دولت چهاردهم ارتقای انگیزه معلمان را در دستور کار قرار دهد /  توجه به دانشگاه فرهنگیان کلید حل مشکل کمبود معلم

وزیر اسبق آموزش و پرورش ارتقای شایستگی معلمان را از مهمترین اولویت‌هایی دانست که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند.

سیدمحمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه مواردی را در حوزه آموزش در اولویت قرار دهد، گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار در رشد و پیشرفت آموزش و پرورش معلمان هستند؛ تا زمانی که انگیزه آن‌ها افزایش پیدا نکند، تحولی در آموزش و پرورش صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید

افت کیفیت با جذب معلمان آموزش ندیده/ پر کردن کلاس‌ها به هر قیمتی شادی ندارد

وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید افزایش انگیزه و ارتقای شایستگی معلمان را در دستور کار قرار دهد، افزود: یکی از ابزارهای افزایش انگیزه هم رتبه‌بندی است که در دولت سیزدهم اجرا شد اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. موانع سر راه این طرح باید برداشته شود تا اثربخشی خود را نشان دهد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است که مهمترین چالش و نقطه ضعف رتبه‌بندی معلمان نظام سنجش عملکرد است. وی در این باره عنوان کرد: البته تاثیری که رتبه‌بندی در پرداخت به معلمان ایجاد می‌کند، باید تقویت شود. من از مجلس و دولت سیزدهم برای اجرای رتبه‌بندی تشکر می‌کنم اما گره زدن این پرداخت به یک سری مولفه‌ها و شرایط سختی که برای معلمان دشوار است، باعث شده رتبه‌بندی به ضد خود تبدیل و انگیزه را کاهش دهد. دولت چهاردهم باید این ایرادات را رفع کند.

بطحایی درخصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین بیان کرد: از طرفی برای رسیدن به آموزش مطلوب نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین هستیم. باید روش‌های پیشرفته در نظام آموزش و پرورش ما به کار گرفته شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح داد: سیاست‌گذاران حوزه آموزش باید برای ایجاد تغییرات و استفاده از روش‌های نوین جسارت داشته باشند و محافظه‌کاری را کنار بگذارند.

بطحایی در پاسخ به این سوال که دولت آینده چطور باید چالش کمبود معلم را حل کند، گفت: کمبود مشکلی چند ساله است اما در سال‌های اخیر همکاران ما دیرهنگام به این مسئله پرداختند. ساماندهی نیروی انسانی باید از یک سال یا ۹ ماه جلوتر از آغاز سال تحصیلی شروع شود. دوستان در آموزش و پرورش زودتر باید به صراحت بیفتند و ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کنند.

وی افزود: اصلی‌ترین عامل کمبود نیروی انسانی این است که دانشگاه فرهنگیان مورد کم‌ مهری وزارت علوم و دولت قرار گرفته است. این دانشگاه باید به عنوان سرشاخه تامین نیروی انسانی مورد توجه بیشتر باشد.

بطحایی توضیح داد: مشکلات متعدد در این دانشگاه اجازه نمی‌دههد که به تعداد مورد نیاز دانشجو جذب کند. وقتی دانشگاه فرهنگیان ظرفیت کافی ندارد یا مازاد جذب می‌کند و کیفیت کاهش پیدا می‌کند یا اصلا جذب نمی‌کند و همچنان مشکل کمبود معلم پابرجا می‌ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =