گزارش وزیر کار از دستاوردهای پایگاه رفاه ایرانیان / طرح اصلاح قانون نظام صنفی اصلاح شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی به نمایندگان گزارش می‌دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

بررسی گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه عملکرد و میزان پیشرفت این وزارتخانه در رابطه با تجمیع تمامی حمایت‌ها و کمک‌های دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه از طریق اطلاعات مندرج در پایگاه رفاه ایرانیان و نحوه عملکرد و میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی در راستای رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه یافته، در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

همچنین موارد زیر در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار دارد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین نامه در خصوص طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح اصلاح قانون نطام صنفی کشور اعاده شده از شورای نگهبان

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح یک فوریتی اصلاح تبصره های ۱ و ۱۳ قانون بودجه کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان

بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

گزارش وزیر کار از دستاوردهای پایگاه رفاه ایرانیان

سید صولت مرتضوی با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان بیان کرد: یکی از پایگاه‌های شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیم‌گیری پایگاه رفاه ایرانیان است. قانون‌گذار در بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دولت را مکلف کرد تا پایگاه رفاه ایرانیان را راه‌اندازی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه برقراری عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق مشاهده وضعیت کلان رفاهی آحاد مختلف جامعه و همچنین بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم درآمد بود. اکنون کل اطلاعات جامعه ایرانی که بالغ بر ۸۵ میلیون نفر هستند را شناسایی کرده و برای بهره‌مندی دستگاه‌های مختلف و استفاده از آن و ارائه خدمات به آحاد مختلف جامعه این اطلاعات در سامانه رفاه ایرانیان جمع‌آوری شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: اکنون اطلاعات دستگاه‌های متخلف به سامانه رفاه ایرانیان متصل شده است؛ کلیه اطلاعات بانکی، ساتنا و اطلاعات خرد به تفکیک هر صنف در این سامانه وجود دارد و می‌تواند در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. اطلاعات مربوط به خودرو، مالیات، اطلاعات مربوط به بهره‌مندی از بیمه پایه و بیمه خدمات درمانی، اطلاعات آحاد مختلف از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و اطلاعات ساختار خانوار، سرپرست خانوار، سن اعضای خانواده، تعداد معلولان موجود در خانواده‌ها در این سامانه‌ها موجود است. دستاوردها و کاربردهای بسیار بنیادی را پایگاه رفاه ایرانیان برای ما به ارمغان آورده است.

وی در ادامه با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه طرح‌های ملی در حوزه رفع فقر و سوء تغذیه اجرایی شده است، تصریح کرد: یکی از تکالیفی که در قوانین بودجه سنواتی برعهده دولت گذاشته شده بود طرح کالابرگ الکترونیکی بود که ابتدا به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها اجرا کردیم و نهایتا به کل کشور تعمیم دادیم. برای جامعه هدف ما که بالغ بر دو میلیون و ۶۰۰ خانوار رسیده بود این طرح اجرایی شد هیچ دغدغه‌ای برای تامین کالا وجود نداشت نیازها شناسایی می‌شد و در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گرفت از طریق بستر همین سامانه، کالابرگ الکترونیکی اجرایی شد و ۲۳۰ هزار فروشگاه از مرکز کشور تا دورترین نقطه به این سامانه متصل شدند و مشمولان کالابرگ با کمترین زمان شناسایی شده و کالاهای مورد نیاز را دریافت کردند. این از دیگر دستاوردهایی بود که پایگاه رفاه ایرانیان برای ما به ارمغان آورده است. از سویی دیگر با راه‌اندازی این سامانه و سایر سامانه‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات کافی در اختیار ما قرار دارد.

وزیر تعاون ادامه داد: بحث اشتغال ایرانیان از دیگر مواردی بود که با راه‌اندازی این سامانه‌ها، ساماندهی شد تاکنون اگر می‌گفتیم نزدیک به ۱۰ یا هفت درصد نرخ بیکاری در کشور است براساس پیمایش و یا اندازه‌گیری به صورت نمونه‌گیری بود. امروز با بهره‌بهرداری از این سامانه تعداد افراد شاغل، افراد بازنشسته و سرپرست خانوار در سطح کشور و در سطح هر استان کاملا مشخص است. اگر نماینده‌ای امروز سوال کند که در حوزه انتخابیه بنده چه تعداد بیکار وجود دارد، ما می‌توانیم در جغرافیای کشور به تفکیک به این سوال پاسخ دهیم. از طریق سامانه‌هایی که طراحی کردیم می‌توانیم تشخیص دهیم که دانشجویان کدام دانشگاه بیشتر وارد کار شده و دانشجویان کدام دانشگاه کمتر وارد بازار کار می‌شوند.

مرتضوی اضافه کرد: از دیگر تکالیفی که برعهده وزارت تعاون بود بند «ح» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بود که مربوط به سامانه بهره‌مندی ایرانیان بود که براساس این سامانه توزیع ثروت باید براساس سیاست‌های آمایشی کشور صورت گیرد. به فضل الهی این سامانه طراحی و اجرایی شد و بخش اعظمی از اطلاعات در این سامانه جمع‌آوری شده است. البته هنوز نتوانستیم از طریق سازمان ثبت اسناد اطلاعات مربوط به مالکیت املاک و مستغلات اشخاص را در این سامانه جمع‌آوری کنیم و در حال تعامل و همکاری هستیم تا این اقدام صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: از سوی دیگر براساس قانون بودجه دولت مکلف به بروزرسانی داده‌ها در این سامانه‌ها شده است پس از دو سال توقف این کار را انجام دادیم. ما پنجره واحد خدمات رفاهی را راه‌اندازی کردیم و کلیه افرادی که نیازمند هستند در این سامانه تعریف شده‌اند و کلیه دستگاه‌های کمک‌رسان نیز در این سامانه حضور یافتند. اکنون بالغ بر ۱۰۰۰ ،NGO و خیریه به این سامانه مرتبط شده‌اند تا خدمات ارائه کنند.

بابایی‌کارنامی: پایگاه رفاه ایرانیان نیاز به دقت و شفافیت دارد

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس با ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی درباره نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان اظهار کرد: یکی از شاخص هایی که در کشور، دولت و مجلس باید همزمان اجرایی و نظارت شود بحث دهک‌بندی‌هاست تا عدالت واقعی اجرا شود. کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم با نظارت بر عملکرد وزارت رفاه در جلسه دیروز جمع بندی مهمی را انجام داد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پایگاه رفاه ایرانیان از شفافیت و واقعیت خوبی برخوردار نیست‌، تلاش هایی اتفاق افتاده است اما برای رسیدن به استانداردهای لازم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. همچنین وجود سازمان های موازی باعث کاهش مشروعیت بخشی به سامانه پایگاه رفاه ایرانیان شده است.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: برای اصلاح آیین نامه ها و قوانین باید دقت نظر بیشتری شود. داده های پایگاه رفاه ایرانیان در صورت مبنا قرار دادن موجب غفلت از دیگر امور خواهد شد. از سوی دیگر عملکرد مرکز پژوهش های مجلس در گزارش های ما نیز وجود دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان در قالب چند پیشنهاد گفت: اکنون این پایگاه از فلسفه وجودی‌اش دور شده و اطلاعات آن بر اساس فردی و کد ملی در آن ثبت می‌شود و باید دقت نظر بیشتری شود. در حقیقت نوع اطلاعات باید بر اساس زیرساخت های حمل و نقل، آب، انرژی و .. شود و عدالت در همه نقاط کشور اتفاق بیفتد.

مطالبات کشاورزان پرداخت شود

عبدالحسین روح‌الامینی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخشی از مطالبات گندمکاران و کلزا کاران هنوز پرداخت نشده است، کشاورزی که زحمت کشیده و محصول کشت کرده است تا زمانی که عرق آن خشک نشده است باید دستمزد آن داده شود. اکنون ۷۰ روز است که کشاورزان گندم خود را تحویل دادند اما بخشی از مطالبات خود را دریافت نکردند. انتظار می‌رود در اسرع وقت این پرداخت صورت گیرد.

اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگر بیان کرد: کشاورزان گندمکار مدتی است که گندم خود را تحویل داده‌اند اما همچنان منتظر دریافت مطالبات خود هستند. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه باید اهتمام لازم را نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان و گندمکاران داشته باشد.

مهرداد لاهوتی در تذکری دیگر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۸۵ هزار تن چای تا الان خریداری شده است و ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت گردیده است اما همچنان ۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران باقی مانده است که باید در پرداخت آن تسریع شود.

مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

سید صولت مرتضوی با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان بیان کرد: از حسن تدبیر رییس مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش وزرا صمیمانه تقدیر می‌کنم. آنچه که ریاست کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، نشان می‌دهد بر اصل اجرای قانون صحه گذاری شده است. طبیعی است هرکاری که آغاز می‌شود یک سری پیگیزی های مستمر می‌خواهد. پایگاه رفاه ایرانیان گرچه به اوج رسیده است اما رسیدگی روزانه می‌خواهد.

وی ادامه داد: درحال حاضر سامانه پنجره واحد کاملا طراحی شده و زیر بار رفته است. همچنین حدود ۵۰ درصد بارگذاری شده است اما متاسفانه گرفتن اطلاعات از ساختارهای اجرایی سخت است. اما در سال ۱۴۰۳ حتما تکمیل تر خواهد شد.

مرتضوی بیان کرد: سامانه بهره مندی اصلی ترین پاسخ برای بهره مندی جامعه است. ۱۵۱ شاخص و ۷۰ درصد آمار تاکنون در این سامانه بارگذاری شده است. همچنین از نمایندگان دعوت می‌کنم تا در رصد خانه وزارت کار حضور پیدا کنند و بازدید به عمل آورند تا بسیاری از سوالات آنان پاسخ داده شود.

وزیر کار درباره اقدامات بیمه‌ای این وزارتخانه گفت: در بیمه اقشار مختلف و سطح نفوذ آن اقدامات بسیار خوبی در کمتر از سه سال در وزارت کار انجام گرفته است. شهید رئیسی وعده داد برنامه های قوانین زمین مانده مجلس را عملیاتی می‌کند. یکی از این موارد موضوع اشتغال بود. یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کردیم. بعضی از دوستان خدشه وارد می‌کنند اما پایگاه اطلاعاتی ما آماده راستی آزمایی است. در دو سال گذشته ضریب پشتییانی بزرگترین صندوق اجتماعی کشور را پایدار نگه داشتیم. عدم توان مالی این صندوق ها در پرداخت را با اشتغال و تعداد بیمه شدگان این کار را انجام دادیم. بانک جهانی نیز اطلاعات آن منتشر شد و نرخ بیکاری را ۷.۶ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه فنی و حرفه ای رشد ۳۲ درصدی آموزش های مهارتی و راه اندازی ۲۵۰۰ کارگاه داشته ایم. همچنین تحقق پایین ترین شکاف طبقاتی با کاهش ضریب جینی را داشته ایم. طرح یسنا، کالا برگ الکترونیکی و کودکان دارای سوء تغذیه را راه اندازی کرده ایم و بین ۶۰۰ تا یک میلیون به این کودکان پرداخت می‌کنیم.

مرتضوی اظهار کرد: هیچ پشت نوبتی نداریم و ۱۸۶ درصد از حیث ریالی در سه سال گذشته به مستمری مددجویان سازمان بهزیستی افزوده شده است. اما در بخش تعاون متاسفانه عقبیم. اما در همین مدت کوتاه توانستیم بعد از ۱۱ سال در سند تعاون بازنگری کنیم. ایجاد۶۶۰۰ تعاونی جدید و ۱۰۳۰ تعاونی بانوان ایجاد شده است. اما نمایندگان محترم، توجه به تعاونی ها در ایجاد عدالت حائز اهمیت خواهد بود. کاهش ۶ درصدی نرخ آسیب های شغلی، افزایش ۱۷۰ درصدی حداقل حقوق کارگران در سه سال گذشته از دستاوردهای وزارت کار بوده است. رهبر انقلاب تاکید جدی بر معیشت و حقوق کارگران دارند. در دولت سیزدهم با دستور شهید رئیسی ۱۰ هزار کارگر نیمه تعطیل و تعطیل فعال شدند و این سبب شد نرخ بیکاری در کشور به شدت کاهش پیدا کند.

وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد بیش از ۳۰ هزار خانه بهداشت کارگری صورت گرفته است، گفت: در گذشته می‌گفتند فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کنید. یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان اجتماعی کشور بود. این سبب شد در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ما به ۶۰ درصد برسد. دولت بدهی سازمان اجتماعی را تسویه کرد و مطالبات آن را پرداخت کرد. روند استقراض ما از بانک ها متوقف شده است. از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون ریالی از بانک مرکزی توسط سازمان تامین اجتماعی استقراض نشده است

وی ادامه داد: در حوزه تولید و شفافیت در اقتصاد عملکرد خوبی داشتیم. بالغ بر ۹۵ درصد از شرکت های ما حسابرس و بازرس قانونی عملکرد آنان را مطلوب اعلام کردند. در حوزه تولید در بخش پتروشیمی، صنایع سیمان، دارو و... شرکت های وابسته به تامین اجتماعی بخش مهمی از اقتصاد کشور را مدیریت می‌کنند. همچنین تا پایان سال علاوه بر اینکه حقوق، مزایا و هزینه درمان مجموعه های تحت پوشش را پرداخت می‌کنیم، سود حاصل از عملکرد وزارت کار را در امور مهم سرمایه گذاری می‌کنیم. پالایشگاه نفت خلیج‌فارس و شازند را تبدیل به سرمایه برای آیندگان می‌کنیم.

مرتضوی در پایان گفت: نزدیک به دو سال با شما نمایندگان همکاری داشتیم. بابت قصور عذرخواهم و از عنایات ویژه رییس مجلس آقای قالیباف صمیمانه تشکر می‌کنم.

قالیباف: پایگاه رفاه ایرانیان اشکالاتی دارد/اختصاص بیش از ۱۵ میلیارد دلار یارانه به نهاده‌ها

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از ارائه گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان اظهار کرد: این موارد در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ آمده بود که در بودجه سال ۱۴۰۳ دنبال شد تا شاهد ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی و رفع تبعیض در توزیع هدفمند و عادلانه منابع دولت تحت عنوان ایجاد پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان باشیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم زحمات انجام شده این کار به کندی پیش می‌رود و اشکالات جدی وجود دارد که دستگاه‌های سیاست‌گذار چنین مسئولیتی را به عهده دارند منتها هنوز شاخصه مشخصی برای توجه به مناطق محروم و گروه‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ورود کمیسیون اجتماعی به این موضوع گفت: وحدت‌رویه‌ای بین دستگاه‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی وجود ندارد که تا زمان برخط نشدن سامانه‌ها و نبود ارتباطات دو سویه و دقیق و تجزیه و تحلیل از اطلاعات با اشکالات اساسی مواجه خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به عملکرد پایگاه رفاه ایرانیان گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه آمده است هدف از ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان ارتقاء عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری و شناسایی دقیق گروه‌های هدف است منتها در این موضوع هم اشکال داریم که شاهد مراجعات متعدد مردم هستیم.

وی توضیح داد: اشکالاتی درباره ثبت اطلاعات افراد و حذف و اضافه کردن آنها وجود دارد و عملا سازوکار مناسبی در حوزه راستی‌آزمایی نیست که مشکلاتی را به وجود آورده است. در این بین علی‌رغم تصویب قانون داده‌ها همکاری بین دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر داده‌ها بین دستگاه‌ها تبادل نشود و ارتباطات دوسویه وجود نداشته باشد همه زحمات و پول‌ها به گروه‌های هدف نمی‌رسد به طوری که افرادی که از کشور هم مهاجرت کرده‌اند اطلاعات آنها هم اصلاح نشده است.

اختصاص بیش از ۱۵ میلیارد دلار یارانه ارزی به نهاده‌ها

قالیباف همچنین با بیان این‌که یارانه کلان ارزی در ابتدای زنجیره به نهاده‌ها داده می‌شود، گفت: این رقم بیش از ۱۵ میلیارد دلار و در واقع حدود ۱۷ میلیارد دلار است. در کنار آن به همین گروه‌ها در انتهای زنجیره هم ریال داده می‌شود که جمع این دو عدد رقم بسیار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین شرایط شاهد گرانی و نابسامانی هستیم که این موضوع باید از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس دوازدهم باشد که با همکاری دولت مورد توجه قرار گیرد، چون عملا ریال به انتهای زنجیره و دلار به ابتدای زنجیره می‌دهیم که علی‌رغم دادن این رقم‌های بزرگ باز هم نارضایتی وجود دارد. همه حاکی از این است که پایگاه‌های داده دو طرفه، دقیق و بروز نیست و امکانات هدر می‌رود؛ لازم است کمیسیون‌های مربوطه به این موارد توجه کنند.

طرح اصلاح قانون نظام صنفی اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح اصلاح نطام صنفی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در این طرح موافقت کردند.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱ این طرح، در ماده ۱۲ قانون نظام صنفی کشور عبارت «در چهارچوب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» بعد از عبارت «نسبت به اخذ مجوز کسبـ» اضافه می گردد و ماده ۲۷ این قانون به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره تحت عنوان تبصره ۶ به آن اضافه می شود:
هر شخص حقیقی یا حقوقی بدون پروانه کسب دائم یا موقت به کسب بپردازد هم زمان با صدور اخطاریه با مهلت ۲۰ روزه به جریمه نقدی معادل ۱۰ میلیون ریال محکوم و مبلغ مذکور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود. در صورت عدم اخد پروانه در مهلت مذکور محل کسب از طریق فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مهر و موم و پلمب می‌شود.

در خصوص موارد مجوزهای تایید محور این مهلت وجود ندارد و بلافاصله مهر و موم یا پلمب صورت می گیرد. جریمه مذکور هر ساله بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به روز رسانی می‌شود.

تبصره ۶، به منظور تقویت همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تشکل های صنفی و شناسایی واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب و جبران هزینه‌های مربوط به مهر و موم یا پلمب یا فک مهر و موم یا پلمب با واحدهای صنفی که به موجب قانون و مقررات نطام صنفی انجام می شود معادل ۱۰ درصد از مبلغ جریمه موضوع این ماده در اختیار این فرماندهی قرار می‌گیرد.

کد خبر: 1237603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =