هزینه ۱۹۰ میلیارد تومانی برای تعمیر، تجهیز و ارتقای خوابگاه‌ها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: طی سه سال گذشته بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز و ارتقاء خوابگاه‌ها از محل اعتبار تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها هزینه شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود گنجی در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ به صورت ملموس و در بازدیدهای میدانی شاهد مسائل و مشکلات جدی در اغلب امور خوابگاهی در دانشگاه‌ها بودیم و متاسفانه مشکلات خوابگاه‌ها از سوی مسئولان مورد بی توجهی واقع شده بود؛ تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد زیادی از خوابگاه‌های دانشجویی را با تمام توان و با کمک مسئولین محترم دانشگاه‌ها تعمیر و تجهیز نموده و ارتقاء داده ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: اگر به ۲ تا ۳ سال گذشته برگردیم، مشاهده می‌کنیم برخی خوابگاه‌های دانشجویی با بحران مواجهه بودند و صندوق رفاه دانشجویان نیز از حواشی این بحران دور نبوده است، به طوری که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به افزایش اعتبار صندوق رفاه دانشجویان کم لطفی شد در حالیکه در سال ۱۴۰۰ بودجه صندوق وزارت بهداشت با افزایش چشمگیری مواجه بوده است در صورتی که در سنوات پیش از این، اعتبار صندوق رفاه وزارت بهداشت حدود ۱۰ درصد از بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف بود.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۰ سفر استانی انجام شده و بازدیدهای میدانی از دانشگاه‌ها برای احصای مسائل و مشکلات رفاهی دانشجویان صورت گرفته که پس از احصاء مشکلات رفاهی دانشجویان دانشگاهها، دو طرح ۵۰،۵۰ (مشارکت صندوق و دانشگاه) و طرح ۴۰، ۳۰،۳۰ (با مشارکت سه جانبه صندوق، دانشگاه و خیرین) را در هیئت امنا مصوب کردیم تا هر دانشگاهی تمایل داشت، بتواند خوابگاه‌های خود را ارتقا دهد و با حمایت‌های وزارت خانه و دانشگاه‌ها توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم و در حال حاضر، هیچ گونه مشکل حادی در خوابگاه‌ها نداریم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ خوابگاه در دانشگاه در رتبه ۴ و ۵ داریم که در آینده به رتبه یک و دو ارتقا می‌یابند؛ تاکید کرد: امسال، بهترین سالی است که مسائل و مشکلات حادی که تاکنون گریبانگیر دانشگاه‌ها بوده اند را مرتفع نموده ایم.

وی درباره میزان هزینه کرد برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز و ارتقاء خوابگاه‌ها از محل اعتبار تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها هزینه شده است.

ضمنا حدود ۳۱ هزار نفر به ظرفیت خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌ها در سه سال گذشته اضافه شده است که در حال حاضر ظرفیت خوابگاه‌ها به ۲۲۴ هزار نفر رسیده است.

گنجی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۸۳ میلیارد تومان از خوابگاه‌ها برگشت اجاره بها داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: سال گذشته به بیش از ۲۵۰۰ دانشجو برای سفر به عتبات عالیات توسط یکی از بانک‌های وام عامل پرداخت کرده ایم.

گنجی به افزایش بیش از ۳ برابری وام‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: وام تحصیلی برای دانشجویان دکتری ۱۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده همچنین وام‌ها در مقطع کاردانی و کارشناسی ۵ میلیون تومان و در مقطع ارشد به ۷.۵ میلون تومان افزایش یافته و وام ودیعه مسکن نیز در شهر تهران از ۲۵ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، در کلان شهرها از ۲۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها نیز از ۱۵ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزایش سقف مبلغ ضمانت وام دانشجویی و تحصیلی و شرایط ضامنین و گواهی کسر از حقوق را تا ۱۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: در سال ۹۹، بالغ بر ۵۴۵ میلیارد تومان وام تحصیلی پرداخت شده است که در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۱۲۶۷ میلیارد تومان رسیده است که افزایش تقریبا ۳ برابری داشته است.

گنجی ادامه داد: در طول ۳ سال گذشته دانشگاه‌ها حتی یک مشکل صنفی هم نداشته اند که این موضوع نشان دهنده‌ی درایت و حساسیت روسای دانشگاه‌ها نسبت به امور رفاهی دانشجویان می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =