به گزارش خبرنگار کروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان که عصر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در روزهای اخیر هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه را داشتیم. پژوهش برای هر کشور اساسی تلقی میشود. پژوهش در نظام دانشگاهی ما با تاخیر وارد شده و مفهوم آن هنگام ورود آموزشی بوده است.
وی ادامه داد: دانشگاه در کشور ما پس از انقلاب اسلامی با خودباوری در میان جوانان و نخبگان کشور به واسطه جنگ تحمیلی بنیان گذاشته شده و در ذیل رهبری وارد بحث رشد و نمو دانشگاه شد و حوزه پژوهش به واسطه دورههای تحصیلات تکمیلی شکل گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه در ایران در سه حوزه فرهنگ، علم و فناوری ورود پیدا کرد. تا سال ۸۳ عنوان نهاد متولی آموزش عالی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود اما سال ۸۳ در تغییر اساسنامه انحراف جدید در این زمینه پیش آمد و فرهنگ از عنوان نهاد اداره کننده خارج شد. در نهایت این نهاد وزارت علوم نام گرفت و تحقیقات را در کنار آن در نظر گرفتند.
وی بیان کرد: دانشگاه سه رویکرد آموزش، پژوهش و کاربست را دنبال میکند که در حوزه فرهنگ شامل آموزش در فرهنگ، پژوهش در فرهنگ و کار بست در فرهنگ، در حوزه علوم شامل آموزش در علوم، پژوهش در علوم و کاربست در علوم و در بخش فناوری شامل آموزش در فناوری، پژوهش در فناوری و کاربست در فناوری است. این نگاه میتوان رفتار دانشگاه را یک رفتار سه وجهی در نظر گرفت. دانشگاه در عرصه اجتماعی ، اقتصادی و نوآوری برونداد دارد که منجر به رفتارسازی اجتماعی خواهد شد.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا با چالشهای فرهنگی مواجه میشویم، بیان کرد: زیرا دانشگاهها در زمینه پژوهش فرهنگ عملکرد صحیحی نداشته اند. فرهنگ هم پژوهش نیاز دارد. باید بررسی شود دانشگاه چگونه میتواند با آسیبهای اجتماعی، تحولات فرهنگی مواجه شود، آن را بشناسد، مسئله را بیابد، چگونه دانشجو را در معرض مسئله قرار دهد و هنجارها و ناهنجارها را به دانشجو بیاموزد.
دکترطهرانچی خاطرنشان کرد: در سال ۸۳ میگفتند میخواستیم تحقیقات بسیار جدی گرفته شود و در چنین شرایطی عنوان معاونت پژوهش و فناوری مطرح شد در حالی که پژوهش جزیی از فناوری است، پژوهش لایه رویکردی پرداختن به سه مقوله فوق است.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش، پژوهش در فرهنگ، پژوهش در علم، پژوهش در فناوری را شامل میشود. پژوهش قابلیتی دارد که در ۳ حوزه اموزش، پژوهش و کاربست نیز قابل استفاده است. دانشگاه ما در ذات خود به پژوهش به صورت اکتشاف پژوهش در حوزه علم مینگرد و متاسفانه این دیدگاه را در باقی امور ندارد.
دکتر طهرانچی بیان کرد: باید توجه داشت پژوهش در علوم روشمند است و خروجی آن به مقاله ختم میشود. پژوهش در فناوری نیز روش مند است و خروجی آن پتنت(سند بیان کننده اختراع )خواهد بود اما کتاسفانه در کشور ما هنوز پتنت روشمند حاصل نمیشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بزرگترین اختراع غرب پس از انقلاب صنعتی، روش اختراع بود که در ایران به آن نرسیدیم. ما یکی از قالبهای پژوهش را وارد کرده و میخواهیم آن را توسعه داده و به باقی مفاهیم وارد کنیم. علوم انسانی در برخی موارد شامل حوزه فرهنگ است و در مقوله پژوهش در فرهنگ میگنجد که با پژوهش در علم متفاوت است.
وی افزود: عدم نگاه جامع و کامل به پژوهش ما را دچار نقص رفتاری کرده است. در همین راستا در دانشگاه آزاد، ساختار اموزش و پژوهش را به هم زدیم و معاونتهای موضوعی را تعریف کردیم؛ زیرا میدانستیم که نمیتوان با نسخه ناقص انتظار نتیجه کامل داشت. دوده و الماس هر دو کربن هستند اما ساختارشان متفاوت است، پس ساختار است که به ما رفتار میدهد. باید توجه داشت رفتار تابعی از ساختار است. دانشگاه ازاد اسلامی در سیر برنامه تحول، توجه به ساختار جز و کل را دنبال میکند تا به رفتار منطقی برسد.
طهرانچی تصریح کرد: ما به سرمایه انسانی دانشگاه ازاد اسلامی افتخار میکنیم، چه در حوزه دانشجویان اساتید کارمندان دارای سرمایه بینظیری هستیم اگر این سرمایه در ساختار کل منظم و هوشمند قرار بگیرد اتفاقی خوبی میافتد؛ در چنین شرایطی هیچ وقت ما نیازمند به هیچ گروه و دولتی نخواهیم شد. ساختاری که متکی بر منابع دولتی است، ساختاری نیست که بتوان ساختار قوام یافته و روبه جلو پیش رود.
وی خاطرنشان کرد: ما ارتباط خوبی با دولت آیت الله رئیسی و مجلس داریم ولی نمیخواهیم به ما کمک مالی کنند. میگوییم ما کنشگری فعال میکنیم و جذب منابع از اقتصاد کشور را انجام میدهیم ونیازی نداریم از دولت کمک بگیریم. دانشگاه آزاد همان طور که خودش حرکت کرده است، در آینده نیز همان حرکت را ادامه خواهد داد. ساختار دانشگاه ازاد، ساختار تکیه داده شده و متکی بر بودجه نفت نیست؛ بلکه ساختاریست که بر پای خود قوام یافته سازنده و امید بخش است. ما باید جایگاه ساختار را به مشروعیت بشناسیم و ایده ها را بشناسیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسیدن از ۸۳۰ هزار دانشجو به یک میلیون ۳۱۵ دانشجو، چیزی نیست جز حرکت نظام مند، روشمند، تلاشگرانه پزوهشگران. امروز گرد هم آمده ایم که این تلاشها را ارج بنهیم.
نظر شما