اعتراض معلمان تازه استخدام شده به کیفیت پایین دوره‌های دانشگاه فرهنگیان / اخذ شهریه برای آموزشی ناکارآمد

جمعی از معلمانی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند، به اخذ شهریه و کیفیت پایین دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان اعتراض کردند.

به خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کمبود معلم یکی از چالش‌های مهم سال‌های اخیر در آموزش و پرورش است و این سازمان تلاش کرده تا با روش‌هایی مانند جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی تاحدودی این خلا را پر کند. سال گذشته هم آزمونی برگزار شد و تعدادی جذب شدند. آموزش و پرورش اعلام کرد که برای جلوگیری از افت کیفیت تدریس دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان برای معلمان تازه استخدام شده برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید

۳ چالش مهمی که دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش خواهد داشت

اما برخی معلمان در تماس‌هایی با ایسکانیوز نسبت به کیفیت پایین این دوره‌ها و درخواست آموزش و پرورش برای اخذ شهریه اعتراض کردند.

دانشجومعلمی از تهران در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: برای هر پودمان از ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کردند و علاوه بر این سه میلیون تومان هم برای طب کار پرداخت کرده‌ایم. کلاس‌های ما بیشتر حول محور موضوعات تئوری است. تنها کلاس روانشناسی کودک کمی مفید بود. دانشجوها سوالات بسیاری درباره نحوه تعامل با نسل جدید و شرایط متفاوتی که ممکن است حین تدریس پیش بیاید دارند اما کلاس‌ها و اساتید پاسخگوی این نیاز نیستند. دوره تنها ۱۲ جلسه بود که برای آموزش کافی نیست.

موضوع محدود به یک شهر نمی‌شود و در پیام دانشجو معلمی از کرمانشاه به ایسکانیوز آمده است: آموزش و پرورش درحالی از ما درخواست کرده که برای ۲ پودمان کوتاه مدت بیش از پنج میلیون تومان پرداخت کنیم که حتی دوره‌ها کیفیت لازم را هم را نداشتند. ما وقت خود را گذاشته‌ایم و درآمد چندانی نداریم که این پول را پرداخت کنیم. کیفیت تدریس بسیار ضعیف است و انگار آموزش و پرورش تنها خواسته کاری نمایشی انجام دهد. آموزش و پرورش اعلام کرده که اگر ما این مبلغ را پرداخت نکنیم، اجازه شرکت در آزمون جامع اصلی را نداریم. از طرفی نکته جالب اینجاست که ما هم یک آزمون استخدامی را پشت سر گذاشته‌ایم و هم در دوره مهارتی یاد نگرفته‌ایم و هم باید مجددا آزمون بدهیم.

دانشجوی دیگری از آذربایجان شرقی هم با اشاره به کیفیت پایین دوره‌ها به ایسکانیوز گفت: دوره‌ای برای آموزش عملی روش تدریس و مهارت معلمی نداشتیم، صرفا کلاس‌های تئوری بود که چندان مهارتی آموزش نمی‌داد. ما سابقه تدریس داریم و انتظار داشتیم که در این دوره‌ها با روش‌های جدید تدریس آشنا شویم اما صرفا مباحثی مطرح شد که کارایی چندانی نداشت. دوره ما به پایان رسیده و مشغول کار هستیم اما آموزش و پرورش از ما درخواست پول کرده است و باید مبلغ پنج میلیون بپردازیم.

گویا مشکلات دانشگاه فرهنگیان محدود به این موارد نیست و ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش پیش از این در گفت‌وگویی که با ایسکانیوز داشت، درخصوص مشکلات این دانشگاه گفته بود که سرانه آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر دانشگاه‌ها پایین است. وی معتقد است: این دانشگاه زیرساخت‌های لازم را ندارد. در دولت سیزدهم اقداماتی برای ساخت خوابگاه انجام شد و باید ادامه پیدا کند تا امکانات این دانشگاه بیشتر شود. دانشگاه فرهنگیان با حدود ۲۳ هزار پذیرش در سال، به امکانات بروزی نیاز دارد. اعتبارات عمرانی این دانشگاه کم است و بودجه آن متناسب با دیگر دانشگاه‌ها رشد نکرده است. نسبت هیات علمی به دانشجو هم در حد استاندارد نیست.

به گزارش ایسکانیوز، با حساب اینکه سرانه آموزشی دانشگاه فرهنگیان پایین است، زیرساخت کافی ندارد و نسبت هیات علمی در آن به دانشجو کم است، کیفیت پایین در دوره مهارت آموزی امری دور از انتظار نیست. به نظر می‌رسد که دولت، پیش از هر چیزی باید به توجه جدی به اصلاح وضعیت این دانشگاه داشته باشد. جذب نیروی آموزش ندیده و برگزاری دوره‌ای بی‌کیفیت فقط کلاس‌های درس را پر خواهد کرد و کمکی به افزایش سطح آموزش در کشور نمی‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1238580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =