تعرفه‌های عادلانه می تواند پزشکان را به سمت بیمارستان‌های دولتی بکشاند / دولت‌ها در برابر خواسته‌های غیرمنطقی نمایندگان کوتاه نیایند

معاون سابق وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پایین بودن تعرفه‌ها ریشه‌های فساد را در حوزه سلامت تقویت می‌کند، گفت: ساخت دانشگاه در جایی که امکانات و اساتید کافی ندارد، اقدام خوبی نیست. این اتفاق تحت فشار نماینده‌های مجلس رخ می‌دهد و اگر وزیری هم با آن مخالفت کند، استیضاح می‌شود.

علیرضا رئیسی معاون سابق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد، گفت: حوزه درمان به بازار آشفته‌ای تبدیل شده است و یکی از این آشفتگی‌ها هم نبود عدالت در پرداخت میان پزشکان است. کمتر از یک درصد پزشکان درآمدهای بسیاری حتی از راه غیرقانونی دارند. یکی از دلایل این نابسامانی اشکالاتی است که در تعرفه‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم موریانه‌های فساد را در حوزه سلامت شناسایی کند / لزوم اجرای تمام عیار پزشکی خانواده

وی افزود: اگر تعرفه‌ها عادلانه بود، بسیاری از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی فعالیت می‌کردند. چرا اساتید و پزشکان خوب به محض اینکه تعهد خود را به پایان می‌رسانند، از بیمارستان دولتی می‌روند؟ این درحالی است که ۹۰ درصد مردم به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند. بیمارستان‌های دولتی محل مراجعه ۱۰۰ درصد قشر محروم جامعه است. چرا شرایطی ایجاد کرده‌ایم که پزشکان از بیمارستان‌های دولتی بروند؟

رئیسی عنوان کرد: یک فوق تخصص که استاد تمام است، در بیمارستان دولتی برای هر بیمار ۳۰ هزار تومان می‌گیرد و همین مبلغ را هم با تاخیر دریافت می‌کند. این شرایط با شعار اصلاح نمی‌شود. در کنار این باید مدلی ارائه شود که پرداخت از جیب مردم کاهش پیدا کند.

پرداختی از جیب مردم برای درمان بیش از ۶۰ درصد است

وی با اشاره به اینکه امروزه پرداختی از جیب مردم برای درمان بیش از ۶۰ درصد است، عنوان کرد: بخشی از اعتبارات حوزه سلامت وارد بیمه‌ها می‌شود و برای کاهش پرداختی مردم، بیمه‌ها باید تقویت شوند. بیمه ۲ جز حرفه‌ای و فنی دارد؛ فنی شامل زیرساخت‌ها، امکانات و هزینه آب و برق بوده و در بیمارستان دولتی، این هزینه برعهده دولت است اما در بخش خصوصی این هزینه برعهده خود بخش خصوصی است. پس باید جز فنی را در بخش خصوصی افزایش و در بخش دولتی کاهش دهیم.

رئیسی اضافه کرد: جز حرفه‌ای مربوط به پزشک است و باید در بخش خصوصی و دولتی یکسان باشد. من معتقدم که بخش خصوصی هم ضرر می‌کند؛ کاری به تهران نداشته باشیم در بسیاری از شهرها برای خرید یک دستگاه هزینه کافی ندارند. به هر حال بیمه‌ها و کل بودجه سلامت باید کنار هم قرار بگیرند و نهایتا براساس آن طوری برنامه‌ریزی شود که پزشکان در بخش دولتی بمانند.

وی با بیان اینکه یک پزشک متخصص نباید در روز ۵۰ بیمار را ویزیت کند، ادامه داد: این اتفاق در دنیا نمی‌افتد اما در ایران داریم و دلیل آن پایین بودن تعرفه‌ها است و پزشک می‌خواهد با افزایش کمیت، معیشت خود را جبران کند اما کیفیت کاهش پیدا می‌کند. شورای عالی بیمه و نظام پزشکی باید در تعرفه‌ها بازنگری کنند.

معاون سابق وزارت بهداشت معتقد است که پایین بودن تعرفه‌ها ریشه‌های فساد را در حوزه سلامت تقویت می‌کند. وی در این باره عنوان کرد: برای مثال پزشک متخصصی عمل جراحی را در بیمارستان دولتی انجام داده بود که در بخش خصوصی ۲۰۰ میلیون هزینه دارد اما در بخش دولتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومن دریافتی داشت. این زمینه را برای زیرمیزی و پول خارج از تعرفه فراهم می‌کند. امروز زیرمیزی رایج است که باید برچیده شود.

پزشکان عمومی برای جبران معیشت به سمت کارهای زیبایی و ترک اعتیاد می‌روند

رئیسی با انتقاد از نبود عدالت در پرداخت میان پزشکان، بیان کرد: در یک نظام سلامت استاندارد، ۷۵ تا ۸۰ درصد از بار سلامت بر دوش پزشکان عمومی است اما در کشور ما این میزان بسیار کم است و حتی ۳۰ درصد هم نیست. چراکه پایین بودن تعرفه‌ها باعث شده تا پزشکان عمومی برای جبران معیشت به سمت کارهای زیبایی و ترک اعتیاد بروند. وقتی یک پزشک عمومی از این راه درآمد دارد، تن به کار بیمارستان و درمانگاه نمی‌دهد. دولت‌ آینده باید این چالش را حل کند و اگر نمی‌تواند اعلام کند نه اینکه وعده بدهد و یک درصد پزشکانی که درآمد خوبی دارند را بر سر مابقی جامعه سلامت بکوبد.

لزوم استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بهداشت

معاون سابق وزارت بهداشت درخصوص اقدامات دولت چهاردهم در حوزه بهداشت توضیح داد: کشور ما در حوزه بهداشت جزو کشورهای پیش‌رو در منطقه است. زمانی که شبکه یهداشت بنا گذاشته شد، جمعیت روستایی ۷۵ درصد و جمعیت شهری ۲۵ درصد بود اما امروز این نسبت برعکس شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط باید طرحی نو برای حوزه بهداشت داشته باشیم. آیا باید مانند قدیم خانه بهداشت بسازیم؟ آیا نمی‌توانیم از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی در بحث پیشگیری و نظام ارجاع استفاده کنیم؟ دولت چهاردهم باید برای این سوالات مدل ارائه دهد. آنچه اهمیت دارد، این است که امروز دولت باید نگاهی نو به حوزه بهداشت و پیشگیری داشته باشد.

اتفاقات را قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم

رئیسی اضافه کرد: ما در حوزه پیشگیری همیشه شعار می‌دهیم اما من معتقدم که باید یک پله عقب‌تر برویم و وقوع اتفاقات را پیش‌بینی کنیم. یعنی با آنالیز و بررسی شرایط اتفاقات را پیش‌بینی کنیم و برای جلوگیری از وقوع آن برنامه‌ریزی کنیم. حوزه بهداشت باید از حوزه سخت افزاری به حوزه نرم‌افزاری بیاید و از تکنولوژی و هوش مصنوعی بهره ببرد.

باید در تولید علم در حوزه پزوهش پزشکی گام برداریم

وی ادامه داد: کشور ما به کشوری مصرف کننده علم تبدیل شده و باید در تولید علم در حوزه پزوهش پزشکی گام برداریم اما باید پزوهشی را محور قرار دهیم که سوالات اصلی حوزه سلامت ما را جواب دهد. در قدم بعدی این پزوهش‌ها پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های حوزه سلامت شوند. معضل اصلی حوزه سلامت هم فشارهای غیرعلمی و غیرمنطقی است که از بیرون وارد می‌شود.

بسیاری از اساتید ما وضعیت معیشتی مناسبی ندارند

معاون سابق وزارت بهداشت با اشاره به مشکلاتی که در حوزه آموزش پزشکی و پیراپزشکی وجود دارد، گفت: دولت چهاردهم باید نگاه جدی به حفظ سرمایه‌های اجتماعی و علمی به ویژه اساتید حوزه پزشکی داشته باشد. بسیاری از اساتید ما با انگیزه کار می‌کنند اما وضعیت معیشتی مناسبی ندارند. اساتیدی که در دانشگاه‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کنند، حقوق دولتی می‎‌گیرند و نسبت به شاگردان خود در مطب‌های خصوصی کار می‌کنند، درآمد کمی دارند.

سهمیه‌های دانشگاهی را جهت‌دار کنیم

وی افزود: همه در جریان فشاری که در زمان کنکور فرزندان روی خانواده‌ها وجود دارد، هستیم و گاهی هم بی‌عدالتی‌هایی صورت می‌گیرد که این فشار را بیشتر می‌کند. ما خوشحال می‌شویم هرکسی که استعداد دارد وارد حوزه پزشکی و به طور کلی بهداشت و درمان شود اما اینکه هنوز برخی بخواهند از سهمیه‌ها استفاده کنند، بی‌عدالتی است. من اسم این را رانت قانونی می‌گذارم.

معاون سابق وزارت بهداشت اضافه کرد: ما منکر این نیستیم که خانواده‌هایی که برای انقلاب و کشور هزینه داده و حتی جانشان را داده‌اند، به صورت ویژه دیده شوند اما به جای اینکه ما سهمیه آسان بدهیم که وارد دانشگاه شوند، قبل از کنکور برای آن‌ها بهترین کلاس‌ها را بگذارند و برای تقویت و توانمندسازی آن‌ها هزینه کنند تا با توانمندی خود وارد دانشگاه شوند. مقصود من این نیست که سهمیه‌ها حذف شوند بلکه باید جهت‌دار شوند.

رئیسی توضیح داد: گاهی قانونی تصویب می‌شود که بر اساس آن فردی که پول داشته و چند سالی در شاخه‌های پزشکی در خارج از کشور درس خوانده، برمی‌گردد و در دانشگاه کنار کسی می‌نشیند که سال‌های سال درس خوانده و تلاش کرده است. این پول‌ها و دلارها از کشور خارج می‌شود و دانشجویان سراغ کشورهای ضعیف از نظر پزشکی می‌روند که در نهایت هم افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند از نظر کیفیت قابل مقایسه با کسانی که در داخل آموزش دیده‌اند، نیستند.

وی ادامه داد: می‌توان شرایطی ایجاد کرد که افراد با پرداخت شهریه در دانشگاه خوب تحصیل کنند اما شرط ورود آن‌ها هم کنکور باشد؛ مثلا از نفر یک تا پنج هزار وارد دانشگاه دولتی شوند و از ۶ هزار تا هفت هزار با پرداخت شهریه در همان دانشگاه تحصیل کنند که هم ارز خارج نشود و هم کیفیت مناسب باشد.

خواسته‌های غیرمنطقی نمایندگان مجلس

رئیسی با انتقاد از افزایش بی‌رویه و بدون منطق دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی، بیان کرد: ساخت دانشگاه در جایی که امکانات و اساتید کافی ندارد، اقدام خوبی نیست. این اتفاق تحت فشار نماینده‌های مجلس رخ می‌دهد و اگر وزیری هم با آن مخالفت کند، استیضاح می‌شود. نماینده‌های مجلس برای اینکه رای بیاورند به مردم وعده می‌دهند که دانشکده پزشکی تاسیس کنند. افرادی که در حوزه سلامت در ایران آموزش دیده‌اند، واقعا باسواد هستند اما این کار تیشه به ریشه اعتبار علمی می‌زند و آموزش را بی‌کیفیت می‌کند.

معاون سابق وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش ظرفیت رشته‌ها با فشار مجلس هم کار غلطی است، گفت: نماینده‌ها فکر می‌کنند که افزایش ظرفیت یعنی یک صندلی به کلاس درس اضافه کنیم اما در نظر ندارند که سرانه دانشجو باید نسبت به استاد حساب شود و فضای آموزشی و رفاهی کافی برای ظرفیت اضافه شده، وجود داشته باشد. این موارد معضلات اصلی حوزه سلامت است. من تمام مشکل را در کوتاه آمدن دولت در برابر خواسته‌های غیرمنطقی برخی نمایندگان مجلس می‌بینم. حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید با این روند مقابله کند.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان پزشکی عنوان کرد: مدت تحصیل یک دانشجوی پزشکی بسیار طولانی است و معیشت این جوان چه می‌شود؟ حقوق این افراد بسیار کم است و نمی‌توانند امورات زندگی را بگذرانند و سرخورده می‌شوند.

رئیسی درخصوص مشکلات متعدد طرح اجباری توضیح داد: تصور کنید که خانمی در ۴۰ سالگی فوق تخصص یک رشته پزشکی شده و فرزندی هم دارد، در طرح اجباری به مناطقی دور از محل زندگی اعزام می‌شود، این کار زندگی او را دچار چالش می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1234740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =