دولت چهاردهم بودجه سلامت را در اولویت قرار دهد / لزوم رسیدگی به وضعیت بحرانی داروی بیماران خاص

مشاور هیات مدیره کانون هموفیلی ایران گفت: بزرگ‌ترین درخواست ما از دولت چهاردهم، در اولویت قرار دادن بودجه‌های سلامت است.

احمد قویدل مشاور هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه بیماران خاص داشته باشد، گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم با سپردن سکان وزارت بهداشت به وزیری مقتدر وضعیت سلامت در کشور اصلاح شود.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم دست مافیا را از نظام سلامت کوتاه کند / تعارض منابع گره اصلی مشکلات بهداشت و درمان

وی افزود: در سال‌های اخیر بیماران خاص شرایط سختی داشتند و بی‌برنامه‌گی‌هایی در حوزه دارو وجود داشت. کمبودهایی در حوزه داروی فاکتور هشت وجود داشت که منجر به افزایش فشار بر بیماران شد. دولت چهاردهم باید برنامه‌ریزی درستی برای تامین داروی بیماران خاص داشته باشد تا به دلیل بی‌برنامه‌گی این بیماران دچار معلولیت نشوند.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی با بیان اینکه کمبود دارو باعث شده تا بیماران مجبور به استفاده از شیوه‌های قدیمی درمان باشند، گفت: دولت چهاردهم باید تامین به موقع ارز برای واردات برخی مواد دارویی را در دستور کار قرار دهد و ایرادات حوزه تامین دارو را رفع کند.

وی درخصوص کمبودهای دارویی توضیح داد: از فروردین تا امروز سه داروی هیومیت، فیبرینوژن و فاکتور ۱۳ وضعیت بحرانی دارند و جان بیماران به خطر افتاده است. زنان و دخترانی که اختلال انعقادی دارند، نیازمند این داروها هستند چراکه در نبود این داروها، خونریزی‌های طولانی خواهند داشت و حتی زندگی زناشویی آن‌ها به خطر می‌افتد. سازمان غذا و دارو پاسخگوی این کمبودها نیست و حتی از وزارت بهداشت هم پیروی ندارد.

قویدل عنوان کرد: امیدواریم که دولت چهاردهم سلامت را در اولویت قرار دهد و هزینه درمان را کاهش دهد چراکه وقتی سهم درمان در سبد هزینه خانواده افزایش پیدا کند، به سمت فقر می‌رود.

وی افزود: بزرگ‌ترین درخواست ما از دولت چهاردهم، در اولویت قرار دادن بودجه‌های سلامت است. کاهش بودجه در این حوزه درد و رنج برای بیمار است. در سال‌های اخیر چالش‌های متعددی در حوزه بودجه داشتیم.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی عنوان کرد: صندوق بیماران صعب‌العلاج یکی از دست‌آوردهای خوب اخیر بود که به کاهش هزینه‌های بیماران کمک می‌کند اما بودجه آن کفاف تمام بیماران را نمی‌دهد. بودجه باید متناسب تورم و تعداد بیماری‌ها افزایش پیدا کند. در مجموع دسترسی منظم به دارو و کاهش هزینه خواسته اصلی بیماران است. نبود دارو منجر به معلولیت و فقر در این بیماران می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =