دولت چهاردهم سرانه سلامت را افزایش دهد / لزوم افزایش کمی و کیفی شبکه بهداشت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: هیچ طرحی خارج از شبکه بهداشت و درمان نمی‌تواند بهتر پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. دولت چهاردهم هم باید در جهت تکمیل این شبکه فعالیت کند. 

ملک فاضلی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد، گفت: تامین سلامت جامعه اعم از پیشگیری و درمان جزو اصول قانون اساسی است. ساختار بهداشت و درمان و ما از نظر شکلی که شامل خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود، از دهه ۶۰ تاکنون گستردگی مطلوبی داشته است. به تناسب این گستردگی مطلوب، باید سلامت جامعه هم افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوایند

اهمیت توجه به ذخیره استراتژیک دارو در دولت چهاردهم / دولت سندیکاها و سازمان‎‌های مردم نهاد را مورد توجه قرار دهد

وی افزود: سیستم سلامت باید طوری باشد که هر انسانی احساس کند، وقتی بیمار می‌شود، توسط ساختار بهداشت و درمان کشور حمایت می‌شود. این شرایط باید به گونه‌ای باشد که فرد دغدغه پرداخت و رسیدن به پزشک نداشته باشد. پایه‌ریزی این سیستم توسط ما در دهه ۶۰انجام شد اما در اثر اتفاقات مختلف مثل تحریم‌ها و مدیریت‌های اشتباه به نقطه مطلوب نرسید.

فاضلی عنوان کرد: طرح تحول سلامت و پزشک خانواده در مقطع خاصی به نوعی تحول ایجاد کردند اما مثلا هنوز نتوانسته‌ایم پزشک خانواده را در استان‌های برخوردار به درستی اجرا کنیم. تجربیات ما نشان می‌دهد که با توجه به توان مملکت، هیچ طرحی خارج از شبکه بهداشت و درمان نمی‌تواند بهتر پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. دولت چهاردهم هم باید در جهت تکمیل این شبکه فعالیت کند.

وی ادامه داد: ما سطح دانش را در حوزه سلامت افزایش داده‌ایم و باید کیفیت و کمیت را هم افزایش دهیم. ما توان اجرایی مطلوبی در کشور داریم و باید سازمان برنامه و بودجه هم سرانه سلامت را افزایش دهد. ایران یک درصد جمعیت دنیا و ۱۰ درصد از منابع دنیا را دارد و این گویای ضعف ما است که در ۴۰ سال نتوانسته‌ایم با توجه به توان و نیروی انسانی که داریم خود را به جایی برسانیم که قابل تحریم نباشیم. اگر توسعه صنعت دارویی و سلامت ما به درستی انجام می‌شد، امروز تحریم‌پذیر نبودیم و هرکسی ما را تحریم می‌کرد، خودش آسیب می‌دید.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید به حفظ منافع ملی مملکت فکر کند، گفت: ما می‌توانیم در حوزه سلامت با همه دنیا ارتباط داشته باشیم به شرط اینکه به منافع ملی مملکت ما احترام بگذارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1233713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =