چرا پولدارها خودکشی می‌کنند؟/ نسبت به این نشانه‌های روانی هوشیار باشید

روانشناس گفت: زمانی که شخصی ضعف معنوی و جسمی دارد، حالش بد است، دلش به کاری نمی‌رود، درخودماندگی ریزی دارد (منظور اوتیسم نیست) نمی‌داند چه کند، تحریک پذیری و استرسس بالایی دارد، آن زمان است که اطرافیان به وی پیشنهاد می‌کنند که باید به متخصص مراجعه کند.

حسین علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره دلایل روانی میل افراد به خودکشی گفت:  اولین چیزی که موجب خودکشی در فرد می‌شود، نداشتن هیچ تصوری از خط زمانی برای آینده‌اش است؛ خط زمان شامل امید، آرزو، اهداف و انگیزه است که این شرایط در ۲ حالت به وجود می‌آید؛ یا از داشته‌های زیاد است مثلا شخصی که به شدت پولدار است و هرچیزی که بخواهد را به دست می‌آورد و به قدری تجربه دارد که دیگر هیچ تجربه جدیدی باعث شادی‌اش نمی‌شود. اولین باری که روانشناسی ابداع شد، برای افراد پول‌داری بود که به پوچی رسیده بودند و می‌خواستند که خودکشی کنند؛ چرا که معتقد بودند دیگر هیچ چیز نمی‌تواند آن‌هارا خوشحال کند.

کاهش میانگین سن خودکشی در کشور / مسئولان به فکر سلامت جامعه و شادی اجتماعی باشند

وی افزود: دسته بعدی که دچار این مشکل می‌شوند، افراد تثبیت شده در فقر هستند. فقر مالی و عاطفی این‌ افراد را به سمت خودکشی سوق می‌دهد چراکه عزت نفس خود را از دست می‌دهند و با خود تصور می‌کنند که من چیزی بلد نیستم و به هیچ دردی نمی‌خورم و بعد تصمیم به حذف فیزیکی خود می‌گیرند.

علیزاده اظهار کرد: هرکسی برای هرکاری که می‌کند، مفهومی در ذهن دارد اما کسی که تصوری از خط زمانی خود در آینده ندارد، هیچ چیز و هیچ کاری برایش مفهمومی ندارد. دلیل دیگر خودکشی شیوع اختلال دو قطبی است که دو نوع دارد. افراد مبتلا به دوقطبی نوع یک خودکشی‌های ناموفق زیادی دارند و برای خودکشی نکردن خود به دنبال انگیزه می‌گردند اما نوع ۲ مصمم‌تر از نوع یک عمل می‌کند که می‌شود گفت افراد دارای اختلال نوع ۲ که اقدام به خودکشی می‌کنند، بیشترشان موفق بوده‌اند.

روانشناس تصریح کرد: در بحث خود مراقبتی، روش‌های جدیدی مثل تعهد و پذیرش و روان درمانی به ما کمک می‌کند. به تازگی درمانی تحت عنوان شفقت‌ورزی و مهرورزی آمده است که به جای ترحم برای خود، دلسوزی داشته باشیم. این کار باعث خودمراقبتی می‌شود که می‌تواند مراقبت جسمی، مدیریت افکار، احساسات و حتی ذهنی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که افراد با دیدن چه علائمی به روانشناس مراجعه کنند، عنوان کرد: هرگاه فردی حال بدی داشت باید به روانشناس مراجعه کند اما به تازگی، گفته می‌شود اگر در عرض هفت روز حال ندارید، از درون اضطراب دارید، انگیزه ندارید و پیشرفت نمی‌کنید، احتمالا دچار افسردگی شده‌اید.

علیزاده گفت: زمانی که شخصی ضعف معنوی و جسمی دارد، حالش بد است، دلش به کاری نمی‌رود، درخودماندگی ریزی دارد (منظور اوتیسم نیست) نمی‌داند چه کند، تحریک پذیری و استرسس بالایی دارد، آن زمان است که اطرافیان به وی پیشنهاد می‌کنند که باید به متخصص مراجعه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =