دولت چهاردهم حل چالش آب را در اولویت قرار دهد / لزوم توجه به آبخیزداری

بوم‌شناس گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات حل چالش آب است چراکه اگر به این امر توجه نکند، تا پنج سال دیگر تهران و تا ۱۰ سال دیگر ایران بی‌آب می‌ماند.

اسماعیل کهرم استاد دانشگاه، بوم‌شناس و از مدیران اسبق سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه محیط زیست داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات حل چالش آب است چراکه اگر به این امر توجه نکند، تا پنج سال دیگر تهران و تا ۱۰ سال دیگر ایران بی‌آب می‌ماند.

بیشتر بخوانید

نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران

وی افزود: راهکار برون‌رفت از این بحران، جلوگیری از ساخت سدهای عظیمی مانند سد دز است؛ بانک جهانی زمان ساخت سد دز اعلام کرد که این سازه هفتمین سد مرتفع جهان است اما چنین سدهایی مناسب اقلیم ایران نیستند.

مدیر اسبق دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، توضیح داد: ما باید سدهای کوچک و ناحیه‌ای بسازیم که در سطح شهر کلانی مانند تهران هر کدام از این سدها مسئول آبرسانی به یک ناحیه محدود باشند. این سدها آب‌های سطحی را جمع‌آوری می‌کنند و بعد از تصفیه به مصرف مردم می‌رسانند.

کهرم با اشاره به اهمیت توجه به آبخیزداری در دولت آینده عنوان کرد: برای اجرای درست آبخیزداری باید از ساخت و ساز در ارتفاعات خودداری کنیم؛ در این نواحی خاک و گیاهان باید در معرض ابرها باشند تا بارندگی‌ها وارد سفره‌های آب‌ زیرزمینی شوند. تغذیه سفره‌های زیرزمینی به کشاورزان ما کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: این درحالی است که در شهرهای بزرگ به ویژه تهران شاهد ساخت و ساز گسترده در ارتفاعات هستیم. اگر از ارتفاعات حفاظت نکنیم، مناطق پایین‌دست دچار چالش آبی می‌شوند.

بوم‌شناس با اشاره به اینکه دولت آینده باید کشاورزی را بر مبنای آمایش سرزمین انجام دهد، بیان کرد: آمایش سرزمین یعنی هر محصولی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کشت شود. طبیعت تصمیم می‌گیرد که چه گیاهی مناسب کدام منطقه است و ما نباید این تعادل را برهم بزنیم.

وی افزود: اگر تهران را چنارستان می‌نامیدند یا در شیراز بید مجنون رشد می‌کرد، به این معنا بود که هر گیاهی مخصوص منطقه خود است. اگر همسو با میل طبیعت کار کنیم، بهترین نتیجه را می‌گیریم. سال‌ها تلاش شده تا سند آمایش سرزمین تهیه شود و دولت‌ها نباید از آن غافل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =