ویروسی که پای طلاق را به روابط زوجین باز می‌کند/ واکسن هست اما گران است

کاهش سن رابطه جنسی و رفتارهای پرخطر در نوجوانان و ناآگاهی باعث می‌شود که افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های رفتاری قرار بگیرند. یکی از این بیماری‌ها اچ پی وی است که ۹۰ درصد از شیوع آن در اثر رفتارهای جنسی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کاهش سن رابطه جنسی و رفتارهای پرخطر در نوجوانان و ناآگاهی باعث می‌شود که افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های رفتاری قرار بگیرند. یکی از این بیماری‌ها اچ پی است که ۹۰ درصد از شیوع آن در اثر رفتارهای جنسی رخ می‌دهد. این ویروس می‌تواند خطرات جدی برای فرد داشته و منجر به بیماری خطرناکی مثل سرطان شود. به همین جهت غربالگری، واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی درباره آن، اهمیت بالایی دارد.

اچ پی وی چیست؟

آنژیلا عطایی متخصص ویروس‌شناسی و مدیر کلینیک اچ پی وی بیمارستان لولاگر در خصوص این ویروس و راه‌های انتقال آن به ایسکانیوز گفت: اچ پی وی ویروس پاپیلوما انسانی است که در جامعه با عنوان زگیل تناسلی شناخته می‌شود. این ویروس باعث انواع زگیل‌ها شده و برخی سرطان‌ها را ایجاد می‌کند. برخی از انواع ویروس کم‌خطر و برخی پرخطر هستند. در نوع کم‌خطر زگیل می‌تواند در سرتاسر بدن ایجاد می‌شود و نوع پرخطر باعث بروز سرطان در زنان و مردان می‌شود.

وی افزود: سرطان‌ها می‌تواند دستگاه تناسلی زنان یا مردان، مقعد و حتی سر و گردن را درگیر کنند. شیوع ویروس زیاد است و بسیاری از ما ممکن است که در طول زندگی به زگیل مبتلا شده باشیم اما زگیل‌های تناسلی که منجر به سرطان می‌شوند، در ایران حدود ۱۹ درصد در مردان و ۹ درصد در زنان شیوع دارد.

چه زمانی برای تزریق واکسن ضروری است؟

متخصص ویروس‌شناسی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی می‌توان برای تزریق واکسن اقدام کرد، گفت: در دختران از ۹ سالگی و در پسران از ۱۱ سالگی و پیش از اولین رابطه جنسی، امکان تزریق واکسن وجود دارد. گفته می‌شود که تا ۴۵ سالگی می‌توان واکسن زد اما تا زمانی که فرد می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد، بهتر است که واکسن را دریافت کند. البته هرچه سن دریافت واکسن کمتر باشد، سیستم ایمنی پاسخ بهتری می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه در خانواده‌ها نسبت به تزریق این واکسن، تابوهایی وجود دارد اما لزومی ندارد که برای کودک توضیح بدهیم که چرا برای او واکسن تزریق می‌کنیم. این واکسن برای جلوگیری از بیماری است و اینطور نیست که با تزریق واکسن کودک را به برقراری رابطه جنسی تشویق کنیم.

مدیر کلینیک اچ پی وی بیمارستان لولاگر توضیح داد: همه موارد انتقال این ویروس از راه جنسی نیست. ۹۰ درصد جنسی و ۱۰ درصد از طریق راه‌های ناشناخته است. اگر بتوانیم دختران را در سن ۹ تا ۱۴ سالگی واکسینه کنیم، قدم بزرگی برداشته‌ایم. ما این روزها از فرزندآوری صحبت می‌کنیم اما اگر دختر ۲۵ ساله‌ای در اثر سرطان، رحم خود را از دست بدهد، دیگر توان فرزندآوری نخواهد داشت، پس کمک به واکسیناسیون، در راستای فرزندآوری هم هست.

طلاق برای ابتلا به ویروس

عطایی عنوان کرد: از طرفی زگیل‌های تناسلی در حدی مشکل ایجاد می‌کنند که زوجین یک‌دیگر را به برقراری رابطه خارج از ازدواج متهم می‌کنند. این زوج‌ها دچار طلاق عاطفی می‌شوند و خانواده از هم می‌پاشند. بهتر است که مردان هم واکسن بزنند چراکه در کشورهایی که واکسیناسیون رایگان است، تحقیقات نشان داده در شرایطی که هر دو جنس واکسینه شوند، میزان شیوع بسیار کم می‌شود.

وی با اشاره به لزوم همکاری نهادهای مسئول در تحت پوشش بیمه قرار دادن و کاهش هزینه واکسن برای مردم، بیان کرد: واکسنی که تاکنون وجود داشته خارجی بوده و تحت پوشش بیمه نبود. امروز واکسن داخلی وجود دارد اما سیاست‌گذاران باید به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این واکسن کمک کنند.

نیلوفر نجارنوبری متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه درباره میزان شیوع این ویروس در مردان و زنان به ایسکانیوز گفت: نمی‌توان عدد و رقم خاصی را در مورد میزان آسیب‌پذیری افراد در برابر این ویروس عنوان کرد. نمی‌توان به طور قطع گفت که زنان بیشتر در معرض خطر هستند یا مردان و میزان ابتلا برای هر دوجنسیت یکسان است.

وی افزود: دنیای پیش روی ما در زمینه بیماری‌های عفونی متفاوت از آن چیزی خواهد بود که تا امروز با آن مواجه بودیم. ویروس‌ها در آینده برای ما معضلات و چالش‌های متفاوتی به وجود می‌آورند و ویروس اچ پی وی هم می‌تواند، در این قائده قرار بگیرد. آلاینده‌های محیطی می‌توانند ما را مستعد تغییرات بافتی کنند که در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شویم. به همین دلیل ممکن است در آینده بیشتر در معرض ویروس‌ اچ پی وی باشیم.

از کی غربالگری را آغاز کنیم؟

متخصص پوست با اشاره به اهمیت غربالگری توضیح داد: غربالگری روش‌های بالینی و آزمایشگاهی است که ما در پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. در مورد اچ پی وی تمرکز ما روی شناسایی سویه‌های پرخطر آن است. سویه‌های پرخطر هم همراهی بیشتری با سرطان‌های ناحیه تناسلی و دهانه رحم و سرویکس دارند. به همین دلیل غربالگری اهمیت بالایی دارد. به همین جهت از شروع سن ۲۱ سالگی در خانم‌ها و یا سه سال بعد از رابطه جنسی خانم‌ها باید تست پاپ اسمیر دهانه رحم را انجام دهند. دومین سرطان شایع در خانم‌ها، سرطان دهانه رحم بوده و اولین علت آن هم ابتلا به اچ پی وی است و می‌توان با یک غربالگری ساده هزینه بسیار وارد بر سیستم درمان را کاهش داده و جان انسان‌ها را نجات داد.

اهمیت ارتقای سواد سلامت جامعه

اما در کنار غربالگری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص به ایسکانیوز گفت: در حوزه پیشگیری از بیماری‌های رفتاری آنچه بیش از همه می‌تواند، کمک‌کننده باشد، ارتقای سواد سلامت است. باید با دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده بر مبنای گروه‌های مختلف مخاطبان، آگاهی آن‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: جامعه به دلیل فشارهای اجتماعی، ارزش‌ها و باورهایی که دارد، نسبت به بیماری‌هایی که مرتبط با رفتار جنسی است، واکنش نشان داده و آن را تقبیح می‌کند؛ تا حدودی این موضوع خوب و بازدارنده است اما گاهی باعث می‌شود که افراد مبتلا از ورود به روند درمان خودداری کنند. احساس ننگی که در خانواده نسبت به این بیماری‌ها وجود دارد، یکی از موانع مهم بر سر راه اطلاع‌رسانی است. در واقع برچسبی که خانواده و جامعه به افراد مبتلا می‌زنند، سد راه اطلاع‌رسانی شده است. این موضوع ریشه در نگرش‌ها و باورها دارد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: در برنامه استراتژیک مقابله با بیماری‌های رفتاری، گروه‌های هدف مشخص شده‌اند و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید انجمن‌ها و گروه‌های اطلاع‌دهنده را در روند آموزش جوانان و نوجوانان دخیل کنند تا در آینده با کاهش ابتلا به بیماری‌های رفتاری مواجه شویم. البته اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که این عمل به طور کلی قبح‌زدایی نشود و در واقع بیشتر سواد سلامت افراد افزایش پیدا کند.

در مواجهه با ویروس استرس نگیرید و قضاوت نکنید

وحید جهانمیری نژاد پزشک درخصوص وسواس و استرس نسبت به این ویروس به ایسکانیوز گفت: بسیاری از افراد در مورد این بیماری استرس می‌گیرند و دچار وسواس می‌شوند و این از خود بیماری بدتر است. در مورد اچ‌آی‌وی هم به همین صورت است؛ برخی ده‌ها بار تست اچ‌آی‌وی را انجام می‌دهند، ولی قانع نمی‌شوند که به این عفونت مبتلا نیستند. ما باید مراقب باشیم که به شایعات بی‌اساس در مورد این عفونت‌ها، دامن نزنیم و اطلاع‌رسانی دقیق و درستی داشته باشیم. برخی افراد که مبتلا به انواع اچ‌پی‌وی می‌شوند، به دلیل همین اضطراب‌ها زندگی‌شان به هم می‌ریزد؛ درحالی که ما باید با این عفونت، مانند هر عفونت دیگری برخورد کنیم و اگر شریک جنسی کسی هم مبتلا شد، قضاوت نکردن بسیار اهمیت دارد؛ چراکه ممکن است خود فرد بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کرده باشد، اما در خود او بیماری بدون علامت مانده باشد.

وی افزود: داشتن آگاهی نسبت به این موضوع اهمیت دارد، زیرا همین ناآگاهی باعث اختلاف‌های زیاد و حتی طلاق در برخی خانواده‌ها شده است. ضمنا با توجه به این که سیستم ایمنی ما خود به خود می‌تواند این ویروس را دفع کند، باید آگاه باشیم که تنش‌های روحی روانی، بی‌تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه ناسالم، همگی از عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنی و تاخیر در بهبود اچ‌پی‌وی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، تست‌های پاپ اسمیر برای شناسایی سلول‌های غیر طبیعی در زنان بکار می‌رود. این آزمایش می‌تواند سرطان سرویکس یا سایر مشکلات مربوط به این ویروس را مشخص کند. زنان باید در سنین بین ۲۱ تا ۲۹ سال حداقل یکبار در سال، بین سنین ۳۰ تا ۶۵ سال هر پنج سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را برای شناسایی ویروس اچ پی وی انجام دهند، در صورتی که نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش اچ پی وی را درخواست می‌کند. این آزمایش تنها برای تشخیص این ویروس در زنان در دسترس است و در حال حاضر هیچ آزمایش مورد تایید FDA برای تشخیص اچ پی وی در مردان وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به اچ پی وی برقراری رابطه جنسی سالم و استفاده از ابزار محافظتی است. علاوه بر این، تزریق واکسن گارداسیل برای پیشگیری از زگیل‌های تناسلی و سرطان‌های ناشی از این ویروس کاربرد دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1247211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =