افزایش ۴۳ درصدی سهم دانشگاه‌های دولتی برای جذب دانشجویان بین‌الملل

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سهم دانشگاه های دولتی برای جذب دانشجویان بین المللی در سال ۱۴۰۳ به ۴۳ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویی در اجلاس روسای دانشگاه ها که یکم مرداد ماه برگزار شد اظهار کرد: عملکرد سه ساله و افق آینده سازمان امور دانشجویان را به اختصار بررسی می کنیم. یکی از اقداماتی که در حوزه جذب دانشجویان انجام شد، جذب دانشجویان بین الملل بود. در بازه زمانی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جمعیت عظیمی از دانشجویان عراقی به سمت ایران آمدند. به این علت که در این سال ها امکان تحصیل به صورت مجازی میسر شد.

وی افزود: مجموعه ای از آیین نامه ها را تدوین کردیم و برای جذب دانشجویان به دانشگاه ها ابلاغ کردیم. مسئله زبان دوم در دانشگاه ها مطرح شد. دانشجوهای بین الملل این امکان را نداشتند به این علت که ۶ ماه زمان می برد که دانشجو در ابتدا زبان فارسی را آموزش دیده و بعد. تحصیل خود را شرو کند. در قانون اساسی که در آیین نامه مطرح شد که دانشجو می تواند همزمان با تحصیل، زبان فارسی را بیاموزد.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱، ایجاد ردیف بودجه دانشجویان بین المللی اتفاق. افتاد. یکی از نهاد هایی که برای جذب دانشجو در کشور وجود دارد، موسسات جذب هستند. شرایط آسان برای تاسیس موسسات جذب دانشجوهای بین الملل انجام شد.

داداش پور گفت: در طول این سه سال، دو سامانه طراحی شد، اولین سامانه، سامانه تحصیل در ایران و دوم، طراحی سامانه امور دانشجویان بین الملل (ادب) بود. یکی دیگر از اقدامات دیگر، افزایش دانشگاه هایی بود که قابلیت جذب دانشجو در آن فراهم شد.

رئیس سازمان امور دانشجویی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که محصول تلاش این دوره بود، افزایش سهم دانشگاه های دولتی برای جذب دانشجویان بین المللی بود. در سال ۱۴۰۳ به ۴۳ درصد رسید. این موضوع نشان از این دارد که تعداد این دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است.

داداش پور تاکید کرد: دیگر اقدامی که محصول این دوره به شمار می آید، طراحی و اجرای جایزه ملی ثریا بود. یکی از مسائلی که در بحث آیین نامه ها ذکر شد، افزایش تعداد و جابجایی رایزنان علمی بود. درطول این دوره تعداد رایزنان از ۱۲ به ۲۴ افزایش پیدا کرد. هم چنین کتابی با عنوان تدوین تجربه‌های زیستی دانشجویان بین الملل نوشته شد.

داداش پور در ادامه گفت: ۱۳ بورس در جمهوری اسلامی ایران طراحی و تدوین شد و در مصوبه بورس جامع به تصویب رسید. در حوزه سلامت رویکرد از درمان به پیشگیری مطرح و ثبت رسید.

وی در پایان عنوان کرد: آخرین موضوعی که در طول این دوره انجام وآیین نامه اش ابلاغ شد، مربوط به المپیاد ورزش‌های فناورانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =