به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در روز جاری (سهشنبه، ۱۶ خرداد) کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت دو مدل فیدلیتی گروه بهمن، افت ۲۰ میلیون تومانی تارا اتوماتیک، کاهش ۱۵ میلیون تومانی هایما S۸ و هایما S۸ پلاس سفارشی، کاهش ۱۰ میلیون تومانی سورن پلاس تیپ ۳ و افت ۶ میلیون تومانی پژو پارس سفارشی، کاهش ۹ میلیون تومانی شاهین سایپا و افت هشت میلیون تومانی کوئیک اتوماتیک به ثبت رسید.
جزئیات تولید خودرو پژو ۲۰۷ با موتور TU۳/ قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟
همچنین بررسی قیمتها در روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ خرداد) نشان میدهد نرخ شاهین سایپا در این روز به ۵۹۴ میلیون تومان کاهش یافت که معادل قیمت نیمه دوم بهمن این محصول است. قیمت شاهین در ۲۱ فروردین امسال رکورد شکسته و به ۷۳۵ میلیون تومان رسیده بود.
کوئیک آر دیگر محصول سایپا نیز در روز پنجشنبه هفته گذشته در بازار ۳۴۷ میلیون تومان قیمت خورد که در مقایسه با اوج قیمت ۴۳۸ میلیون تومانی این محصول در ۲۱ فروردین، حاکی از کاهش حدودا ۹۰ میلیون تومانی است. قیمت این خودرو نیز اکنون به حول و حوش نیمه دوم بهمن پارسال رسیده است.
دیگر محصول مورد بررسی خودروی تارا با دنده دستی است که هرچند در اوج قیمتی خود در دهه سوم فروردین سال جاری تا ۸۴۹ میلیون تومان هم قیمت خورد، اما در روز پنجشنبه گذشته به ۶۶۷ میلیون تومان کاهش یافت.
راناپلاس در قله قیمتی به ۶۲۷ میلیون تومان رسید که این روزها به حدود ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت دنا پلاس توربو در تاریخهای یاد شده از ۹۶۵ میلیون تومان به ۷۶۰ میلیون تومان کاهش یافت، پژو پارس با موتور TU۵ از ۷۷۳ میلیون تومان در اوج قیمتی به ۶۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۶۵۰ میلیون تومان به ۵۱۸ میلیون تومان افت کرد. هایما هم نسبت به فروردین ۳۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
در گروه کرمانخودرو، در ۲۱ فروردین امسال قیمت جک J۴ تا یک میلیارد تومان هم رسید که این خودرو پنجشنبه هفته قبل با افتی فاحش ۸۱۵ میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شد.
T۸ دیگر محصول این خودروساز نیز از قله قیمتی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی در همان بازه زمانی، با افتی فاحش به یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.
افت ۵۲۰ میلیون تومانی فیدیلیتی هفت نفره، کاهش ۶۱۰ میلیون تومانی دیگنیتی پرایم، افت ۴۷۰ میلیون تومانی تیگو ۷ و کاهش ۶۰۰ میلیون تومانی لاماری، از دیگر آمارهای قابل ذکر از ریزش قیمتها در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی یاد شده است.
افت قیمتی برخی از خودروها را در بازه زمانی مذکور در جدول زیر مشاهد میکنید.
دلایل نزولی شدن قیمت خودرو
به اعتقاد کارشناسان امر، از جمله عوامل ریزش قیمتها در روزهای اخیر میتوان به اجرای طرح دوم سامانه یکپارچه خرید خودرو، مالیات بر عایدی درآمد، افزایش تولید و عرضه خودروسازان و اجرایی شدن واردات خودرو به کشور اشاره کرد.
از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان میدهد. به طوری که میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است؛ بیشک با افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان، شاهد آرامش و تعدیل قیمت در بازار خواهیم بود.
با اجرای فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز که به منظور تنظیم بازار و شفاف سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، شاهد حذف قرعه کشی و ثبت نام۹۰۰ هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.
همچنین با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی، جهتدهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل و انتقال خودرو به مصرفکننده واقعی فراهم میشود.
مدیریت جامع در نقل انتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و بهموقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهتدهی به معاملات خودرو و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرف کننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.
برپایه این گزارش، صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه چهار ساله طراحیشده که در حال اجرا است.
تاکنون یک سال و نیم از اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است؛ در گام نخست نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریمها، افزایش و پایداری تولید بود که این هدف با توجه به آمارها و ارقام تا حد قابل قبولی محقق شده است.
در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهرهوری با تمرکز بر کاهش قیمت تمامشده خودرو در دستور کار قرار گرفته است.
انتظار میرود با تداوم سیاستها و طرحهای یاد شده، شاهد افت بیش از پیش قیمتها در بازار و نزدیک شدن قیمتها به نرخهای کارخانهای باشیم.
هرچند این روزها رکودی عمیق و سنگین بر بازار حکمفرماست، خرید و فروشها در حداقل خود انجام میشود و خریداران واقعی به امید کاهش بیش از پیش قیمتها دست از خرید کشیدهاند.
نظر شما