قرار گیرد. رهبران مقاومت (بیانیه ی ابوعلی العسکری) نیز به این موضوع اشاره کردند. لذا جهان پس از این انتخاب اسرائیل وارد یک بحران انرژی جدید خواهد شد که آثار بحران جنگ روسیه و اوکراین را مضاعف می کند.

دوم: گزینه ی حمله به تاسیسات اتمی ایران

اگر اسرائیل حمله به سایت های رآکتورهای هسته ای ایران را انتخاب کند، با دو مشکل روبرو خواهد شد:

الف: اینکه نمی تواند بر این سایت ها تاثیر چندانی بگذارد. زیرا این تاسیسات برای مقابله با سلاح های پیشرفته طراحی و ساخته شده و در مکان هایی پراکنده و دارای شرایط پیچیده ی جغرافیایی قرار دارند و بسیاری از آنها در عمق 100 متری زمین قرار دارند.

ب: انتخاب این گزینه، به ایران این حق را می دهد که رآکتور دیمونا را هدف قرار دهد. شایان ذکر است که موشک های ایرانی دو مرتبه از روی این تاسیسات عبور کرده اند و به دلیل اینکه در سال 1958 تاسیس شده و بازسازی نشده، فرسوده است. لذا هر گونه بمباران آن مکان باعث نشت تشعشعات به تلاویو خواهد شد.

سوم: گزینه ی حمله به ساختمان ریاست جمهوری یا محل اقامت آیت الله خامنه ای [دام ظله] رهبر جمهوری اسلامی ایران (که در شبکه ی 12 اسرائیل مطرح شده بود)

اگر اسرائیل چنین حمله ای را انتخاب کند، بی تردید نهادهای رسمی ایران در تهران، تحت حفاظت شدید نظامی قرار دارند و ایران می داند که در جنگ است و می داند چگونه از مقامات و رهبران خود محافظت کند.

در مورد هدف قرار دادن مقر مقام معظم رهبری، اگر تل‌اویو این گزینه را انتخاب کند، به دلیل جایگاه والای رهبر ایران در سطح جهان اسلام، اسرائیل را به هلاکت کشانده است. بخصوص اینکه پاسخ ایران به شدت کوبنده و با هدف پایان دادن به حیات اسرائیل انجام خواهد شد.

چهارم: هدف قرار دادن کشورهای محور مقاومت (سوریه، عراق، یمن) (که این گزینه توسط وزیر دفاع اسرائیل مطرح شد).

الف: این اقدام نشان دهنده ی ضعف اسرائیل است، به این دلیل که ایران از خاک خود حمله کرده است نه از خاک کشوری دیگر، لذا اسرائیل هم باید به خاکی حمله کند که موشک ها از آن شلیک شده اند.

ب: در صورت این اقدام، اسرائیل باید ارتش‌های رسمی کشورهای هدف را به دشمنان خود اضافه کند. زیرا حمله به خاک این کشورها به معنای نقض حاکمیت آنهاست.

پنجم: حمله به اماکن نظامی ایران

این گزینه به نفع اسرائیل نیست. زیرا سایت‌های نظامی ایران همیشه آماده ی هرگونه حمله هستند و با توجه به تعداد زیاد و پراکندگی جغرافیایی این سایت‌ها، تاثیر حمله ی اسرائیل محدود خواهد بود.

از سوی دیگر اسرائیل باید منتظر پاسخ به تمام سایت‌های نظامی خود باشد، چه آن‌هایی که در حمله های وعده صادق 1و2 هدف قرار گرفتند، و چه سایت هایی که هدف حملات قبلی نبوده اند.

لذا پاسخ ایران، باعث تضعیف توانایی های اسرائیل در شرایط جنگی می شود و در نهایت، گروه های مقاومت دست برتر را خواهند داشت.

هر نوع حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به دلیل وسعت جغرافیایی این کشور ( 1.648.000 کیلومتر مربع) تاثیر چندانی نخواهد داشت.

از سوی دیگر به دلیل فاصله ی زیاد از فلسطین اشغالی تا داخل ایران و نیاز هواپیماها به سوخت گیری هوایی و غیره، این ماموریت را به شدت دشوار می کند.

اما اگر اسرائیل بخواهد از پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای منطقه استفاده کند، این کشورها خود را در وسط «چرخه ی جنگ» قرار خواهند داد و مشمول پاسخ ایران خواهند شد.

اما در مورد اسرائیل:

مساحت سرزمین های اشغالی (22) هزار کیلومتر مربع یعنی به وسعت یک روستای کوچک در ایران است و سیستم پدافند هوایی هر چقدر قوی باشد، قادر به دفع انبوه موشک‌ها نیست، بخصوص اگر محورهای دیگر مقاومت نیز در حمله ی موشکی به اسرائیل مشارکت کنند.

سامانه پدافند هوایی تاد که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داد، در صورت وقوع حمله ی ایران، تأثیر چندانی در مقابله با موشک های ایرانی نخواهد داشت. سپهبد عراقی بازنشسته «عبدالکریم خلف» در توییتی که در صفحه ی شخصی خود منتشر کرد، تاکیدنمود که سرعت موشک مافوق صوت ایران حدود 7 ماخ از سرعت موشک تاد بیشتر است. بنابراین در صورت حمله ی ایران، پدافند تاد تأثیر زیادی بر روند حمله ایران نخواهد داشت.

از سوی دیگر امیر سرتیپ عزیز نصیر زاده وزیر دفاع ایران در خصوص انتشار اخبار استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در منطقه گفت: سامانه تاد یک سامانه موشکی ضد بالستیک است و چیز جدیدی نیست. و ما اخبار اخیر را بخشی از جنگ روانی می دانیم.

..............

ما تلاش کردیم پاسخ سوال اصلی را به صورت واقعگرایانه بدهیم. اما اسرائیل همچنان طبق دکترین اطلاعاتی خود به زمینه ها و عرصه های دیگری مانند بمب گذاری پیجرها یا عملیات های ترور می اندیشد و باید آمادگی لازم را داشت. چرا که صهیونیست ها به خباثت معروف هستند.

در پایان، ما می گوییم که اسرائیل فاقد هرگونه استراتژی جنگی است و بیشتر حملات آن به عنوان یک واکنش تلافی جویانه انجام می شود. به عنوان مثال، هنگامی که از یکی از محورهای مقاومت ضربه محکمی دریافت می کند، به کشتن غیرنظامیان غزه می شتابد و زمانی که نتوانست به پیروزی نظامی در غزه دست یابد، برای مبارزه با لبنان به سمت شمال می چرخد و به این ترتیب یک «جنگ مستقیم» را به جنگ های خود افزود. و احتمال دارد یک جبهه ی جدید نیز در سوریه به راه اندازد، و در این صورت از هم پاشیدگی ارتش رژیم صهیونیستی تشدید خواهد شد.

با این حال، اگر اسرائیل حمله به ایران را انتخاب کند - چه حمله کوچک باشد چه بزرگ - کنترل جنگ را از دست خواهد داد. زیرا ایران این فرصت را خواهد یافت که اولاً از مقاومت حمایت بیشتری کند و دوم اینکه اهداف را بر اساس نیاز انتخاب کند و سوم اینکه زمانبندی پاسخ را به گونه ای انتخاب کند که اسرائیل را در نگرانی مزمن قرار دهد.

22) هزار کیلومتر مربع یعنی به وسعت یک روستای کوچک در ایران است و سیستم پدافند هوایی هر چقدر قوی باشد، قادر به دفع انبوه موشک‌ها نیست، بخصوص اگر محورهای دیگر مقاومت نیز در حمله ی موشکی به اسرائیل مشارکت کنند.

سامانه پدافند هوایی تاد که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داد، در صورت وقوع حمله ی ایران، تأثیر چندانی در مقابله با موشک های ایرانی نخواهد داشت. سپهبد عراقی بازنشسته «عبدالکریم خلف» در توییتی که در صفحه ی شخصی خود منتشر کرد، تاکیدنمود که سرعت موشک مافوق صوت ایران حدود 7 ماخ از سرعت موشک تاد بیشتر است. بنابراین در صورت حمله ی ایران، پدافند تاد تأثیر زیادی بر روند حمله ایران نخواهد داشت.

از سوی دیگر امیر سرتیپ عزیز نصیر زاده وزیر دفاع ایران در خصوص انتشار اخبار استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در منطقه گفت: سامانه تاد یک سامانه موشکی ضد بالستیک است و چیز جدیدی نیست. و ما اخبار اخیر را بخشی از جنگ روانی می دانیم.

*مدیر مرکز راهبردی اتحاد و مشاور رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون های عراق

انتهای پیام/

کد خبر: 1246584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =