اما و اگرهای اجرای طرح آموزش سه سال ابتدایی با یک معلم / آموزش و پرورش زیرساخت لازم را دارد؟

نظام دوری ۱۰ سال پیش و در سند تحول بنیادین مطرح شد. براساس راهکار ۸ – ۲۱ این سند دانش‌آموزان باید سه سال اول دوره ابتدایی را با یک معلم سپری کنند و حالا بعد از گذشت ۱۰ سال از آغاز اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصمیم به اجرای آزمایشی این طرح در برخی مدارس گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، این طرح پیش از این به صورت محدود در چند استان اجرا شده بود و حالا قرار است که بنابر گفته مسئولان آموزش و پرورش در ۳۲۰ کل کشور اجرا شود و حضور معلمان در نظام دوری هم اختیاری است.

بیشتر بخوانید

نابودی دانش آموزان، خانواده‌ها و والدین با مافیای کنکور / گرانی مسکن و اجاره بهای بی‌نظارت نفس مستاجران را بریده است

مزایای اجرای نظام دوری

معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که همراهی دانش‌آموز با یک معلم در سه سال ابتدایی به احساس امنیت او و خانواده کمک می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: اجرای نظام دوری منجر به آن می‌شود تا در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره کسب شایستگی‌های پایه شاهد ایجاد فضای تربیتی واحد به کمک معلم و والدین باشیم، اگر دانش‌آموز کلاس اول تا سوم دبستان را با یک معلم طی کند شرایط به گونه‌ای می‌شود که در مدت این سه سال همانند یک خانواده شوند و فضای تربیتی خاصی برای دانش‌آموز ایجاد می‌شود.

نجفی پازوکی اعتقاد دارد که تربیت دانش‌آموزان در دوره اول ابتدایی طلایی‌ترین دوران زندگی است و اگر دانش‌آموز در سه سال ابتدایی تنها یک معلم داشته باشد، وی تسلط بیشتری بر امور تربیتی دانش‌آموز خواهد داشت.

محمد محمدی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش ‌و پرورش از جمله کسانی است که معتقدند اجرای نظام دوری می‌تواند منجر به ایجاد روابط عمیق عاطفی میان معلم و دانش‌آموز شده و معلم با اجرای نظام دوری در فصل تابستان هم با بچه‌ها سروکار دارد و می‌داند که برای دانش‌آموزِ خودش وقت می‌گذارد. اینها یک تیم تشکیل می‌دهند که در کنار هم قدرتمند هستند و ما را به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک‌تر می‌کنند.

اجرای نظام دوری با اما و اگرهایی هم همراه است؛ و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش برای اجرای این طرح در ابعاد گسترده تربیت معلمانی است که توانایی و تسلط تدریس در هر سه پایه را داشته باشند.

چالش‌های پیش رو

این درحالی است که آموزش و پرورش با چالش‌های جدی در حوزه تربیت معلمان مواجه است و برخی هم معتقدند که شیوه آموزش‌ها در دانشگاه فرهنگیان بروز نیستند. اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ریشه این مشکلات در ضعف آموزش صحیح در دانشگاه تربیت معلم است، به ایسکانیوز گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان روحیه و شادابی لازم را در کلاس درس ندارند زیرا مراکز تربیت معلم تنها نام دانشگاه را یدک می‌کشند و هنوز با الگو دهه ۶۰ فعالیت می‌کنند. به همین دلیل معلمانی که از این دانشگاه‌ها می‌آیند، روحیه و شادابی کافی ندارند. به همین جهت نیازمند دگرگونی ساختاری و محتوایی در دانشگاه فرهنگیان و خروج از فضای دهه شصتی و استفاده از شیوه‌های نوین یادگیری هستیم.

از جهتی آموزش و پرورش اقدام به استخدام نیروهای جدید از طریق آزمون استخدامی کرده است و قرار بر این است که آموزش این نیروها در حین کار اتفاق بیفتد و با این شیوه عملا نومعلمان تا رسیدن به تبحر کافی در سال‌های ابتدایی تجربه کسب خواهند کرد و به کارگیری این دست معلمان در طرح دوری باعث آسیب به اساس این طرح خواهد شد چراکه اساسا لازمه به موفقیت رسیدن این طرح حضور معلمان متبحر است.

ایرادات موجود در دوره‌های ضمن خدمت

چالش دیگر درخصوص دوره‌های ضمن خدمت و شیوه آموزش و پرورش در برگزاری این دوره‌ها است، اهمیت  آموزش‌های ضمن خدمت از این منظر است که می‌توانند خلاهای موجود را پر کرده و به توسعه توانایی‌های معلمان کمک کنند تا معلمی که قرار است سه سال پیاپی با یک گروه از دانش‌آموزان همراه باشد، خود نیز تحت آموزش و توسعه مداوم باشد و رشد کند اما انتقادات بسیاری درباره شیوه فعلی آموزش و پرورش در برگزاری دوره‌ها مطرح است.

سحر بیات کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص گفت: براساس علم تربیت، روند برگزاری دوره باید به این شکل باشد که پس از ورود معلم به مدرسه، در حین خدمت نیازسنجی‌هایی براساس روایت‌ها و اتفاقات کلاس درس انجام شود، سپس راهکارهایی را برای حل مشکل و رفع نیاز مورد نظر طراحی کرده و دوره‌هایی را برگزار کنیم.

بیات عنوان کرد: روند باید به گونه‌ای باشد که هر مدرسه نیازهای خود را که با تحلیل فضای کلاس درس به دست آورده، به مرکز ضمن خدمت گزارش کند و مرکز مبنای طراحی دوره‌ها را نیاز مدرسه قرار دهد. درحال حاضر در مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیش از سه هزار دوره از پیش تعیین شده وجود دارد که هر سال لیست آن به حوزه‌ها ارسال می‌شود و مشخص نیست که نیازسنجی این دوره‌ها چطور بوده است؟

وی با بیان اینکه دوره‌های ضمن خدمت فعلی براساس نیاز روز کلاس درس و مدرسه نیست، ادامه داد: روش برگزاری دوره‌ها هم اشتباه است. روش کافی‌نتی و تجاری برگزاری دوره باعث شده تا تاثیری در افزایش مهارت معلمان نداشته باشد. در چنین شرایطی که معلمان با روش‌های آموزشی درست، رشد نمی‌کنند، نمی‌توانیم شاهد اتفاقات خوب در مدارس باشیم.

کارشناس تعلیم و تربیت عنوان کرد: هر روز شاهد فاصله گرفتن شکل تربیتی دانش‌آموزان از اهداف سند تحول بنیادین هستیم. چراکه ما معلمان را براساس نیازهای این نسل آموزش نداده‌ایم. سیاست‌گذاران به نیاز نسل جدید فکر نمی‌کنند. از طرفی وقتی ما از تجربیات بین‌المللی در آموزش معلمان استفاده نمی‌کنیم، نمی‌توانیم درانتظار رشد آن‌ها باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، برای اینکه نظامم دوری به هدف خود برسد در قدم اول باید آموزش‌ها در دانشگاه فرهنگیان چند وجهی باشند تا معلمانی تربیت شوند که توانایی تدریس در چند پایه را داشته باشند. در قدم بعدی باید شیوه اصولی برای دوره‌های ضمن خدمت طراحی شوند تا با آموزش بروز و مداوم معلمان به تکرار نیفتیم و فرآیند آموزش بروز و کامل باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1198065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =