وعده پرداخت ۴۲ همت پول گندم‌کاران چه زمانی محقق می‌شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته پنجم مرداد وعده کرد ۴۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات ۷۷ هزار میلیارد تومانی کشاورزان امروز و فردا، ششم و هفتم مرداد، پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، خرید تضمینی گندم به نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سال جاری به ۹ میلیون تن رسیده که به گفته محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۷ درصدی برخوردار است و پیش‌بینی شده است که امسال خودکفایی در تولید گندم محقق شود.

بیشتر بخوانید:

چرا مطالبات گندمکاران پرداخت نشد؟

از طرفی اقتصاد چرخه گندم و آرد به دلیل دولتی بودن و با هدف حمایت از مصرف کننده معیوب است،‌ گندمی که به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود،‌با اضافه شدن هزینه حمل و نقل،‌نگهداری، سیلو، آسیاب، حذف ناخالصی،‌سبوس و بسته‌بندی به آن اضافه می‌شود که به گفته کارشناسان آرد گندم باید کیلویی ۲۵ هزار تومان به فروش رسد، اما به گفته محمد جلال آرد خبازی به قیمت یک بیست و پنجم فروخته می‌شود،‌این امر باعث ناتوانی دولت در پرداخت پول گندمکاران می‌شود.

در پاسخ به پیگیری خبرنگاران مبنی بر زمان پرداخت پول گندم‌کاران،‌ داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، تا کنون خرید تضمینی گندم به ارزش ۱۳۰ هزار میلیارد تومان انجام شده که تا کنون ۵۳ همت پرداخت شده و ۷۷ همت مانده است.

منظور بیان داشت،‌ قرار است روزهای شنبه و یکشنبه این هفته ۴۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود که با احتساب ۵۳ همت پرداختی قبلی به ۹۵ همت خواهد رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد پرداخت بقیه مطالبات کشاورزان نیز گفت: به تدریج که منابع بودجه از هدفمندی و مالیات وصول شود،‌ پول گندمکاران پرداخت می‌شود.

به گفته کارشناسان،‌ روند پرداخت یارانه‌های دولت به گندم،‌دارو،‌ وام‌های ارزان، کالای اساسی و حاملهای انرژی باید با یک شیب ملایم و در یک مدت زمانی مشخص مثلا ۱۰ تا ۱۵ ساله که سیاست آن از قبل اعلام شود،‌ اصلاح شود تا اقتصادی این کالاها بتواند خود کفا شود و روند پرداخت یارانه هدفمند شود. برای شناسایی افراد نیازمند یارانه نیز طبق قانون یارانه باید دهکهای کم درآمد یک تا ۴ شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند که تهیه کالاهای اساسی و ضروری برای آنها قابل دسترس باشد.

کد خبر: 1238007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =