هشدار به زئران اربعین درباره شیوع سرخک در عراق

ّ معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع سرخک در کشور عراق خبر داد و خطاب به زائران اربعین، گفت: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسین فرشیدی افزود: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموماً کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلاء به بیماری و یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلاء خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت شیوع بیماری سرخک در کشور

وی گفت: دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد تظاهر می‌کند. ۴ روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا ۴ روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری سرخک بسیار مسری است و مؤثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

فرشیدی گفت: متأسفانه در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و بنابراین شاهد همه گیری های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: کشور عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد اپیدمی بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است. تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸ هزار و ۷۸۳ مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند.

وی همچنین به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه کرد: در حین سفر حتی الامکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری نمایند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر و یا بازگشت به کشور، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

کد خبر: 1238643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =