افزایش تمایل داوطلبان به رشته‌های علوم پزشکی/ افراد ضعیف‌تر وارد سیستم آموزش مهندسی می‌شوند

استاد برجسته مرجعیت علمی گفت: ورودی‌ دانشگاه‌ها مخصوصا در رشته‌های فنی و مهندسی، از دبیرستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. چرا که دانش‌آموزان به سمت علوم پزشکی کشیده می‌شوند و افراد ضعیف‌تری وارد سیستم آموزش مهندسی می‌شوند.

جواد فیض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مهم‌ترین مشکلات پژوهشگران در ایران اظهار کرد: کمبود بودجه‌ یکی از اصلی‌ترین مشکلات حوزه پژوهش است. به خصوص که تورم بالایی در کشور وجود دارد و کارهای پژوهشی بلندمدت هستند. کمبود اعتبارات پژوهشی منجر به تعطیلی سفرهای علمی شده است. همچنین به دلیل گران شدن تجهیزات و مواد اولیه، پژوهشگران امکان تهیه وسایل مورد نیاز خود را ندارند. به طوری که می‌توان گفت همکاران پژوهشی با چنگ و دندان کارهای پژوهشی را پیش می‌برند.

وی تصریح کرد: اغلب فارغ‌التحصیلان در گذشته در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر امکان اشتغال در ایران محدود شده است. فارغ‌التحصیلان به علت کوچک شدن صنایع کمتر امکان جذب به بازار کار را دارند. در صورت جذب هم درآمدشان به حدی نیست که برای گذران یک زندگی کافی باشد. به همین جهت سعی می‌کنند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

فیض گفت: سطح علمی دانشجویان در سال های اخیر به شدت پایین آمده و دلیلش هم این است که امید به کار در آینده کم شده است. دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها مانند سابق، علاقه به درس خواندن ندارند که این دیدگاه از محیط پیرامون خود شکل می‌گیرد. زمانی که افراد فارغ‌التحصیل بدون داشتن شغل را می‌بینند، این انگیزه کم می‌شود. اگر آمار بگیریم متوجه می‌شویم که تعداد ورودی دختران به دانشگاه خیلی بیشتر از پسران است. این نشان دهنده این است که تمایل پسران برای درس خواندن خیلی کمتر از دختران شده است.

استاد ممتاز مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران یادآور شد: ورودی‌ دانشگاه‌ها مخصوصا در رشته‌های فنی و مهندسی، از دبیرستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. چرا که دانش‌آموزان به سمت علوم پزشکی کشیده می‌شوند و افراد ضعیف‌تری وارد سیستم آموزش مهندسی می‌شوند. دانشجوهایی که از لحاظ کیفی آموزش خوبی دیده‌اند، این امکان را دارند برای ادامه تحصیل از ایران بروند.

مهم‌ترین مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور؛ توانایی علمی، ملاک استخدام اعضای هیئت علمی باشد

فیض درباره مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب عنوان کرد: آموزش عالی دولتی در سال‌های اخیر توسعه کمی داشته است و هزینه زیادی را برای دولت و بیت‌المال دارد. برای حل این مشکل، باید تعداد دانشگاه‌ها کم شود. درخواست دیگر آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب این است توانایی علمی، ملاک استخدام اعضای هیئت علمی باشد. هم‌چنین رسیدگی بیشتری به معیشت همکاران هیئت علمی شود. چرا که با وجود تورم و حقوق پایین، زندگی به سختی می‌گذرد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر علوم همان طور که از اسمش پیدا است، باید شخصیت علمی داشته باشد. البته که داشتن تجربه‌های سیاسی ضروری است و تجربه علمی به تنهایی کافی نیست.

خبرنگار: سیما بابایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1236225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =