ایجاد عرصه مهمترین شرط موفقیت دانشکده‌های موضوعی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد: همزمان با آموزش دروس نظری، ایجاد عرصه آموزشی مهارت محور در دانشگاه و در محیط کسب و کار، بازار و صنعت، عامل مهم و شرط موفقیت دانشکده‌های موضوعی است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفتگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز، هدف تشکیل و ایجاد دانشکده‌های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی را ذیل تحقق برنامه های پیش‌بینی شده در سند تحول و تعالی دانشگاه دانست و گفت: هدف نهایی و مشخص این دانشکده‌ها، افزایش کیفیت آموزش و قدرت دانشگاه در حل مسئله‌های صنعت و جامعه است.

وی با تصریح این موضوع که دروس تئوری و نظری در افزایش سطح علم و دانایی دانشجو کمک می کنند، افزود: علاوه بر ایجاد و تقویت بنیه علمی دانشجو، ماموریت دیگر ما کمک به حل مسائل خارج دانشگاه و جامعه است و این امر نیازمند دانشجویانی قوی، اساتید آشنا به علم روز، مسائل صنعت و بسترهای قانونی است.

دهقانی اشکذری روند ایجاد و شکل ‌گیری دانشکدگان را برشمرد و گفت: دانشکده‌های موضوعی در بین گروه‌های آموزشی موجود در دانشگاه قرار می‌گیرند و همانند یک چتر پژوهشی و تحقیقاتی، مسائل مربوط به هر حوزه را شناسایی و بین گروه‌ها، رشته‌ها و متخصصین مربوط به آن حوزه توزیع کرده و راه‌حل‌ها را به شکل پروژه‌های تحقیقاتی ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تشکیل دانشکده‌های موضوعی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور، پیشرو و پیش‌قدم بوده و در ذیل دانشکده‌های سنتی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر و معماری و پزشکی این دانشکده‌های موضوعی ایجاد شده‌اند.

دهقانی اشکذری، دانشگاه آزاد یزد را در ایجاد دانشکدگان پیشتاز دانست و افزود: پنج دانشکده موضوعی ذیل دانشکده علوم انسانی و هفت دانشکده زیر مجموعه فنی و مهندسی تعریف شده و دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز در سال گذشته با ایجاد دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دانشکده تعلیم و تربیت در ذیل معاونت علوم تربیتی، جز دانشگاه‌های پیشتاز در این حوزه بوده است.

وی مفاهیم پایه و عرصه در سطح دانشکدگان را بدینگونه تعریف کرد: پایه یعنی محیط کلاس درس که دروس و مبانی نظری ارائه می‌شود و هم اکنون دانشگاه آزاد در این بخش کیفیت خوبی دارد و عرصه یعنی محیط آموزشی که دانشجو مهارت عملی در رشته خود را کسب می‌کند و با اساتیدی که تجربه عملی و مهارتی دارند، ارتباط و زمینه حرفه و شغل آینده خود را فرا می‌گیرد؛ عرصه عمدتا خارج از دانشگاه و در صنعت، بازار و محیط کار است.

دهقانی اشکذری با معرفی دانشکدگان جدید دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: امسال دانشکده‌ مهندسی ساخت، فضای مجازی و هوش مصنوعی که زیر مجموعه دانشکده فنی و مهندسی بوده و همچنین دانشکده حکمرانی و جامعه و دانشکده هنر و رسانه که در ذیل دانشکده علوم انسانی هستند به عنوان دانشکده‌های موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد شروع به کار می‌کنند.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یزد، به تقویت عرصه در دانشکدگان اشاره کرد و گفت: با رویکرد توجه به عرصه و مهارت آموزی دانشجویان در حین تحصیل، ظرفیت‌ها و فرصت‌های برتر استان یزد در زمینه صنعت کاشی و سرامیک و فولاد، منابع و معادن و همچنین فرهنگ غنی و تاریخی یزد به عنوان نقطه قوتی در دانشکده‌های موضوعی در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: همچنین شهر یزد در حوزه فناوری و مهارت در سطح کشور پایلوت دانش‌بنیان‌ها بوده و این امر مزیتی دیگر برای حضور دانشکدگان در سطح عرصه و مهارت‌ورزی دانشجو در حین تحصیل است.

دهقانی اشکذری با اشاره به دانشکدگان مهارت و کارآفرینی و تعلیم و تربیت گفت: در حال حاضر نزدیک به دو هزار و پانصد نفر در این دانشکده‌ها در حال تحصیل هستند و این دانشکدگان هم در حوزه پایه و هم در سطح عرصه با ارائه آموزش و خدمات مربوط، نیروهای کارآمد پروش می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین شرط موفقیت دانشکده‌های موضوعی را پیش‌بینی و ایجاد عرصه دانست و گفت:باید برای دانشکده‌های موضوعی جدیدی که از مهر امسال شروع به کار می‌کنند، عرصه‌های لازم پیش بینی و هماهنگ شود.

وی افزود: بدین معنی که اگر دانشکده ساخت راه‌اندازی شود باید زنجیره مهندسی ساخت از طراحی محصول، تأمین مواد اولیه، فرایند و عملیات تولید، بازاریابی و پشتیبانی با هماهنگی اصناف، صنایع و فعالین بازار و کارآفرینان مد نظر قرار گیرد و طراحی شود تا تمامی دانشجویان در کنار اساتید مطرح در عرصه بتوانند مسئله‌های این زنجیره ارزش را شناسایی کنند و در قالب پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی به حل مسئله بپردازند.

وی ادامه داد: با اجرای این روش دانشجو ضمن اینکه مهارت تخصصی و علمی مورد نیاز را در کلاس درس فرا می‌گیرد، توانمندی مهارتی لازم در فضای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را چه در محیط دانشگاه و چه در صنعت کسب می‌کند و نهایت با کسب این توانمندی حرفه‌ای، شغلی را از دل این زنجیره برای خود ایجاد می‌کند و نیازمند استخدام در سازمان‌ها نخواهد بود و حتی برای استخدام هم توانمندی لازم را برای سازمان مربوطه دارد و به راحتی جذب خواهد شد.

دهقانی اشکذری گفت: در دانشکده‌های موضوعی علاوه بر شناسایی عرصه‌های مرتبط، باید به پیوند عرصه و پایه نیز توجه شود و این مهم توسط گروه‌های آموزشی و با تقسیم‌بندی و سازماندهی اساتید در گروه‌های تخصصی و پژوهشی مربوط صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، رشته‌های جدید این دانشگاه را بیشتر ذیل دانشکده فناوری و کارآفرینی معرفی کرد و افزود: تغییر رشته مد نظر نیست و به طور عمده تغییر دانشکده صورت می‌گیرد و در همه دانشکده‌ها نیازمند هم افزایی و تقویت در این زمینه هستیم تا دانشجویان پذیرفته شده در این دانشکده‌ها به دانشجویانی توانمند تبدیل شوند.

وی افزود: با مشورت صنعت و تصویب وزارت علوم، 10 رشته جدید در دانشگاه آزاد اسلامی یزد ارائه می‌شود و گامی نوین در تعریف و تصویب رشته‌های مورد نیاز صنعت و جامعه است.

دهقانی اشکذری با اشاره به اساتید دانشکدگان، خاطر نشان کرد: اساتید به دو گروه تقسیم می‌شوند، اساتید پایه که بنیان و نظام فکری دانشجو را شکل می‌دهند و در حوزه علوم نظری قدرتمند بوده و همچنین با عرصه نیز آشنایی دارند.

وی ادامه داد: اساتید گروه دوم درحوزه عرصه فعال و موفق بوده و دارای تجربه کارآفرینی هستند، صنعت را به خوبی می‌شناسند و مکمل اساتید بخش اول هستند و از بین کارآفرینان و مدیران متعهد و متخصص در رشته‌های مختلف از صنعت انتخاب می‌شوند تا تجربه‌های مفید آنها به دانشجویان کمک کند.

دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در پایان گفت: امید است این طرح ارزشمند و بنیادی که برای توانمندی دانشگاه‌ها و حرکت آنها به سمت دانشگاه‌های فناور است، بستری ایجاد کنند تا هیچ دانشجویی بیکار نبوده و هرکدام کارآفرین و صاحب شغل باشند و بخشی از نیاز اشتغال و حل مسائل مطرح در جامعه را بر عهده بگیرند و اساتید هم با درک این موضوع، دانشجویان را در حوزه یادگیری، خلاقیت و ایجاد انگیزه و اشتیاق همراهی کنند و صنعت و دانشگاه با همفکری و هماهنگی و ایجاد عرصه‌های واقعی، بستری را برای ایرانی آباد فراهم آورند.

خبرنگار: مهدیه السادات حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1237745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =