به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، محمد رضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفتوگو با ایسکانیوز گفت: در خصوص شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند نکاتی را باید خاطر نشان کنیم، امیدوارم که بتوانیم با فهم درست این شعار به تکالیف خود عمل کنیم زیرا معتقدیم که شعار سال جهت حرکت کلی نظام و کشور را مشخص خواهد کرد و همه ارگانها و دستگاهها موظفند که به شعارها پایبند باشند و تلاش خودشان را در راستای این شعار تنظیم، تدوین و اجرا کنند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد افزود: شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است که برای تقریباً پانزدهمین سال متوالی، از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۳ با موضوعاتی نظیر مشارکت، تولید، اقتصاد و مردم همراه بوده است و چون این مولفهها از اهمیت ویژهای برخوردار است توجه به مردمی بودن این شعار در سال جاری جای بحث و گفتگو دارد، به نظر اینجانب تمایز اصلی شعار امسال مردمی سازی تولید است که مثل همه جریانها در کشور با مردم به خروجی مفیدی خواهیم رسید.
وی ادامه داد: نکته اول اینکه باید دانشگاهیان و اندیشمندان تلاش کنند فهم درستی از شعار سال داشته باشند چه در حوزه جهش تولید که مفهومش به چه معناست و چه در حوزه مشارکت مردم که یه فهم مشترک در مورد مشارکت مردم تبیین کنیم، زیرا مشارکت مردم ابعاد گوناگونی دارد، اعم از مشارکت مالی، مشارکت فنی، مشارکت مهارتی، مشارکت در تک تک ایستگاههای زنجیرهای و ارزش تولید که به هرحال مردم در هر بخش اثر بخشی خود را خواهند داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: نکته دوم شعار امسال تمایزی است که حضرت آقا در گفتههای خودشون هم تاکید داشتند، اینکه ما در جهش تولید باید دو کار انجام دهیم، بر اساس گفته ایشان هست، ابتدا رفع موانع حضور مردم و ثانیاً فعال کردن همه ظرفیت های مردمی در اقتصاد کشور، فلذا این بخش نشان دهنده این است که مردم باید در همه زنجیرهی تولید در کشور فعال بشوند و موانع حضورشان رفع شود، در ادامه در خصوص این دو بخش خواهم گفت.
دهقانی اشکذری در خصوص اهمیت فرهنگ سازی گفت: نکته سوم فرهنگ سازی اجتماعی است، اگر بخواهیم در کشور جریان اقتصاد و تولید را مردمی کنیم باید همه نهادها و تریبونها اعم از ائمه جمعه، امام جماعتها، اساتید دانشگاهها، حوزویان و همه افراد در صدا و سیما و رسانهها و کسانی که تریبون در دست دارند تلاش کنند، فرهنگ کار را در کشور تقویت کنند وگرنه این شعار مردمی سازی تولید که عصارهاش در کار است،محقق نخواهد شد، فلذا همه دلبندان و علاقه مندان نظام باید در حوزه ورود همه نسلهای جامعه و همه جنسیتها به سمت جریان مردمی سازی تولید با لحاظ کردن نقش خودشان ورود کنند و این مهم را فرهنگ سازی کنند وگرنه ما موفق نخواهیم شد.
رئیس بسیج اساتید استان یزد در خصوص اجرایی کردن شعار سال در قالب برنامههای علمی گفت: نکته چهارم نکته مهم و ظریفی است، برای اینکه شعارها تبدیل به برنامههای اجرایی بشوند باید در دانشگاهها، اندیشکدهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه به شکل علمی از تجربههای دنیا استفاده شود تا از دانش علمی روز استفاده کرده و از دل این شعارها اهداف بستههای کاری و در نهایت پروژههایی را تعریف کنیم که عملیاتی باشد و گرنه اگر به شعارها که همان اهداف بلند مدت ما در کشور هستند دقت نکنیم، و آنها را تبدیل به برنامه های اجرایی نکنیم طبیعتاً شعار بر زمین خواهد ماند و خروجی ملموسی نخواهیم دید.
ابعاد شش گانه و عوامل اصلی تولید و نهادهای تولید به شرح ذیل ارائه و تقسیم بندی شده است:
1. مواد اولیه 2. تجهیزات و فنآوری 3. نیروی انسانی 4. روش و شیوه تولید 5. تامین مالی 6. بازار
دهقانی اشکذری افزود: تولید یکی از الزامات و احتیاجات مهمش مواد اولیه است که در صنایع مختلف متفاوت است، مثلاً در کشاوزی، آب، زمین و بذر مواد اولیه ما هستند و یا در صنعت تجهیزات مواد اولیه ما هستند، یکی از ابعاد مهم این است که مردم در تهیه مواد اولیه تولید مشارکت جدی داشته باشند، نکته دوم تجهیزات و فناوری است که به نظر میرسد این بخش مهم و فنی است باید دانشگاهها و صنایع دانش بنیان و شرکتهای دانش بنیان که سال قبل هم نقش جدی را ایفا کردند وارد عرصه شوند و سعی کنند که فنآوری تولید را به روزرسانی کنند. یکی از عواملی که شاید تولید ما را به وضع مطلوب نمیرساند همین فنآوری به روز نشده است که این بخش کار مردم است ولی از جنس نخبگان و دانش بنیانهایی که قطعاً بخش مهمی از آحاد مردم هستند اما تخصص خاص نیاز دارند.
وی ادامه داد: نکته بعدی در بحث نهادهای تولید انسان و نیروی کار است که یکی از عوامل بسیار کلیدی تولید، نیروی کار ماهر، متعهد، متخصص، قانع، خلاق، کارآمد و اثربخش است که به نظرم این بخش یکی از مهم ترین بخشهایی است که در شعار امسال باید کار شود، ما باید سعی کنیم در زنجیره سنی منابع انسانی از آن قشر فعالی که تقریبا از سنین دانشجویی شروع خواهد شد تا سنین میانسالی را کنترل کنیم. این مهم وقتی محقق میشود که فرهنگ ایران اسلامی را لحاظ کنیم، قرار نیست که ما در ایران اسلامی ،مدل کشورهای غربی یا شرقی که فقط تکنولوژی و توسعه اقتصادی را ملاک عمل قرار میدهند الگو قرار بدهیم، چون در آن مدلها نوعاً خانواده و نقش کرامت زن دیده نشده است، بنابراین ما نیاز به مدل سازی داریم که چطور یک بانوی مسلمان ایرانی ضمن اینکه بنیان خانواداش را حفظ میکند در کسب و کارهای خانگی و حتی در کسب و کارهای خارج از منزل با نسبت منطقی نقش خودش را در جریان جهش تولید با مشارکت مردم ایفا کند، این موضوع یکی از عواملی است که امسال باید کار شود و ما باید تلاش کنیم مدلهایی متناسب با کشور خودمان تولید کنیم که همه اقشار و جنسیت ها را وارد زنجیره کار و تولید کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در خصوص پنجمین نکته از ابعاد شش گانه و عوانل اصلی تولید گفت: در بحث عوامل تولید، تامین مالی پنجمین عامل است که باید بدانیم، تولید، نیاز به نقدینگی مالی دارد و الان وابستگی صنایع ما اغلب به بانکها و منابع دولتی است و الان با مشکلات جدی مواجه هستیم، به نظر میرسد تامین مالی جمعی یا جمع سپاری مالی هم از مدلهای است که در بعضی تعاونیها و شرکتهای سهامی شاهد هستیم، به صورتی که سرمایه های خرد نقدی مردم وارد تولید شده و این از مسیرهایی است که نقش مردم را بسیار پر رنگ میکند البته مستلزم این که ما عرصههایی مثل بورس بازی و دلالی که سودهای هنگفتی دارد را در مقایسه با سود تولید منطقی کنیم و یک ناترازی بزرگی که در این بخش داریم را به ترازی منطقی تبدیل کنیم تا مردم سرمایههای خود را رو به شکل منطقی وارد عرصه تولید کنند.
وی ادامه داد: نکته بعدی در حوزه تولید، بحث بازار است، ما اگر مشکلات بازار محصولاتمان را حل نکنیم، طبیعتاً جهش تولید منجر به انبار کردن محصولات مازاد خواهد شد که این نه تنها مشکل جهش را حل نمیکند بلکه ازدیاد انباشه را متحمل صنایع خواهد کرد، که این بخش خود به تنهایی دارای نکات مهمی است، ابتدا بازار داخلی، مردم باید شعار سالهای قبل که الگوی تولید ایرانی و کالای ایرانی بود را به جد دنبال کنند و فرهنگ سازی کنیم تا مردم به کالای ایرانی اعتماد کنند، اینجا حضور مردم و اعتماد به کالای ایرانی مهم است و توجه به کالای ایرانی باعث افزایش اشتغال مردم خواهد شد، ثانیاً اوضاع و ارتباط با کشورهای همسایه و خارجی حائز اهمیت است، باید دولت با مطالعه کشورهای همسایه که دارای جمعیت قریب به ۶۰۰ میلیون نفری هستند روابط دوستانه و مفیدی برقرار کرده و این روابط را به روابط سالم تجاری و برد برد تبدیل کند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظهار کرد: نکته آخر در بحث تولید، راهکارها؛ مدلها و روش های تولید است که در اینجا هم مثل سایر موارد مردم باید کمک و همراهی کنند، در بخش روشها و مدلها ما از نظر اندازه،چهار نوع کسب و کار داریم که شامل، کسب و کار های خرد، کسب و کارهای کوچک،متوسط و بزرگ.
وی ادامه داد: به نظر میرسد که شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر روی دو بخش کسب و کار یعنی خرد و کوچک تمرکز دارد، در تعاریفی که ما در علم کسب و کار داریم از یک تا نه نفر را مشغول کارِ خرد و از جهت اشتغال ۱۰ الی ۴۹ نفر را مشغول کسب و کار کوچک به حساب میآوریم، منتها در مجموع کسب و کارهایی که ممکن است از جهت اندازه و تعداد شاغلین، بزرگ نباشند، کسب و کار خانگی و روستاییاند، باید بدانیم که این کسب و کار ها بهتر میتوانند مردم را با یک زنجیره آسان و ارزان وارد جریان جهش تولید کنند.
وی در پایان افزود: ما در دانشگاه در همه عرصهها اعم از عرصه تولید مواد اولیه و تولید محصول، عرصه بهروزرسانی تجهیزات فناوریها، عرصه تربیت نیروی کار ماهر و کارآمد {که در این بخش دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز است}، عرصه تامین مالی و جمع سپاری، عرصه نوآوری روشها و فرآیندها و در نهایت عرصه بازار که نقش مهمی را ایفا خواهیم کرد، پروژههای خوبی را ما در استان یزد شروع کردهایم و امید داریم که این جریان را در کل کشور بتوانیم منتشر کنیم و باعث تحقق سریعتر شعار جهش تولید با مشارکت مردمی باشیم، چون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است از جنس مردم و برای مردم و یکی از الگوهایی که میتواند در حوزه آموزش عالی به عنوان یک مدل موفق مورد مطالعه و قرار بگیرد، امیدواریم که امسال هم بتوانیم به وظیفه شرعی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی خودمان در تحقق شعار سال عمل کنیم.
خبرنگار: محمدمهدی داوری
انتهای خبر/
نظر شما