بازتاب گسترده دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های جهان

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته و به بررسی ابعاد مختلف این انتخابات پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید

مخبر: دولت بدون هیچ گرایشی انتخابات را برگزار می‌کند+ ویدئو

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: شعب رای‌گیری برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز به کار کردند. رقابت میان «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلب و «سعید جلیلی» نامزد اصول‌گرا است که قرار است یکی از آن‌ها جانشین «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور پیشین ایران شود که در یک سانحه سقوط بالگرد در ماه مه درگذشت(به شهادت رسید).

خبرگزاری فرانسه مشارکت مقام معظم رهبری ایران در دور دوم انتخابات را نیز مورد توجه قرار داده و نوشت که ایشان ساعت ۸ صبح به وقت محلی، رایشان را در صندوق انداختند.

در گزارش این خبرگزاری به نتایج دور قبلی انتخابات نیز اشاره شده است که در آن، پزشکیان با کسب حدود ۴۲ درصد آرا نفر اول این رقابت‌ و جلیلی با کسب ۳۹ درصد آرا نفر دوم بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز آغاز به کار شعب اخذ رای در ایران برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد.

در گزارش این خبرگزاری به زمان آغاز به‌کار شعب اخذ رای در صبح جمعه ۱۵ تیر ماه، مشارکت مقام معظم رهبری در دقایق اولیه این روند و سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم، پوشش رسانه‌ای گسترده این انتخابات اشاره شده است.

خبرگزاری ترند نوشت که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۸ صبح امروز، ۱۵ تیر ماه آغاز شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

این خبرگزاری به نتایج دور اول این انتخابات و میزان آرایی که هر یک از نامزدها به خود اختصاص داده بودند نیز اشاره کرد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: تلویزیون ایران اعلام کرد که در شعب اخذ رای ساعت ۸ صبح به وقت محلی گشوده خواهد شد. زمان پایان رای‌گیری ۱۸ عصر است اما معمولا تا نیمه‌شب تمدید می‌شود. نتیجه نهایی روز شنبه اعلام خواهد شد.

رویترز با اشاره به مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داده و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این طور باشد، چراکه اگر این گونه باشد، خرسندکننده است.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل نیز آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را با اشاره به ابعاد مختلف آن، از جمله مشارکت مقام معظم رهبری در ساعات اولیه و تاکید ایشان بر اهمیت مشارکت گسترده، نتایج دور قبلی و معرفی نامزدها و رویکردهای آن‌ها مورد توجه قرار داد.

شبکه الجزیره نیز با اشاره به آغاز به‌کار شعب اخذ رای در ایران برای دور دوم انتخابات، با اشاره به اظهارات سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم نوشت: امروز، مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رای یک موشک است.

خبرگزاری آناتولی با اشاره به آمار واجدین شرایط مشارکت در این انتخابات در داخل کشور، نوشت: حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز واجد شرایط مشارکت در دور دوم انتخابات در ۳۴۴ شعب تعیین‌شده اخذ رای در کشورهای متعدد جهان هستند.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد.

خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی از جمله زمان آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب امروز، نوشت که حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور وجود دارد و بیش از ۶۱ ملیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند.

شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت که مردم ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصولگرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند.

این شبکه با اشاره به جزئیات روند رای‌گیری، به معرفی نامزدها و اهداف آن‌ها پرداخته و نوشت که نتیجه انتخابات روز شنبه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1235852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =