به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، توسعه حمل ونقل عمومی به طور جد در دستور کار است. واگن ها و اتوبوس ها در حال اورهال هستند و قرار است خریدهایی هم در این زمینه انجام شود.
وعده شهردار تهران به پایتختنشینان
خودروهای پلاک شهرستان بدون اینکه جریمه شوند به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک می شوند و ناهماهنگی هایی در این زمینه بین دستگاه ها وجود دارد.
در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای مترو، اتوبوس، قطار ملی، جولان پلاک شهرستانی در محدوده طرح ترافیک و ....با سیدجعفر تشکرهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو نشستیم.
شنیده شده که قرار است تعدادی متروباس وارد خطوط اتوبوسرانی شود در خصوص این مد حمل و نقل عمومی توضیح دهید.
در برنامه مصوب ورود متروباسها وجود دارد. حتی برای این منظور هم بودجهای پیشبینی شده که اتوبوسهای سهکابینه خریداری و وارد خطوط شود.
چه برنامههایی برای توسعه حمل ونقل عمومی برای مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس دارید؟ در این زمینه توضیح دهید.
یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۲ رفع مشکلات حمل و نقل عمومی است، بودجه خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده است و باید روند اعتبارات و تخصیص منابع انجام شود هر ماه باید یک دوازدهم بودجه محقق شود، موضوع تعمیرات اتوبوسها و واگنهای مترو در دستور کار است. قراردادهایی برای تعمیرات اتوبوس بسته شده است.
تعداد اتوبوسهای خوابیده زیاد بوده است؛ در دوره قبل بسیاری از اتوبوسها از رده خارج شده بودند. باید سرعت اورهال اتوبوسها بالاتر رود چرا که ما سه ماه دیگر بازگشایی مدارس را داریم و با انبوه سفرهای دانشآموزی، دانشجویی روبهرو هستیم. همچنین کوتاه شدن روز و فشرده شدن سفرها را داریم در نتیجه باید اقدامات کلیدی برای توسعه حمل و نقل عمومی انجام دهیم.
چه تعداد اتوبوس تا پایان سال جاری وارد خطوط میشوند آیا قراردادهای لازم در این زمینه منعقد شده است؟
قرارداد خرید اتوبوس بسته شده و به تدریج تا پایان سال اتوبوسها وارد میشوند. همچنین قرارداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس با دو شرکت بسته شده است و بحث ورود اتوبوسهای نو برای سال تحصیلی در حال پیگیری است البته تا پایان سال به صورت پارت به پارت تعدادی از اتوبوسها وارد میشوند البته باید برای اورهال اقدامات بیشتری صورت گیرد.
چه تعداد واگن تا پایان سال جاری اورهال میشود؟ وضعیت ناوگان مترو چگونه است در این زمینه توضیح دهید.
۲۰۳ واگن اورهال میشود ولی باید عدد بالاتر رود چرا که ناوگان فرسوده شده است و در دوره قبل مدیریت شهری حمل و نقل عمومی رها شده بود ما باید در این دوره اورهال را سرعت دهیم و با دوشیفته کردن به اورهال ۳۵۰ واگن برسیم. قبل از مهر باید کارهای اساسی در شهر صورت گیرد. مهر آزمون شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل است البته منابع خوبی هم در نظر گرفته شده است.
پایانه شرق در دوره مدیریت چهارم شهری به بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود اما در دوره پنجم مدیریت شهری این پایانه رها شد. بفرمایید آخرین اقدامات انجام شده برای راهاندازی این پایانه چه بوده است؟
بازدیدی از پایانه شرق داشتیم پیمانکار مشخص شده و تجهیز کارگاه صورت گرفته است. قرار است ماهی یکبار از این پایانه بازدید داشته باشیم البته کار شروع شده و قدم رو به جلوی است و امیدواریم با تعیین پیمانکار سرعت بیشتر شود. متأسفانه در دوره قبل مدیریت شهری پایانه شرق رها شده بود نه تنها این پروژه را تکمیل نکردند بلکه آن را بلاتکلیف گذاشتند. نگهداری خوبی صورت نگرفت و عقبگردهایی در این پایانه داشتیم و پیمانکار گفته است که ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به گذشته عقبگرد بوده و با تخریب بخشهایی از بنای ساختمان و محوطهسازی باید دوباره هزینه برای این بخشها صورت گیرد. البته قول دادهاند تا ۶ ماه دیگر بخشی از پایانه راهاندازی شود.
در صورتی که پایانه راهاندازی شود مسافرانی که از شمال و شرق وارد کشور میشوند میتوانند از این فضا استفاده کنند و خدمات خوبی بگیرند. ما در حال حاضر ترافیک در پایانه جنوب داریم و دیگر جابهجاییها به پایانه شرق منتقل میشود. همچنین باید برای اتصال مترو به خط ۲ هم اقداماتی صورت گیرد تا دسترسی شهروندان از پایانه به سایر نقاط شهر تسهیل شود. البته خطوط بیآرتی را هم داریم که شهروندان میتوانند از آن استفاده کنند قطعا با راهاندازی این پایانه شرایط مطلوبتر و مسافران راحتتر سفر میکنند و میتوان بسیاری از سفرها را ساماندهی کرد و تراکم ترافیک تهرانپارس و ترمینال جنوب را کم میکند البته تاکسیهایی هم که در خط تهران شمال کار میکنند میتوانند در این پایانه ساماندهی شوند البته در این پایانه ظرفیتهای دیگر مثل جابهجایی بار هم وجود دارد که می توان انجام داد.
تعدادی خودروی پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک به صورت غیرمجاز تردد میکنند و جریمه هم نمیشوند دلیل جولان خودروهای پلاک شهرستان در این محدوده چیست؟
در حال حاضر نمیتوانم آمار دقیقی از ترددهای مجاز و یا غیرمجاز بدهم چون آماری نداریم اما باید پلیس طبق قانون تمام خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح میشود را جریمه کند در حال حاضر این امر رخ نمی دهد و چند سالی است این پدیده به دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی وجود دارد و باعث شده همچنان خودروهای پلاک شهرستان به صورت غیرمجاز و عدم اعمال قانون در محدوده آنها تردد کنند این خودروها چون میدانند اعمال قانون برای آنها صورت نمیگیرد در نتیجه وارد میشوند.
مگر در سامانه تهران من ورود و خروجها ثبت نمیشود؟
چرا، ورود و خروجها ثبت میشوند اما باید اعمال قانون صورت گیرد که انجام نمیشود البته ما چند باری به شهرداری و راهنمایی و رانندگی جلسه بگذارند ولی متأسفانه این امر صورت نگرفته است.
اگر این افراد بخواهند خودروی خود را بفروشند نباید خلافی بگیرند؟
با توجه به اینکه سیستم عوارض شهری یکپارچه نداریم میتوانند خلافی خود را از سایر شهرها بگیرند و بعد نقل و انتقالات صورت گیرد.
بفرمایید در سال جاری در خصوص نوسازی تاکسیهای فرسوده چه اقداماتی انجام شده است چرا که بسیاری از این تاکسیها باعث ایجاد آلایندگی میشوند.
در سال گذشته ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد اما در سال جاری فقط ۵۰۰ دستگاه تاکسی تا کنون نوسازی شده است دلیل این امر این است که وام نوسازی تاکسی داده نمیشود و رانندگان مجبور به خرید نقدی هستند و چون قدرت خرید ندارند تعداد نوسازی کم میشود. باید از سوی مراجع دولتی این وام و تسهیلات داده شود ولی نمیدهند و همین امر نوسازی را با تأخیر روبهرو میکند.
متوسط عمر تاکسیها در تهران چند سال است؟
عمر متوسط تاکسیها میانگین حدود ۹.۵ سال است که البته باید زیر ۵ سال باشد ولی در تهران عمر تاکسیها بالاست و همین امر باعث تشدید آلودگی هوا میشود.
برنامههای شهرداری تهران برای رفع آلودگی هوا و ترافیک که دو معضل اساسی کلانشهر تهران است، چیست؟در این زمینه توضیح دهید.
در بحث حمل و نقل عمومی باید اقدامات اساسی انجام شود چرا که مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است مصوبات خوبی در این زمینه در شورای شهر داشتهایم به طور کلی باید در بحث حمل و نقل تحول ایجاد کنیم و بودجه خوبی هم در این زمینه تصویب شده است. باید بتوانیم مشکل اساسی شهروندان در تهران را برطرف کنیم.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و بودجه در نظر در نطر گرفته شده انشالله در آغاز سال تحصیلی جدید، نشانه ای از کاهش ترافیک را مشاهده کنیم، یعنی در ادامه سال هم این روند ادامه دارد. باز هم می گویم که در خصوص خرید اتوبوس قرارداد قطعی برای تامین ۱۰۰۰ دستگاه با یک شرکت و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هم با شرکت دیگری منعقد شده است.
قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون وارد شهر شود، ولی شنیده شده به دلیل عدم هماهنگیهای دولتی این امر رخ نداده است در این زمینه توضیح دهید.
به دلیل اختلافات وزارت کشور و خودروساز این امر رخ نداد قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون وارد شود اما محقق نشده و ظاهرا ۲۰۰ دستگاه وارد میشود که البته در سیر مراحل شمارهگذاری است. قرار بود این ۶۳۰ دستگاه ونها با ۷۰ درصد یارانه دولتی باشد که دولت یارانه نداد و شهرداری با پیشپرداختی که داده است توانست ۲۰۰ ون وارد کند که البته آن هم در حال مراحل اداری است.
بالاخره پیشپرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن چینی پرداخت شد؟
نیمی از پول داده شده است و قرار است نیم دیگر هم تا پایان تیر داده شود. با ورود این واگنها بخشی از مشکل حمل و نقل عمومی مرتفع میشود البته پیگیریهای لازم صورت گرفته است.
وقتی این پیش پرداخت تکمیل شد، کار ساخت واگن ها نیز شروع می شود. به نظر می رسد ۱۸ ماه از اولین واگن هایی که به ایران تحویل دهند زمان خواهد برد. بخشی از این واگن ها به صورت کامل ساخته شده و به ایران می آید و بخشی در داخل تکمیل می شود. از اواخر سال ۱۴۰۳ اولین واگن ها به شهرداری تهران تحویل داده می شود.
انبوهسازی قطار ملی چه زمانی انجام میشود؟
قراردادی در این زمینه در حال انعقاد است که ۱۱۳ واگن داخلیسازی شود البته قطار ملی که در دوره قبل از آن رونمایی شد تأییدیههای لازم را نگرفته بود و درحال حاضر پیگیری برای اخذ تأییدیهها صورت گرفته است و قرار است این قطارها بومیسازی شود.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما