به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مبلغ سرانه پزشکان خانواده و مراقبان سلامت (ماما و پرستار) در تاریخ ١٢ / ٠٢ / ١٤٠١ توسط هیات وزیران به شماره ( ٢١٢٥٧ / ت ٥٩٨٠١ هـ ) ابلاغ شد اما پزشکان خانواده معتقدند که با توجه به اهمیت موضوع و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر پزشک، ماما و سایر نیروهای انسانی در برنامه پزشک خانواده روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و اهمیت اعلام مبلغ واقعی سرانه کارشناسی شده سالانه و نقش آن در پرداخت واقعی به اعضای تیم سلامت، این مصوبه باید اصلاح شود.
بیشتر بخوانید
برخی مرگهای کرونا قابل پیشگیری بودند / سیاستگذاران سلامت اشتباهات فاحشی کردند
تکرار اشتباه سال ۱۴۰۰
دکترسعید مسکینیمود پزشک بیمه سلامت همگانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتوگو با ایسکانیوز در توضیح این موضوع گفت: در واقع باید گفت که مبلغ سرانه تصویب شده ابلاغی هیات وزیران در مورد پزشکان خانواده روستایی سال ١٤٠١ مانند سال ١٤٠٠ کاذب است. طبق مصوبه وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی بیمه سلامت و هیات وزیران دولت، مطابق سرانه تصویب شده در سال ١٤٠٠، بایستی به پزشکان خانواده روستایی به همراه مراقب سلامت به طور متوسط برای چهار هزار نفر جمعیت تحت پوشش پزشک به همراه ماما، نزدیک ٥٧٠ میلیون ریال ماهیانه پرداخت میشد اما مبلغ تصویب شده کاذب بود و در واقعیت این اتفاق نیفتاد و با توجه به اتفاق سال گذشته، باید پرسید که آیا مبلغ ١٨٢ هزار و ۵۰۰ریال سرانه پزشکان خانواده روستایی به همراه مراقب سلامت در سال ١٤٠١ صحیح است؟ یعنی براساس این مصوبه باید به ازای چهار هزار نفر جمعیت تحت پوشش پزشک و ماما ،بطور متوسط نزدیک ٧٣٠ میلیون ریال ماهیانه پرداخت شود یا باز هم خطای محاسباتی اتفاق افتاده است؟ بهتر است شفاف سازی کنند.
کاهش ماندگاری پزشکان خانواده در مناطق محروم
مسکینی مود بیان کرد: سوالی که مطرح میشود این است که آیا براساس این مصوبه در سال ١٤٠١ با مبلغ سرانه ١٨٢هزار و ٥٠٠ ریال به ازای هر نفر (جمعیت بیمه شده روستایی که ۲۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده) قرار است ماهیانه ٧٣٠ میلیون ریال به طور متوسط به پزشک(ماما/پرستار) بدون لحاظ هر گونه ضریب محرومیتی پرداخت شود؟! قطعا پاسخ سوال فوق خیر است، زیرا سهم اعتبارات پزشک در محل صندوق بیمه روستایی از سهم ماما یا مراقب سلامت جدا محاسبه شده و نظام پرداخت در مناطق شهری با روستایی کشور متفاوت است و قرار نیست در برنامه روستایی برخلاف برنامه شهری پزشک پرداختی به ماما / مراقب سلامت داشته باشد. حال سوالی که از آقای وزیر بهداشت و اعضای محترم شورای عالی بیمه و هیات محترم وزیران طرح میشود این است که آیا ماندگاری بیش از هفت هزار پزشک خانواده روستایی، پنج هزار ماما خانواده و با همین تعداد سایر نیروهای انسانی در روستاها و شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر که جزو دهکهای پایین و محروم جامعه هستند، با ادامه این روند میسر است؟
او ادامه داد: حقوق کم در مناطق محروم باعث کمبود پزشک در این مناطق شده است و چه کسی پاسخگوی از دست دادن جان مادران باردار و کودکان روستاهای استانهای محروم سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و غیره است؟ احتمالا اگر مبلغ واقعی در هیات وزیران مطرح میشد، مسلما وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت باید در مقابل سوال اعضای هیات وزیران پاسخگو میبودند که چرا سرانه در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری است؟ این سوالی است که نهادهای نظارتی در دولت سیزدهم باید پاسخ دهند. آیا نباید هیات وزیران در مصوبه خود هوشمندانهتر عمل و چشمان خود را بازترکنند تا شورای عالی بیمه هرگونه مصوبه کارشناسی نشدهای را به امضای هیات وزیران نرساند؟
مسکینیمود بیان کرد: آیا سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونتهای بهداشت و توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، نباید پاسخگوی اشتباه محاسبات به شورای عالی بیمه و هیات وزیران باشند؟ نقش معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در اعلام مبلغ سرانه و شیوه محاسبه آن به شورای عالی بیمه سلامت کشور جهت طرح در هیات وزیران چگونه بوده است؟! بهتر است هیات وزیران در مصوبه خود سریعا بازنگری کرده و با نگاه تیز بینتر در محاسبه سرانه مناطق روستایی ورود کنند تا شورای عالی بیمه هر گونه مصوبه غیرمحاسباتی را به امضای هیات وزیران نرساند.
جای خالی برقراری عدالت مابین پزشکان خانواده روستا و شهر
دکتر ابراهیم نوریگوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتوگو با ایسکانیوز عنوان کرد: طبق ماده هشت قانون همگانی بیمه خدمات درمانی مصوبه سال ٧٣، تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی باید به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بر اساس قیمتهای واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی مصوب با تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور به تصویب هیأت وزیران برسد.
او افزود: طبق بند الف ماده ٩ قانون احکام دایمی کشور، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است هر ساله بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات درمانی سال ۷۳ قبل از تصویب بودجه سال بعد نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارایهدهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور (اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی) با رعایت اصل تعادل منابع، مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی با مبانی محاسباتی واحد و حق فنی واقعی یکسان در شرایط رقابتی اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، قبل از پایان هر سال جهت تصویب به هیأت وزیران ارایه کند. این بند به عنوان یک ماده بعد از ماده (٢) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ٠۳/ ٠٨/ ١٣٧٣ الحاق میشود.
قوانین و ابلاغیههای مربوطه را اینجا بخوانید.
نوری گوشکی توضیح داد: اصولا مرجع نرخگذاری در محاسبه تعرفههای خدمات درمانی باید علاوه بر توجه به قیمت تمام شده به برقراری عدالت مابین پزشکان خانواده روستا و شهر هم توجه کند اما سرانه پزشکان خانواده بیمه روستایی از سال ٨٤ تا سال ١٤٠٠ اعلام نشده بود و در نهایت بعد از ١٥ سال که از عمر برنامه پزشک خانواده گذشت، با پیگیری دیوان محاسبات مستقر در وزارت بهداشت در سال ١٤٠٠ اعلام شد که البته کاملا غیرکارشناسی بود.
او ادامه داد: مطابق قانون باید مبنای محاسباتی سرانه در مناطق شهری و روستایی به طور واحد و یکسان در نظر گرفته شود اما در عین حال هم باید در مورد پزشکان خانواده روستایی با توجه به سختی کار، پراکندگی و محرومیت منطقه، میزان سرانه تعدیل شود.
این متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن مروری بر مصوبه سال ١٤٠٠ توضیح داد: طبق محاسباتی که در تفاهم نامه سال ١٤٠٠ صورت گرفت، میانگین مبلغ سرانه ماهیانه پزشکان خانواده روستایی و مراقب سلامت با جمعیت مناطق روستایی عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور حدودا(٣٠ میلیون نفر)، ۴۱ هزار و ۱۰۰ ریال بود (هر چند در سال ١٤٠٠ این مبلغ ١٤٢ هزار ریال در مصوبه هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد!) در حالی که جمعیت واقعی بیمه شده روستایی کشور بیش از ١٣ میلیون نفر نبود و مبلغ سرانه ٩١ هزار ریال برای پزشکان خانواده روستایی منصفانه و معقول بود و باید این رقم اعلام و پرداخت میشد اما سرانه ٤١ هزار و ۱۰۰ریال به ازای هر نفر جمعیت به دانشگاهها و نهایتا پزشکان پرداخت شد.
سازمانهای بیمهگر باید پاسخگو باشند
او اضافه کرد: در همان سال ۱۴۰۰ سرانه پزشکان خانواده شهری استانهای فارس و مازندران ٩٢ هزار ریال بوده است و سرانه فقط پزشک در بیمه سلامت همگانی مبلغ ٧٥ هزار ریال مصوب شد. سازمانهای بیمهگر باید پاسخگو باشند که هر چند بیشتر از سرانه پزشک در مناطق روستایی بوده اما آیا این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، نرخ تورم و هزینههایی که بر پزشکان خانواده شهری فارس و مازندران طی مدت اجرای برنامه تاکنون وارد شده، برای ادامه روند برنامه کافی است یا خیر؟ نارضایتی به حق پزشکان خانواده شهری در استان فارس در خصوص عدم افزایش منطقی سرانه طی سالهای اخیر تاکنون بی پاسخ مانده است.
نوری بیان کرد: بالاخره پس از فراز و نشیبهای متعدد حالا در مصوبه هیأت وزیران دولت مربوط به تعرفه سال ١٤٠١ سرانه پزشک خانواده و مراقب سلامت (ماما / پرستار) برای پزشکان در طرح روستایی، عشایر و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، ماهیانه به ازای هر نفر جمعیت روستایی معادل ١٨٢ هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. در نگاه اول مبلغ سرانه روستایی، بسیار قابل توجه جلوه میکند اما شواهد نشان میدهد که علی رغم تغییر کابینه دولت و شورای عالی بیمه، موضوع خطای تعیین سرانه برنامه پزشک خانواده روستایی همانند سال ١٤٠٠ در مصوبه ابلاغی تعرفه های سال ١٤٠١ هیات وزیران در ١٢ اردیبهشت، مجددا تکرار شده است. در حال حاضر شیوه پرداخت برای پزشک، ماما و مراقب سلامت در برنامه پزشک خانواده روستایی با شهری فارس و مازندران کاملا متفاوت است.
او افزود: در مناطق شهری فارس و مازندران کل اعتبارات از سازمانهای بیمهگر تامین شده و اعتبار پزشک و مراقب در اختیار پزشک قرار میگیرد. طبق آخرین مصوبات ستاد کشوری پزشک خانواده هم ١٢ درصد از سهم تخصیصی به پزشک باید به مراقب سلامت پرداخت شود. در مصوبه ابلاغی سال ١٤٠١ سرانه پزشک و مراقب سلامت خانواده شهری فارس و مازندران برای پزشکان دو نوبت کاری به ازای هر نفر در ماه ١١٨ هزار و ۶۰۰ ریال و برای پزشکان تک نوبت مبلغ ١٠٠ هزار و ٩٠٠ریال تعیین شده است. در این مصوبه برای پزشکان خانواده در طرح نظام ارجاع، جمعیت همگانی، مددجویان شهری کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش سازمان بیمه سلامت و پزشکان شاغل در نظام ارجاع تا مبلغ ٩٠ هزار ریال به ازای هر نفر در ماه در نظر گرفته شده است. با این حساب اگر جمعیت متوسط تحت پوشش پزشک ،سه هزار نفر باشد، با فرض دو نوبت کاری، سهم پزشک و مراقب در برنامه شهری ٣٥ میلیون و ٥٨٠ هزار ریال و سهم مراقب سلامت در آن ٤٢ میلیون و ٦٩٦ هزار ریال خواهد بود. با توجه به حداقل حقوق قانون کار، آیا بیعدالتی در حق مراقب سلامت اتفاق افتاده است؟
نوری بیان کرد: وزارت بهداشت دانشگاه را مکلف کرده که برای ترمیم و رعایت حداقل حقوق و دستمزد مابه تفاوت این مبلغ را از طریق دانشگاهها پرداخت شود اما آیا ضمانت قانونی و اجرایی برای آن مشخص شده است؟ آیا سرانه ابلاغی پزشک آنقدر کافی است که پزشکان خانواده دراستان فارس بتوانند از پس هزینههای برنامه و پرداخت حقوق و دستمزد کامل مراقب سلامت برآیند؟ آیا افزایش سالانه سرانه در طی سالهای اجرای برنامه اتفاق افتاده است؟
نوری در توضیح شیوه تامین اعتبار در مناطق روستایی عنوان کرد: در مناطق روستایی، محل تامین اعتبار برنامه پزشک خانواده سازمان برنامه و بودجه کشور است و اعتبارات تخصیصی در دو بخش شامل پرسنلی از محل صندوق بیمه روستاییان با احتساب ضریب محرومیت، پراکندگی و جمعیت و همچنین بخش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به منظور هزینه خدمات در ١٣ سرفصل توزیع میشود. به عبارتی توزیع اعتبارات در صندوق بیمه روستاییان به صورت سرانه وزن دهی شده، محاسبه و پرداخت میشود و در سهم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات در سرفصل خدمات به صورت سرانهای و بخشی از منابع اعتباری نیز به صورت متمرکز توزیع میشود ! لذا اعلام مبلغ سرانه پزشک خانواده روستایی در مصوبه هیات وزیران تحت عنوان پزشک و مراقب همانند مناطق مناطق شهری فارس و مازندران با توجه به تفاوت در تامین منابع ، شیوه توزیع و پرداخت یک اشتباه محاسباتی بدون در نظر گرفتن تفاهم نامهها و دستور عملهای اجرایی برنامه است.
انتهای پیام /
نظر شما