دومین دیدار پزشکیان و پوتین در کازان روسیه / قدرت‌نمایی اتحادهای منطقه‌ای و جهانی در شانزدهمین اجلاس بریکس

رئیس جمهور ایران که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین و برای شرکت در اجلاس بریکس عازم روسیه شده، پیش‌بینی می‌شود که گفتگو برای توسعه روابط سیاسی، افزایش تبادلات نظامی و انعقاد توافقات اقتصادی دو و چند جانبه را در سه ساحت سیاسی، نظامی و اقتصادی در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، روابط ایران و روسیه در طی تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته و اما در سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده است. به هم پیوستگی نهادی در قالب سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس نیز نویدبخش گسترش هرچه بیشتر این روابط در آینده‌ای نزدیک است.

اهمیت ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و همچنین وزن سنگین روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و قدرتی جهانی، باعث می‌شود که نزدیکی هر چه بیشتر این دو کشور، تأثیرات جهانی و بلند دامنه در عرصه‌ی بین‌المللی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

روابط فرهنگی ایران و روسیه افزایش یابد/ بریکس بستری برای مقابله با تحریم‌های غربی

در جهان پس از جنگ سرد که استیلای جهان غرب به طور کامل بر سر جهان بوده و تلاش ایالات متحده برای حفظ نظم تک‌قطبی در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل همواره فاجعه‌آفرینی کرده، برگزاری چنین اجلاس مهمی که بسیاری از سران کشورهای جهان را میزبانی می‌کند بسیار برای آینده‌ی جهان و نظم بین‌الملل حائز اهمیت است.

رئیس جمهور کشورمان به عنوان یکی از اعضای اصلی بریکس و به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین برای شرکت در این اجلاس امروز سه شنبه عازم روسیه شد. این دومین دیدار رسمی پزشکیان و پوتین است. دیدار اول در حاشیه‌ی همایش «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها- مبنای صلح و توسعه» در ترکمنستان حاصل شده بود.

پزشکیان در حاشیه‌ی اجلاس بریکس و بریکس پلاس طی سه روز با بسیاری از سران کشورها از جمله پوتین رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، نارندا مودی نخست وزیر هند و ... دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

پس از انجام عملیات وعده‌ی صادق 2 علیه رژیم صهیونیستی که بار دیگر اقتدار پوشالی تل آویو را از بین برد، کشورمان به طور مداوم با تهدیدهای جدی برای جنگ و حمله رو به رو بوده است. به عبارت بهتر جنگ اسرائیل و محور مقاومت در خاورمیانه در هفته‌های اخیر به شدت ایران را در شرایط حساسی قرار داده است و باید گفت حضور مسعود پزشکیان در روسیه و اجلاس بریکس در این لحظه‌ی تاریخی می‌تواند بسیار پراهمیت باشد.

ظرفیت کسب حمایت دیپلماتیک، افزایش تبادلات نظامی سودمند و انعقاد توافقات اقتصادی دو و چند جانبه، گوشه‌ای از دستاوردهای بالاقوه‌ی این سفر در سه ساحت سیاسی، نظامی و اقتصادی است که نباید دست کم گرفت و امید است که رئیس جمهور از این فرصت تاریخی به بهترین شکل ممکن به سود منافع ملی ایران بهره‌برداری کند.

یورو نیوز درباره‌ی شانزدهمین اجلاس بریکس و نقش مهم روسیه در آن نوشته که پوتین به همراه شی، اردوغان، پزشکیان و نارندا مودی می‌خواهد جبهه‌گیری علیه غرب را به رخ جهان بکشد. برتری خود را در جنگ اوکراین نشان دهد و به همین ترتیب از جهان امتیاز بگیرد. یورو نیوز در ادامه نوشته که حالا جهان شرق با بریکس یک بلوک قدرتمند دارد که سودای عبور از دلار را نیز در سر می‌پرورانند. دنیا فکر می‌کرد که پوتین به دلیل فشارهای جنگ اوکراین و همچنین حکم دیوان کیفری بین‌المللی علیه اقدامات او در اوکراین منزوی خواهد شد. اما او اکنون مشغول میزبانی بیش از بیست تن از سران کشورهای مهم جهان است.

انتظار می‌رود که قرارداد همکاری استراتژیک بلندمدت ایران و روسیه پس از این اجلاس نیز به زودی مورد تصویب رسمی طرفین قرار گیرد. قراردادی که در زمان رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی به جمع‌بندی رسید. اما با درگذشت ایشان تصویب نهایی آن متوقف شد. البته برخی از منابع روسی ادعا کرده‌اند که پزشکیان تا قبل از ژانویه، سفر دیگری نیز برای تصویب نهایی این قرارداد راهبردی دو جانبه به مسکو خواهد داشت و بنابراین تصویب آن در اکتبر 2024 منتفی خواهد بود.

این قرارداد به خصوص از این جهت مهم است که طبق ادعای برخی از منابع، ایران در جنگ بین روسیه و اوکراین، با ارسال پهپاد و موشک از روسیه حمایت نظامی می‌کند. امری که البته توسط ایران رد شده و روسیه نیز در مورد آن سکوت کرده یا به طور تلویحی تکذیب کرده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ی امریکا گفته که ایران به روسیه موشک بالستیک داده و این موشک‌ها طی هفته‌های آتی در اوکراین فرو خواهند آمد. بنابراین همکاری گسترده‌ی مسکو و تهران امنیت اروپا را تهدید خواهد کرد.

از طرفی باید گفت که ایران هم به دنبال تسلیحات پیشرفته برای دوام در منطقه ی پرالتهاب غرب آسیا و خاورمیانه است. شرایط ایران ایجاب می‌کند که با تمامی کشورها به خصوص همسایگان و نزدیکان پیرامونی خود در ارتباط باشد. به خصوص باورهای اعتقادی پس پشت نظم سیاسی جمهوری اسلامی که در اصول سیاست خارجی ما تبلور یافته است نیز ایجاب می‌کند که به لحاظ نظامی و اقتصادی قدرتمند باشیم. به همین جهت روابط مثبت با همسایه‌ی شمالی برای هر دو طرف بسیار مهم است.

انتظار می‌رود که دیدارهای دو جانبه روسای جمهور دو کشور و تعمیق روابط دو بتواند موجب تاثیرگذاریی ایران و روسیه در تحولات منطقه‌ای و جهانی شود و در زمینه‌های دشوار و متعارض نیز راه‌حل هایی برای دو کشور ایران و روسیه به همراه بیاورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =