به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نخستین جلسه تبیین و ماموریت های معاونت علوم تربیتی و مهارتی مرتبط با مدیران گروه کشوری و دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
حضور راهبران تربیتی در مدارس سما
در این جلسه فاطمه حمیدی فر معاون آموزشهای عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، رمضان جهانیان مدیر گروه تخصصی کشوری در حوزه تربیت معلم و مربی، بهمن گرجیان مدیر گروه تخصصی کشوری در رشته های آموزش زبان های خارجی، خدیجه ابوالمعالی مدیر گروه تخصصی کشوری در حوزه رشته های روان شناسی تربیتی کودکان استثنائی و مشاور شغلی و مدرسه و جمعی از مدیران حوزه ستادی حضور داشتند.
فاطمه حمیدی فر، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه و تشکر از حضور آنان به منظور همیاری در ایجاد جریان تحولی تعلیم و تربیت اسلامی در عرصه میدان تصریح کرد: جریان تحول و تعالی از سال 1398 آغاز و با توجه به ارتقاء کیفی دوره های آموزشی و جریان علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین که منجر شد موضوعیت معاونت ها از حالت سنتی خود که به صورت جریان پروتکلی در دانشگاه ها بود به جریان هویتی دانشی و پژوهشی اثر بخش در حوزه معاونت های موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود.
وی با اشاره به جریان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بحث دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی از دیرباز به عنوان یک طرح برای دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ شده بود و با جریان سازی و هدف اینکه فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه اثر بخش عمل نمایند اهداف آن تبیین شد.
حمیدی فر بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 407 واحد دانشگاهی و مراکز آموزشی دارد که جامعه افرادی که رشته های علوم تربیتی و رشته های مرتبط به آن بالا صد هزار نفر در حوزه دانشجویی می باشند. همچنین 808 مدرسه سما در مدارس کشور نزدیک به 150 هزار دانش آموز و در حدود 14 هزار پرسنل در مدارس مشغول به فعالیت می باشند که در گذشته سازمان سما و مدارس آن جریان کاری خود را با سازمان بالا دستی خود آموزش و پرورش داشته و دانشگاه آزاد اسلامی و واحد های تابعه نیز با سیاست های تابعه وزارت علوم تحقیقات و فن آوری کار خود را انجام می دادند و مرزی بین این دو حوزه نبود .
حمیدی فر گفت: دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی در 15 استان در حال راه اندازی می باشند و با توجه به تعداد دانشجویان در ساختار مرتبط فعالیت خود آغاز می کنند.
وی هدف از جلسه پیش روی را ایجاد شوراهای تخصصی و همیاری با کمیته های تخصصی هیات علمی با مدیران سما در حوزه های آموزشی و پژوهشی دانست و تشریح کرد: در راستای این هدف با تربیت عوامل انسانی در میادین آموزشی ، 32 رشته مرتبط در قلمرو حوزه معاونت انسانی علوم آموزش ریاضی و یک رشته در گروه معاونت پایه مهندسی کشاورزی با توجه به سیاست های تدوین شده و 9 گروه کشوری نیز ایجاد، که موظف است سیاست های کلی سند تحول و تعالی را پیاده سازی کند.
معاون آموزشهای عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با اشاره به بحث مجلات علمی و پژوهشی افزود: 25 مجله مرتبط به رشته های مرتبط با دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی موجود است که به ترتیب می تواند برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نقش آفرینی نماید. از این رو روند اینکه این مجلات چگونه فعالیت کنند به مدیران گروه ها مرتبط خواهد شد.
حمیدی فر ضمن اشاره به گزینش هیات علمی نیز خاطر نشان کرد: یکی از ارکان بسیار مهم در حوزه انتقال دانش و تفکرات ارزشی بحث همکارانی است که در مقام هیات علمی در دانشگاه ها و در نقش معلم و راهبران تربیتی در مدارس هستند. از این رو نحوه ارزیابی و برگزاری کانون های ارزیابی و تدوین شاخص های آن در عین آنکه تامین کننده جریانات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه می باشند تامین کننده جریانات تعلیم و تربیت معلم در مدارس سما و جامعه مدرسه ای کشور خواهد بود.
وی در خصوص کمیته های تخصصی نیز اظهار کرد: جریان پیش دفاع متمرکز در این کمیته ها به صورت متمرکز خواهد بود و با استمرار این جلسات از جریانات چند کمیته ای کاسته و با افراد پیشکسوت در هیات علمی به کمیته های متمرکز خواهیم رسید .
حمیدی فر در رابطه با برنامه های علمی که تامین کننده نیاز های مدارس است تشریح کرد: در حال حاضر یک برنامه تعلیم و تربیت اسلامی در برنامه پایش علمی وجود داردکه نیازمند تکمیل شدن در ساحت های شش گانه سند بالادستی تحول آموزش و پرورش می باشد و با توجه به نظام نامه دانشکده گان تعلیم و تربیت اسلامی کلیه رساله های ارائه شده باید در چهارچوب نظام نامه های ارائه شده باشد.
رویدادهای ایجاد شده در دانشگاه به شکل کرسی های ترویجی و تخصصی و همایش های برند دار نکته دیگری بود که حمیدی فر به آن اشاره و تصریح کرد: این یک بستر مناسبی است که از طریق پنل های تخصصی به حوزه مدارس نزدیک می شوید و با تعاملات سازنده می توان مشکلات مدارس را مرتفع کرد.
طرح غربالگری استعداد های دانش آموزان، نشر کتب پشتیبان، ایجاد جریانات خلاقانه به منظور جذب سرمایه، فرایند Internet TV ، و برگزاری کنکورهای آزمایشی و کلاس های کنکور و برگزاری کلاس هاس استعداد های درخشان و بنیه علمی و پژوهش سراهای دانش آموزی از جمله طرح های بود که حمیدی فر به اجرایی شدن آن از طریق دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاونت علوم تربیتی و مهارتی اشاره کرد.
در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ بین مدیران گروه دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مدیران ستادی برگزار شد و در خاتمه حکم مدیران گروه دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی به آنان ابلاغ گردید.
انتهای پیام/
نظر شما