باباخانی: هیات فقط برگزارکننده مناسک دینی نیست بلکه کارهای جامع‌تری دارد/ ملتجی: چند هیات برگزیده خارجی میهمان مهرواره «هوای نو» خواهند بود

باباخانی گفت: تصویر رسانه‌ای هیات آن هم به این‌ شکل نباشد که هیات فقط برگزارکننده مناسک دینی است بلکه کارهای جامع‌تری انجام می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری سومین مهرواره «هوای نو» امروز سه شنبه ۲ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور و وحید ملتجی دبیر سومین دوره مهرواره هوای نو در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

باباخانی با اشاره به اینکه هیات یکی از قدیمی‌ترین جریان‌های مردمی کشور است، اظهار کرد: ما از ابتدا دو هدف در مهوراره هوای نو دنبال می‌کردیم، ابتدا اینکه هیات برای همه مردم برنامه داشته باشد، دوم اینکه تصویر رسانه‌ای هیات آن هم به این‌ شکل نباشد که هیات فقط برگزارکننده مناسک دینی است بلکه کارهای جامع‌تری انجام می‌دهد.

وی افزود: آنچه در مهرواره هوای نو دنبال می‌کنیم این دو هدف کلان است، البته امسال قرار است نهادهای بیشتری در این دوره از هوای نو حمایت کنند و مهرواره بتواند از چارچوب سازمان تبلیغات اسلامی خارج شود و از ظرفیت نهادهای مردمی ‌و سایر دستگاه‌ها هم استفاده کند.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی ابراز کرد: در بخش بین‌الملل مجموعه‌هایی که در تقویت باورهای دینی کار می‌کنند نیز می‌توانند در هوای نو حضور داشته باشند. چون ممکن است در کشورهای دیگر ما چیزی به نام‌ هیات نداشته باشیم اما مجموعه‌هایی باشند که همان کارکرد هیات را داشته باشند که می‌توان آنها را شناسایی کرد.

وی مبنی براینکه مهرواره هوای نو پشتیبان مالی و تبلیغاتی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سیاست سازمان تبلیغات اسلامی در دوره حجت‌الاسلام والمسلمین قمی این بوده است که نشان خود را از رویدادها حذف کند، از این رو سایر دستگاه‌ها علاقمند شدند به حوزه‌های مختلف ورود کنند، در واقع به جای پر رنگ کردن سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر به محتوا پرداخته‌ایم.

باباخانی تاکید کرد: برای نمونه در مهمانی ده کیلومتری غدیر، سازمان تبلیغات اسلامی نشان خود را حذف کرد و سایر دستگاه‌ها هم همین روند را در پیش گرفتند و همه دیدند که کار مردمی انجام شد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم قبیله‌گرایی نهادی را کنار بزنیم مردم رغبت بیشتری برای مشارکت در رویدادها خواهند داشت. سیاست سازمان تبلیغات اسلامی بر این است که بی‌نشان فعالیت کند تا زمینه برای حضور مردم فراهم شود، در مهرواره هوای نو هم سعی شده کمترین تصدی‌گری را داشته باشیم.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی یادآور شد: بهترین جشنواره‌های دنیا هم در حال حاضر از دولتی بودن خارج شده و به یک منابع پایدار رسیده‌اند، این اتفاق بسیار مهمی است ولی ما در ابتدای راه هستیم و اگر به این مرحله برسیم بسیار خوب است، البته در حال حاضر پنج نهاد پای کار این جشنواره آمده و حمایت می‌کنند.

وحید ملتجی دبیر سومین دوره مهرواره هوای نو با بیان اینکه این مهرواره عمده فعالیت‌ها و رویدادها در هیات مربوط به رشته حوزه فرهنگ است، خاطرنشان کرد: وقتی ما راجع به هیات صحبت می‌کنیم اصولا یک تصویری از گذشته در ذهن افراد تجسم می‌شود، مساله اینجاست که در انقلاب اسلامی در سال‌های آینده هیات کجای این مرز و بوم خواهد بود.

وی ادامه داد: هوای نو در حال کمک‌ کردن به هیات‌های برای آینده است، از این رو ما جدای از پاسداشت اقدامات گذشته و حال هیات‌ها بیشتر به افق آینده هیات‌ها نگاه داریم.

دبیر سومین دوره مهرواره هوای نو تصریح کرد: جوانان برای ما در این‌ چارچوب بسیار مهم هستند، هیات یکی از زیست بوم‌های حوزه فرهنگی است که در گذشته کمتر دیده شده است، از آنجایی که هیات خیلی فعالیت‌ مردمی داشته شاید خدمات آن به چشم نیامده باشد.

ملتجی بیان‌ کرد: در سومین دوره به جهاد تبیین خواهیم پرداخت، رهبر معظم انقلاب هم خیلی بر روی موضوع جهاد تبیین در هیات‌ها تاکید داشتند، امسال ۳۱رشته اصلی در مهرواره داریم‌ که در همه آنها جهاد تبیین نقش محوری دارد، روایت‌گر بودن هیات‌ها برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: امسال در حوزه بین‌الملل قرار است به نقطه‌ای برسیم که مهرواره به عنوان یک رویداد بین‌المللی مطرح شود. از این رو هیات‌هایی که در ایران حضور داشته که فعالیت برون‌مرزی دارند و در این دوره می‌توانند در مهواره شرکت کنند و سه برگزیده خواهیم داشت.

دبیر سومین مهرواره هوای نو ابراز کرد: چند هیات برگزیده خارجی نیز به عنوان میهمان در هوای نو حضور پیدا می‌کنند، در این دوره در هر رشته سه برگزیده خواهیم داشت. مجموعه داوران ما ۱۰۰نفر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵رشته هم امسال در سطح استانی برگزار می‌شود که داوری آنها هم جدا انجام می‌شود که قریب ۳۵۰برگزیده خواهیم داشت.

ملتجی در ادامه با بیان اینکه مراسم اختتامیه ۱۸ آبان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا پایان ۳۱مردادماه خواهد بود، برگزیده هر بخش چنانچه هیات باشد امسال ۷۰میلیون تومان خواهد بود، اگر برگزیده فرد باشد در هر بخش مبلغ ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =