ضعف هوش مصنوعی در حوزه تربیتی/ تجربه یادگیری با هوش انسانی همچنان بدون رقیب است

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در حوزه تربیتی هیچ جایگاهی برای هوش مصنوعی قائل نیستم چرا که اساسا تربیت، پدیده‌ای دستوری نیست و نیازمند هوش بالادستی انسانی و منش و معرفت انسانی است.

بابک کرسفی؛ عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت یک حوزه تخصصی است که متخصصین این حوزه نیز باید نظرات خود را در خصوص آینده این حوزه با رشد و توسعه هوش مصنوعی بیان کنند، اظهار کرد: اما از منظر یک متخصص کامپیوتر و هوش مصنوعی، در حوزه تربیتی هیچ جایگاهی برای هوش مصنوعی قائل نیستم چرا که اساسا تربیت، پدیده‌ای دستوری نیست بلکه باید یک مسیر هدفمند باشند و سناریویی برای آن تعریف شده باشد و به عبارتی نیازمند هوش بالادستی انسانی و منش و معرفت انسانی است تا بتوان فرد را به خوبی تربیت کرد و از این رو هوش مصنوعی نمی‌تواند به حوزه «تربیت»ورود کند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی هنوز در این حوزه ورودی نداشته است و این هوش بیشتر در زمینه هایی که محاسبات و بررسی ها برای انسان دشوار است، برتری دارد و در انجام کارهایی که به «رفتار انسانی» شباهت دارد فاصله بسیار زیادی دارد و صرفا تلاش میکند ادای انسان را درآورد.

کرسفی خاطرنشان کرد: اساسا کارهایی که برای انسان بسیار ساده است را کامپیوتر و هوش مصنوعی به سختی به آنها دسترسی پیدا می‌کند و بالعکس جنبه هایی که شاید برای انسان بسیار پیچیده باشد همچون معادلات پیچیده و یا دیتاهای حجیم، سیستم های هوشمند بر پایه کامپیوتر به راحتی میتوانند این کارها را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: از این منظر شاید تربیت یک امر ساده به نظر برسد اما حقیقت این است که این کار برای انسان ساده است و برای هوش مصنوعی بسیار دشوار است و این ابزار در حال حاضر هیچ جایگاهی در این حوزه ندارد.

کرسفی افزود: اما در بحث «تعلیم و آموزش» داستان فرق میکند و هوش مصنوعی در این عرصه به حدی رسیده است که میتواند این کار را به عهده بگیرد اما آموزش آن هم در حدی نیست که به یادگیری منجر شود در واقع تجربه‌های یادگیری در هوش مصنوعی و هوش انسانی با یکدیگر متفاوت است به طور مثال با توجه به اینکه دانشجویان من هم متاسفانه از هوش مصنوعی استفاده میکنند زمانی که هوش اطلاعات را در اختیار آنها قرار میدهد به آن دستور میدهند که شرح بده اما آن شرحی که توسط هوش مصنوعی ارائه میشود در نهایت آن چیزی نیست که به یادگیری منجر شود.

تقابل صددرصدی با هوش مصنوعی غلط است

وی خاطرنشان کرد: همچون بسیاری از پدیده هایی که نوظهور هستند تقابل صدرصدی با هوش مصنوعی نیز غلط است و ناشی از عدم دانش فرد به عنوان یک استاد است که بخواهد به طور کلی استفاده از این ابزار را ممنوع کند هرچند یک بخشی از سرویس هایی که هوش مصنوعی ارائه میدهد جنبه تهدیدآمیز دارد اما از جنبه دیگر این را درنظر بگیرید که از لحاظ آموزشی پیش تر افراد هزینه میکردند تا شخص دیگری تکالیف آنها را انجام دهد و سپس کار شخص دیگر را به استاد خود عرضه میکنند شاید هوش مصنوعی جایگاه و هزینه شخص دیگر را به خود اختصاص داده باشد و با هزینه کمتر و حتی بدون هزینه کار را انجام میدهد اما من به عنوان استاد برای اینکه در این شرایط بتوانم حداقل آورده مثبتی برای دانشجو داشته باشم نگاهم بر این است که از هرکسی و از هرجایی که میخواهید کمک بگیرید و از نظر من اشکالی ندارد و حتی میزان و حد آن هم اشکالی ندارد اما نکته اصلی اینجاست که وقتی از آن استفاده کردید و پروژه را به منِ استاد تحویل دادید من متوجه این کمک نشوم!

کرسفی ادامه داد: یعنی کمک را به نوعی در خودتان نهادینه کرده باشید که یاد گرفته باشید و این ابزار به سمتی هدایت شود که در جهت یادگیری از آن استفاده شود. در سال های گذشته استفاده از کتاب های کمک آموزشی و حل المسائل ممنوع و به عبارتی گناه کبیره محسوب میشد اما امروز این کتاب ها را به وفور دست دانش آموزان و دانشجویان مشاهده میکنید تا جایی که هیچ راهی برای مقابله وجود ندارد و تنها راه این است که به اینها بگوییم که از هرجایی کمک گرفته اید مسئله ای نیست اما به گونه ای باشد که مطلب را خودت بتوانی به طور مسلط در کلاس درس ارائه کنی.

هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین معلم شود

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به جرات میتوانم بگویم که هوش مصنوعی حتی نمیتواند جای معلم را در بحث آموزش بگیرد، افزود: هرچقدر که کتاب ها و فیلم های آموزشی توانستند جای یک معلم را بگیرند این پدیده نوظهور هم میتواند! به طور دقیق تر بخواهم بگویم آن ترفند ماهیگیری در این عرصه را فعلا فقط انسان به انسان میتواند یاد دهد اما در تنظیم ماهیگیر شدن و اینکه چطور میتوان ماهی های بهتری گرفت؛ میتوان از هوش مصنوعی و ابزارهای کمک آموزشی بهره گرفت.

کرسفی تصریح کرد: ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به قدری در حال پیشرفت هستند که من پیش بینی میکنم به زودی یک علم جدیدی متولد شود تا جایی که دیگر حتی راجع به هوش مصنوعی صحبتی نکنیم اما به طور کلی نگاه مثبت در این حوزه این است که این ابزارها در ارئه یک نگاه جامع و بررسی داده های متنوع به ما کمک میکنند اما در نگاه تهدیدآمیز هم امکان از بین رفتن برخی مشاغل و در نگاه اغراق آمیز نیز تسلط هوش مصنوعی بر انسان وجود دارد ضمن اینکه نقض حریم شخصی و خصوصی هم در آن میتواند رخ دهد و بات های نرم افزاری به راحتی میتوانند خود را جای یک انسان جا بزنند و به طور مثال از یک بانک سرقت کنند مسئله ای که با اوج گیری بازی همستر در ایران به کاربران در خصوص سوء استفاده از اطلاعاتشان نیز هشدارهایی داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =