ممنوعیت آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول در آذربایجان شرقی

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از ممنوعیت آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از آذربایجان شرقی، کاظم زاده سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به آغاز برداشت محصولات گندم و جو مشاهده می‌شود برخی از کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند که به مرور زمان باعث کاهش پایداری، افزایش فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی خاک و محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش و پس چرای مزارع توسط کشاورزان بعد از برداشت محصول ممنوع است، گفت: کشاورزان بعد از برداشت محصولات خود اجازه آتش زدن پس چرای مزارع را ندارند.

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه طبق قانون، افرادی که بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن مزارع کنند تحت پیگیری و برخورد قانونی قرار می‌گیرند، گفت: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خلاف قانون و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت گندم، جو و کلزا در سطح استان آغاز شده است، باتوجه به خشک شدن زود علف‌های هرز حاشیه مزارع و مراتع و همچنین سابقه آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی مزارع در سنوات گذشته لازم است تا کشاورزان نسبت به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

کاظم زاده با بیان اینکه لازم است کشاورزان استان هرچه سریعتر بعد از برداشت محصول با انجام عملیات شخم و دیسک نسبت به حذف علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع خود اقدام کنند ادامه داد: آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر آلودگی محیط زیست موجب فقیرترشدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی افزود: مالکین اراضی زراعی اجاره‌ای در هنگام عقد قرارداد موضوع حفاظت از اراضی و محیط زیست را در متن اجاره نامه قید و تضمین مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی و جمع آوری بقایای آلوده کننده محیط را از اجاره کاران دریافت کنند تا دچار عواقب قانونی آن نشوند.

کاظم زاده بر لزوم اهمیت اطلاع رسانی مناسب و نصب بنر و همچنین ارائه هشدارهای کافی به صورت مستقیم و یا از طریق بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها و رسانه‌های عمومی به زارعین تاکید کرد.

خبرنگار: محمد لطفی

انتهای پیام/

کد خبر: 1235571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =