اهمیت توجه به ذخیره استراتژیک دارو در دولت چهاردهم / دولت سندیکاها و سازمان‎‌های مردم نهاد را مورد توجه قرار دهد

دکترای تخصصی داروشناسی با اشاره به اینکه دولت آینده باید به سازمان‌های مردم نهاد بها دهد، گفت: از دولت آینده انتظار داریم ذخیره استراتژیک دارو به اندازه کافی داشته باشد.

سیدعلی فاطمی دکترای تخصصی داروشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید در حوزه دارو داشته باشد، گفت: کشور ما در سال‌های اخیر در حوزه دارو و اقلام ساده‌ای مثل شیرخشک، وضعیت خوبی نداشته و پیش از این سابقه نداشت که شاهد واردات حجم بالایی از سرم باشیم یا ما سال‌ها صادر کننده آنتی‌بیوتیک بودیم اما در سال‌های اخیر تبدیل به واردکننده شده‌ایم. از دولت آینده انتظار داریم به این موارد توجه کند ذخیره استراتژیک دارو به اندازه کافی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم بانک اطلاعاتی از مناطق ناایمن ایجاد کند

وی افزود: ایران بعد از اجرای طرح ژنریک، علی‌رغم تحریم‌ها وضعیت خوبی داشت و صادرکننده دارو بودیم اما اخیرا در تولید برخی اقلام دارویی دچار مشکل شده‌ایم. امیدواریم که دولت آینده به این موارد توجه کند و دخالت‌های نابجایی در حوزه دارو نداشته باشد.

فاطمی توضیح داد: دولت چهاردهم باید ارز لازم برای تامین دارو را به موقع تامین کند که واردکننده دچار چالش نشود. از طرفی دولت آینده باید مشکلات تولیدکننده‌ها را درک کرده و در پی حل آن‌ها باشد؛ چراکه اگر تولید متوقف شود، پخش هم متوقف شده و دود آن به چشم بیماران می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از موارد بی‌سابقه کمبود اقلام عادی مصرف مثل سرم، آنتی‌بیوتیک، سرم شستشو بینی و غیره بود. کمبودهایی هم در حوزه داروهای اعصاب و روان داشتیم که امیدواریم دولت آینده در پی رفع این مشکلات باشد.

کارشناس دارویی معتقد است که هرچقدر دخالت دولت در حوزه دارو کمتر باشد، چالش‌ها کمتر می‌شود. وی در این باره توضیح داد: ما در حوزه مکمل‌های غذایی کمبود نداریم اما دارو دچار مشکل می‌شود چراکه دولت در تامین و قیمت‌گذاری دخالت بسیاری دارد. سازمان‌های مردم نهاد بهتر از همه کار می‌کنند و می‌توانند در این حوزه مفید باشند. مثلا در تامین لبنیات و دیگر محصولات، سندیکاها تصمیم‌گیر هستند و وزارت صمت متولی تامین است. ما نمی‌بینیم که در شوینده‌ها کمبودی ایجاد شود اما دولت در کوچک‌ترین اجزای دارو دخالت دارد.

وی با اشاره به مشکلات طرح دارویار عنوان کرد: این طرح اجرا شد اما سازو کار اجرایی درستی نداشت و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به درستی انجام نشد. موارد قانونی هم پیش‌بینی نشده بود که اگر پولی به موقع به داروخانه نرسید، جریمه و تنبیهی برای سازمان بیمه‌گر درنظر گرفته شود. این طرح علی‌رغم اینکه در مقطعی به تولید کمک کرد اما زنجیره تامین مثل شرکت پخش و داروخانه‌ها را زمین‌گیر کرد. دولت آینده باید درنظر داشته باشد که اگر می‌خواهد طرحی را هم اجرا کند، با نظر سازمان‌های مردم نهاد عمل کند.

فاطمی بیان کرد: مردم‌سالاری و دموکراسی چهار رکن دارد که شامل قانون اساسی، نظام پارلمانی، سازمان مردم نهاد و رسانه می‌شود و اگر این چهار رکن درست کار کند، مشکلات کشور حل می‌شود و دولت چهاردهم باید به این چهار رکن توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در قانون پیش‌بینی شده که بیمه‌ها باید با موسسات پزشکی یک ماهه تسویه کنند اما این مدت به چهار ماه و حتی بیشتر می‌رسد. حجم مطالبات موسسات پزشکی و داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه چند برابر قبل از اجرای طرح دارویار شده و وقتی یک ماه به چند ماه می‌رسد، فشار وارده به موسسات چند برابر می‌شود. سازمان برنامه و بودجه هم وظایف خود را در این حوزه به درستی انجام نمی‌دهد و سازمان‌های بیمه هم مدت مدیدی پول را بلوکه می‌کنند و به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند. دولت چهاردهم باید در پی حل این مشکلات باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1233422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =