چالش سند آمایش آموزش عالی در تقابل دیدگاه‌ها/ مدیریت کلان دانشگاه‌ها نیازمند نهادی فراسیاسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است که سند آمایش آموزش عالی با چالشی در تقابل دیدگاه‌ها مواجه است. به همین دلیل، مدیریت کلان آموزش عالی نیازمند نهادی فراسیاسی است.

یدالله مهرعلیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره موانع اجرای طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: نخستین چالش نظام آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی در ایران، تنوع دیدگاه‌ها و نظریه‌های توسعه آمایش آموزش عالی و ناهماهنگی استراتژی است. همچنین رویکرد فکری نظام طراحی و برنامه‌ریزی توسعه سرزمینی، یکپارچه نیست.

وی افزود: سند آمایش آموزش عالی در سال ۱۳۸۹ از سوی وزارت علوم تهیه شد. این سند، مساله آمایش آموزش عالی را از منظر برنامه‌ریزی استراتژیک آن هم با بهره‌گیری از تحلیل SWOT (فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌ها) دیده است و به همین دلیل کمتر به مساله آمایش آموزش عالی به عنوان زیرمجموعه آمایش سرزمین توجه کرده است.

مهرعلی زاده خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین شامل ساماندهی و نظام‌بخشی به فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در سطوح ملی و منطقه‌ای است. مشکلی که وجود دارد این است که این رویکرد در تبیین زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت و ارائه چیدمان منطقی فعالیت‌ها در عرصه سرزمین و آموزش عالی عملکرد درستی نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: سند آمایش آموزش عالی به توسعه فضایی و سرزمینی آموزش عالی بیشتر از منظر اقتصادی توجه کرده است تا توسعه سرزمینی و تحقق رابطه انسان، فضا و آموزش عالی، بنابراین، مهم‌ترین چالش، وجود دو دیدگاه مسلط یعنی دیدگاه توسعه اقتصادی آموزش عالی در مقابل دیدگاه توسعه فضایی آموزش عالی است.

وی تاکید کرد: اگر این دو رویکرد اساسی هماهنگ شوند، می‌توان به مبنای مناسبی برای تهیه برنامه درازمدت توسعه دست یافت. تدوین مبانی نظری مناسب در حوزه آموزش عالی کشور، نیازمند شکل‌گیری یک مغزافزار مرکزی یا زیست‌بومی از عقلانیت در آموزش عالی کشور همگام با بسیاری از دلسوزان و صاحب‌نظران است. باید نهاد یا ساختاری فراسیاسی در آموزش عالی وجود داشته باشد که ضمن اشراف بر تحولات داخلی و بیرونی، مدیریت مثبت و قاعده‌مندی اعمال کند.

مهرعلی زاده گفت: مدیریت کلان آموزش عالی کشور ایران، محتاج نهادی فراسیاسی در حوزه آموزش عالی است تا فارغ از جریانات سیاسی و رفت و آمد دولت‌ها، بتواند جامعه را مطالعه کرده و جهت‌گیری‌های آموزش عالی در عرصه‌های اقتصادی-اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را مورد شناسایی و بررسی قرار دهد.

گفتنی است، آمایش آموزش عالی طرحی است که بیش از ۱۰ سال از تهیه و تدوین آن می‌گذرد؛ اما در این مدت نتوانسته به درستی در آموزش عالی کشور اجرا شود. کارشناسان معتقدند یکی از مشکلات اصلی این طرح در مبانی سند آمایش آموزش عالی نهفته است. به این معنا که این سند به همه نظریه‌های توسعه آمایش آموزش عالی توجه نکرده است.

ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه با کارشناسان ۷۰ درصد دانشگاه‌های دولتی مشمول طرح ادغام هستند، ادغام دانشگاه‌ها راه‌حل جزیره‌ای بودن آموزش عالی و مجبوریم به اساتید رشته‌های حذف شده، دروس عمومی بدهیم به بررسی برخی ابعاد آمایش آموزش عالی پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =