تهران – ایسکانیوز: نرخ مالکیت واحدهای مسکونی در ایران به حدود 64.4 درصد رسید.


 به گزارش ایسکانیوز، بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد در حال حاضر بیش از 64 درصد خانوارهای ایرانی در واحدهای مسکونی که متعلق به خودشان است زندگی می کنند . نرخ مالکیت در 10 سال گذشته با کاهش روبرو شده است. در سال 1383 نرخ مالکیت مسکن خانوارهای ایرانی 68.3 درصد اعلام شده بود. آمارهای ارائه شده نشان می دهد نرخ مالکیت در این دوره زمانی 4 درصد کاهش یافته است .


 همزمان با کاهش نرخ مالکیت مسکن،درصد خانوارهایی که در واحدهای مسکونی استیجاری زندگی می کنند، افزایش یافته است.


آخرین گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد خانوارهایی که در واحدهای مسکونی استیجاری زندگی می کنند از 22.9 درصد به 25.8 درصد افزایش یافته است. 9 درصد خانوارهای ایرانی نیز در واحدهای مسکونی رایگان و 0.8 درصد در خانوارهایی به ازای خدمت زندگی می کنند.بررسی ها نشان می دهد بخش عمده ای از خانوارهای ایرانی در خانه هایی که دارای سه اتاق هستند زندگی می کنند .


 نتایج بررسی ها حاکی از آن است که 46.3 درصد از خانوارهای ایرانی در خانه هایی به سه اتاق، 30.8 درصد در خانه هایی با دو اتاق و 3.9 درصد در خانه هایی با یک اتاق زندگی می کنند . 14.7 درصد خانوارها در خانه هایی با چهار اتاق و 2.8 درصد در خانه هایی با 5 اتاق سکونت دارند . شمار خانوارهایی که در خانه هایی با بیش از 6 اتاق زندگی می کنند حدود 1.5 درصد گزارش شده است .


وضعیت رفاه خانوار از منظر برخورداری از لوازم زندگی نیز نشان می دهد اغلب خانه های ایرانی از گاز، برق، آب لوله کشی برخوردارند. برخورداری خانه های ایران از آب و برق  بیش از 98 درصد گزارش شده است . بیش از 92 درصد خانه های ایرانی نیز به شبکه گاز متصل هستند .


بر اساس این گزارش بیش از 98 درصد خانه های ایرانی از حمام و آشپزخانه برخوردار هستند.


 بررسی ها نشان می دهد 23.9 درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند . این موضوع از سال 1389 به بعد مورد پرسش قرار گرفته است.

کد خبر: 138793

وب گردی

وب گردی