نیاز نیست هر شهر کوچکی یک دانشگاه داشته باشد

رئیس دانشگاه تهران گفت: نیاز نیست که هر شهر کوچکی یک دانشگاه داشته باشد. شاید با رویکرد فرهنگی جنبه‌های مثبتی داشته باشد؛ اما از جهت خدمت به جامعه مفید نیست.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور آینده اظهار کرد: مهم‌ترین مطالبه دانشگاهیان از رئیس جمهور آینده ارتقای کیفیت آموزش عالی است. آموزش عالی در سال‌های گذشته شاهد افزایش تعداد دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی بود. لازم است که برای مقابله با کمیت‌گرایی تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، پرداختن به توسعه کمی، فرصتی برای توجه به کیفیت باقی نمی‌گذارد. به نظر من، راهکار این است که چند دانشگاه مهم بین‌المللی داشته باشیم. برای مثال هدفگذاری شود که چند دانشگاه با رتبه کمتر ۱۰۰ در کشور وجود داشته باشد تا بتوانند برای مشکلات جامعه راه‌حل‌های موثر ارائه دهند.

مقیمی خاطرنشان کرد: اگر بودجه محدودی که در اختیار داریم را به درستی جهتدهی نکنیم، در امور جاری دانشگاه‌ها مصرف خواهد شد و کمکی به حل مسائل جامعه نمی‌کند. لازم است رویکرد اصلاحی اساسی در آموزش عالی شکل بگیرد و نهادهای متعدد و متنوع تحت مدیریت واحد قرار بگیرند. اگر بودجه به صورت هدفمند و ماموریت‌گرا برای چند دانشگاه بزرگ متمرکز شویم، اثربخشی زیادی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: هدف اساسی آموزش عالی، ارتقای رتبه علمی کشور و خدمت به جامعه است. هزینه‌های تحقیقاتی و منابع آزمایشگاهی را ارتقا دهیم که بتوانیم بر روی چند دانشگاه تمرکز کنیم. نیاز نیست که هر شهر کوچکی یک دانشگاه داشته باشد. شاید با رویکرد فرهنگی جنبه‌های مثبتی داشته باشد؛ اما از جهت خدمت به جامعه مفید نیست. البته اگر منابع مالی نامحدود باشد، مشکلی نیست؛ اما پول و بودجه ما محدود است. به همین دلیل، مجبوریم تعداد دانشگاه‌ها را محدود کنیم. تعداد زیاد دانشگاه‌ها و بودجه محدود سازگار نیست.

وی تاکید کرد: مرحله بعد از توقف رشد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، برنامه‌ریزی برای استادان و ساختمان‌های دانشگاه‌های تعطیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =