بار همسان‌سازی روی دوش دانشگاه‌ها/ بازگشایی دانشگاه امکان‌پذیر نیست

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز گفت: بازگشایی دانشگاه برای ما امکان‌پذیر نیست. دولت و وزارت علوم باید برای بازگشایی دانشگاه فکری کنند.

محمدمهدی علویان‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت از سرگیری کلاس‌های حضوری دانشگاه صنعتی شیراز اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که با رؤسای دانشگاه‌ها برگزار شد و اطلاعیه‌های وزارت علوم که به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، دانشگاه‌ها به مرور و بر اساس شرایط استانی بازگشایی می‌شوند.

بازگشایی دانشگاه در گرو ابلاغ تصمیمات وزارت علوم

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز ادامه داد: قرار نیست یک نسخه برای همه دانشگاه‌های کشور پیچیده شود. از آنجایی که در استان فارس، دانشگاه شیراز، معین محسوب می‌شود؛ با محوریت و ریاست این دانشگاه جلسه‌ای برگزار شد که رؤسای دانشگاه‌های استان نیز در آن شرکت کردند. باتوجه به اینکه در راه بازگشایی کامل دانشگاه‌ها و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه مشکلاتی وجود دارد، مقرر شد این ابهامات با وزارت علوم مکاتبه و تصمیم‌سازی شود و منتظر پاسخ از طرف وزارت علوم هستیم. 

علویان‌مهر تشریح کرد: در حال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویانی که پایان‌نامه‌شان در دست اقدام است یا در شرف فارغ‌التحصیلی هستند، در اتاق‌های تک نفره خوابگاه حضور دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز اظهار کرد: دانشجویانی که در شرف فارغ‌التحصیلی‌اند، برای حضور در خوابگاه‌ها اولویت دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سلف سرویس دانشگاه فعال نیست، گفت: غذای دانشجویان از رستوران‌های معتبر و مورد تایید تهیه می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بهای تمام‌شده غذا 4برابر شده است

علویان‌مهر هزینه تمام‌شده هر وعده غذایی برای دانشجویانی که در دانشگاه حضور دارند را حدود ۴۰هزارتومان اعلام و تشریح کرد: اگر قرار باشد دانشجوها در دانشگاه حضور داشته باشند، نمی‌توان از بیرون غذا تهیه کرد. باید پیمانکار بگیریم و در داخل دانشگاه غذا تهیه شود که آن نیز مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز افزود: در حال حاضر تعداد کل دانشجویان خوابگاهی ما حدود ۸۰ تا۱۰۰ نفر هستند؛ در صورتی که اگر قرار باشد ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در دانشگاه حضور داشته باشند، تهیه غذا از چنین مسیری برای دانشجویان امکان‌پذیر نیست.

وی تشریح کرد: در مهرماه۱۳۹۸  قرارداد سلف سرویس حدود ۳میلیارد تومان در سال بود؛ ولی در حال حاضر برآورد روی مرز ۱۳میلیارد تومان است. چیزی نزدیک به بیش از ۴برابر.

دولت، وزارت علوم و نظام برای بازگشایی دانشگاه فکری کنند

علویان مهر درمورد این سوال که برای بازگشایی دانشگاه وضعیت بودجه شما به چه صورت است، اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه برای ما امکان‌پذیر نیست. نه برای ما بلکه تقریبا برای دانشگاه‌های کشور نیز بازگشایی امکان‌پذیر نیست؛ یعنی دولت، وزارت علوم و نظام باید برای بازگشایی دانشگاه فکری کنند. به شکلی که قبل از کرونا این کار را انجام می‌دادند.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز ادامه داد: قبل از شیوع بیماری کرونا در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با توجه به تورم شدیدی که در کشور ایجاد شد، وزارت علوم یارانه‌هایی به دانشگاه‌ها تخصیص می‌داد. کرونا مشکلی به مشکلات اضافه کرد. اگر قرار باشد که دانشگاه‌ها بازگشایی شوند، شرایط سخت‌تر است و باید سازمان برنامه و دولت، فکری اساسی کنند.

وی درباره این سوال که چرا دانشگاه‌ها ازسرگیری کلاس‌های حضوری  را به تعویق می‌اندازند، بیان کرد: دو عامل اساسی برای سرباززدن دانشگاه‌ها وجود دارد؛ بودجه و از آن مهم‌تر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. اگر در خوابگاه بیش از یک نفر را در هر اتاق اسکان دهیم و یک مورد کرونا باعث گسترش آن شود، دردسر عظیمی برای رییس دانشگاه و آن مجموعه ایجاد خواهد شد.

علویان‌مهر افزود: برخی از خانواده‌ها هنوز از نظر روانی آمادگی فرستادن بچه‌هایشان به خوابگاه را ندارند. در برخی از دانشگاه‌ها شاهدیم که تا ۱۰ نفر نیز در یک اتاق هستند. در آستانه فصل سرد هستیم و ممکن است بیماری اوج بگیرد. بحث بودجه نیز دغدغه دیگری است.

حضور دانشجو دانشگاه را قفل می‌کند

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز با اشاره به اینکه، فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی دانشگاه با توجه به وضعیت بودجه دانشگاه بسیار محدود شده است، توضیح داد: اگر دانشجو در دانشگاه حضور داشته باشد و مهم‌ترین منبع مصرف بودجه فعال شود، دانشگاه‌ها در یکی دوماه آینده قفل می‌شوند؛ اما در حاضر چون دانشگاه هنوز باز نیست و به شکل محدود دانشجو حضور دارد کمابیش می‌شود بودجه را صرف فعالیت‌های پژوهشی کرد که البته همین هم به سختی انجام می‌شود؛ همچنین اگر سلف‌سرویس راه‌اندازی شود دانشگاه کاملا بسته و قفل خواهد شد.  

وی با تاکید بر اینکه تورم افسار گسیخته و همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ها را دچار معضل کرده است، اظهار کرد: قرار بر این بوده است که از مهرماه منابع مالی طرح همسان‌سازی حقوق اساتید را دولت تامین کرده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد در صورتی که درحال حاضر این بار به دوش خود دانشگاه‌ها افتاده است و این علتی است که دانشگاه‌ها نمی‌توانند بازگشایی را انجام دهند.

علویان‌مهر ادامه داد: اگر طبق قانون بودجه امسال منابع مالی همسان‌سازی از بیرون تامین می‌شد، شاید بازگشایی دانشگاه میسر می‌شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز بیان کرد: بهترین راه، مسیر بازگشایی تدریجی دانشگاه است. نباید به دانشگاه‌ها و خانواده‌ها شوک وارد شود درغیراینصورت شوک عظیمی به نظام تعلیم‌وتربیت وارد می‌شود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1118413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =