تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به توزیع عادلانه یارانه انرژی منتج خواهد شد

کارشناس انرژی گفت: تعرفه گذاری پلکانی جزو روش های معقولی است که در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در راستای بحث هایی همچون توزیع عادلانه ی یارانه ها و فرصت ها در کشور قرار دارد.

بر اساس آمارهای موجود میزان مصرف گاز در کشور ما چندین برابر استاندارد جهانی است. به زعم کارشناسان، عوامل مختلفی از جمله استاندارد نبودن وسایل گرمایشی و گازسوز و ساختمان سازی در کشور، قیمت پایین گاز، وجود ذخایر عظیم گازی در کشور و ایجاد این تصور که به لحاظ منابع در محدودیت قرار نداریم، عدم فرهنگ سازی برای مصرف صحیح گاز و آگاه نکردن مردم نسبت به صدمات مصرف بی رویه ی گاز به اقتصاد کشور در این وضعیت دخیل هستند.

شواهد نشان می دهد که قشر مرفه جامعه پرمصرف های ما را تشکیل می دهند. به طوری که 90 درصد از مشترکان پرمصرف در طبقه ی مرفه جامعه جای می گیرند. به همین دلیل برخی به اعمال سیاست های قیمتی علیه پرمصرف ها به منظور مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور اصرار دارند. به زعم آنان، پرمصرف ها باید هزینه ی گاز را با قیمت تجاری و آزاد بپردازند. این قیمت های بالا می تواند قدرت بازدارندگی داشته باشد و پرمصرف ها را به فکر مدیریت مصرف گاز طبیعی مصرفی شان بیندازد. به عقیده ی این افراد، تعرفه گذاری پلکانی بهترین روش اخذ هزینه ی گاز مشترکان خانگی است و می تواند به مدیریت مصرف کمک کند. نظرات سعید میرترابی را به عنوان یک کارشناس انرژی در ادامه در این خصوص می خوانید.

 میرترابی با اشاره به اینکه برای گرمایش در منازل در سراسر کشور عمدتاً از گاز استفاده می شود، تصریح کرد: شواهد نشان می دهد که استفاده ی غیربهینه ای از انرژی و گاز داریم. سیستم گرمایشی در کشورمان بهره وری بالایی ندارد و به همین دلیل مصرف انرژی وسایل گازسوز بالاست. از طرف دیگر، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به خاطر هزینه هایی که دارد، آن طور که شایسته است در کشورمان جدی گرفته نمی شود و این شرایط بر بالا بودن هدررفت گاز در کشور افزوده است.

وی در ادامه گفت: این تصور در کشورمان وجود دارد که ما دارنده ی منابع عظیم گازی هستیم و هر چقدر از آن استفاده کنیم، ایرادی ندارد. همین امر به مصرف بی رویه ی گاز در کشورمان منجر شده و مشکلات جدی برایمان به وجود آورده است. از طرف دیگر، قیمت گاز در کشورمان بسیار پایین است، به طوری که دهک های پایین جامعه یک صدم قیمت گازی که در اروپا پرداخت می شود، می پردازند. ارزانی قیمت گاز نیز عامل دیگری در اضافه مصرف این ماده ی ارزشمند در کشور ماست. حتی دهک های بالایی جامعه که پرمصرف هستند و هزینه ی بالایی برای گاز می پردازند، یک بیست و پنجم قیمت گاز در اروپا را پرداخت می کنند. ضعف استانداردهای ساختمان سازی و وسایل گرمایشی، بهینه نبودن الگوهای مصرف، بهای پایین گاز در کشور همگی بر مصرف غیربهینه و بی رویه ی این ماده ی ارزشمند در کشورمان موثر بوده است. این شرایط ما را با بحران در ماه های سرد سال مواجه می کند و به قطعی گاز صنایع منجر می شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: تلاش هایی در کشور در راستای مدیریت مصرف گاز انجام شده است. مثلاً با توجه به تعرفه گذاری پلکانی، پرمصرف ها تا چهار برابر بهای گاز را می پردازند. می توانیم از ابزار قیمتی بیشتر بهره ببریم و با افزایش جریمه های پرمصرف ها به مدیریت مصرف کمک کنیم. برای کل مشترکان نیز می توانیم افزایش بها را داشته باشیم. البته این اقدامات باید با بررسی های دقیق و با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: تعرفه گذاری پلکانی جزو روش های معقولی است که در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در راستای بحث هایی همچون توزیع عادلانه ی یارانه ها و فرصت ها در کشور قرار دارد. تعرفه گذاری پلکانی به لحاظ سیاسی جزو روش های کم هزینه به حساب می آید. این روش دارای یک توجیه صریح است و به اقشار پایین جامعه و کسانی که مصارف معقولی دارند، فشاری وارد نمی شود و هزینه ی انرژی از پرمصرف ها به صورت تصاعدی دریافت می شود. با این روش، درآمدهای دولت بیشتر می شود و امکان برگرداندن بخشی از یارانه ها که به صورت ناعادلانه در اختیار اقشار ثروتمند جامعه قرار می گیرد، به وجود می آید.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1162971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =