حال ناخوش درختان تهران / از کم‌آبی تا سوسک‌پوست‌خوار

چنارهای خیابان ولیعصر و درختان بوستان چیتگر در حال خشک شدن هستند و شهرداری تقصیر را گردن سوسک‌های پوست‌خوار می‌اندازند اما کارشناسان تنش آبی را عامل اصلی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ است، به عبارتی درست در میانه تابستانی گرم قرار داریم اما اگر هوس قدم زدن در خیابان ولیعصر به سرتان بزند، با اتفاقی عجیب مواجه می‌شوید؛ چنارهای بلندی که به ولیعصر هویت داده‌اند، بیش از آن که حال و هوای تابستانی داشته باشند، رنگ و رویی خزان‌زده دارند.

بیشتر بخوانید

ماجرای جنگل‌هایی که زیر سایه بی‌تدبیری خاکستر می‌شوند / آتش‌سوزی یا آتش‌زدن؟

محدوده میدان راه‌آهن تا خیابان جمهوری را که طی می‌کنم، برگ‌های زرد و ریخته و تنه کم‌آبشان بیشتر به چشمم می‌آید. جوی آب هم که از کودکی به خاطر دارم همیشه آبی زلال داشت، خشک است و تنها در قسمت‌هایی از آن آبی سیاه رنگ، بدبو و راکد وجود دارد.

قصه درختان تهران تنها محدود به چنارهای خیابان ولیعصر نیست بلکه بوستان جنگلی چیتگر هم حال و روز خوشی ندارد. بخشی از درختان بوستان که نزدیک ساختمان‌های مسکونی است، کاملا خشک شده‌اند. با یکی از اهالی هم کلام می‌شوم و می‌گوید: درختان آب ندیده‌اند که سبز شوند. قیمت زمین در این منطقه رشد بالایی داشته، بعید نیست که این درختان را خشک کرده باشند تا برج بسازند.

خبرها حکایت از این دارد که بوستان سرخه خصار هم عاقبتی مشابه چیتگر داشته و درختان حال و روز خوبی ندارند.

چرا درختان تهران خزان‌زده شدند؟

بهمن ایزدی کویرشناس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایسکانیوز در خصوص دلایل خزان زودرس درختان تهران گفت: این موضوع ناشی از تنش‌های آبی است. از جهتی افزایش دمای هوا هم موضوع را تشدید کرده و شدت این اتفاق در خصوص درختان چنار بیشتر است؛ زیر ا چنار با وجود اینکه خود را با شرایط تطبیق می‌دهد اما نیاز به آبیاری منظم دارد.

وی افزود: دوره‌های آبیاری معمولاً ۱۲ روزه است یعنی باید هر ۱۲ روز به گیاه آب برسد. اگر نظم آبدهی به هم بخورد درخت دچار تنش می‌شود. افزایش دما هم باعث کاهش تاب‌آوری گیاهان خواهد شد. این موارد باعث می‌شود که برخی از برگ‌های گیاه خزانه زده شده و بریزند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقی که برای درختان در تابستان افتاده شبیه چیزی است که در پاییز اتفاق می‌افتد، گفت: این خزان‌زدگی مشابه اتفاقی که در پاییز برای درخت می‌افتد، نیست. در پاییز حتی رویش برخی از گیاهان هم بیشتر می‌شود اما اتفاقی که امروز افتاده، ناشی از برهم خوردن تعادل آبیاری گیاهان است.

هشدار جدی شورای شهر

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ۱۹ تیر در جلسه شورای شهر درخصوص خشک شدن بوستان‌ها هشدار داد و گفت: باید آبیاری فضای سبز به صورت جدی مورد پیگیری قرار بگیرد. دادستان موضوع را پیگیری کرده و اگر بوستان‌های جنگلی خشک شوند باید مشخص شود که چه کسانی اهمال کردند و به دنبال خشک شدن درختان هستند. معاونت خدمات شهری باید با جدیت بیشتری موضوع را دنبال کند و ما نسبت به این موضوع گلایه داریم.

وی تأکید کرد: ما بارها گفتیم که درختان خشک پس از ثبت در سامانه نهال جمع آوری شوند و ممکن است این درختان آسیب زا باشند. باید تعیین تکلیف در این زمینه صورت بگیرد؛ چراکه یک آفت جدی است. شهرداری باید با جدیت موضوع را دنبال کند و نباید کوتاهی شود.

تقصیر گردن سوسک‌پوست‌خوار افتاد

مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ می‌گوید زمین‌های چیتگر دولتی است و شهرداری فقط مسئول نگهداری از این بوستان است. به گفته وی درختان دچار آفت سوسک پوست‌خوار شده‌اند و همین عامل خشک شدن آن‌ها است. نصرتی معتقد است که کمتر از یک درصد از درختان خشک شده و فعلاً بیماری متوقف شده است.

با دستور اداره کل منابع طبیعی، شهرداری باید درختان بیمار را هم آبیاری کند تا شاید آفت از بین برود؛ درصورتی که مشکل حل نشود، درختان قطع خواهند شد. به گفته مدیران شهری، برای حفظ چیتگر، پنج برابر درختان بیمار تاکنون درخت هفت ساله از جمله زیتون کاشته شده و قرار است با کمک خیرین محیط زیست تا پنج سال آینده هم ۲۵۰ هزار اصله درخت (به اندازه نصف درختان فعلی) کاشته شود.

پلاک‌کوبی درختان چیتگر در دستور کار منابع طبیعی

رضا بیانی مدیرکل منابع طبیعی استان تهران هم گفته که با هماهنگی دادستانی، پلاک‌کوبی درختان در پارک‌های جنگلی احاله مدیریت شده در حال انجام است. این کار از پارک چیتگر آغاز شده است.

بیانی درباره نتایج پلاک‌کوبی درختان اظهارکرد: این کار باعث می‌شود قطع و جابجایی درختان با توجه به شناسنامه‌دار شدن آن‌ها کمتر اتفاق بیفتد یا صورت نگیرد. اگر درختی بدون مجوز قطع شود، شهرداری باید پاسخگو باشد و ما هم از طریق دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه علت قطع شدن درخت را پیگیری می‌کنیم و نحوه جایگزینی آن را جویا می‌شویم.

متهم ردیف اول چه کسی است؟

در هر حال تنش آبی و آبیاری نشدن منظم درختان عامل اصلی حال ناخوش درختان تهران است. حسین آخانی استاد دانشگاه و گیاه‌شناس در این باره به ایسکانیوز گفت: آنچه به طور کلی در مورد درختان وجود دارد، این است که هر گاه درخت در تنش آبی قرار بگیرد، مستعد بیماری می‌شود. در چیتگر هم یکی از عواملی که بررسی شده، نبود آب کافی است که درختان را در برابر بیماری آسیب‌پذیر کرده است.

وی افزود: دمای بالا هم باعث می‌شود که گونه‌های بومی آسیب ببینند و آفت‌های مهاجم افزایش پیدا کنند. این‌ها مزید بر علت شده و این وضعیت را ایجاد کرده است.

نقش دریاچه در کاهش سهم آب درختان

آخانی عنوان کرد: در مورد چیتگر پس از ساخت دریاچه، برای تامین ‌آب از رودخانه کن استفاده کردند و طبیعی است که سهم آب درختان کم شده است.

وی ادامه داد: باید این واقعیت را درنظر بگیریم که شهر تهران بی‌رویه گسترش پیدا کرده و در منطقه ۲۲ هم ساخت و ساز بسیار زیاد و به طبع مصرف آب هم زیاد است. از جهتی وقتی آب زیرسطحی کاهش پیدا کنند، درختان زودتر آسیب می‌بینند و آبیاری نکردن به موقع هم مزید بر علت می‌شود.

زیتون تلخ و عرعر نکارید؛ مهاجم هستند

گیاه‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا در میان گونه‌های که اخیرا کاشته شده، گونه مهاجم هم وجود دارد، توضیح داد: در درخت کاری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، گونه‌های مهاجم هم کاشته شده است. درخت زیتون درخت مهاجم است و به جای چنار در سطح گسترده اقدام به کاشت این درخت کرده‌اند. این درخت گیاهی سمی است.درخت عرعر هم که همچنان کاشته می‌شود، مهاجم است.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه از صحبت‌های کارشناسان برداشت می‌شود، این است که درختان تهران از کم‌آبی رنج می‌برند و سازمان‌های مسئول باید بررسی کنند که علت این اتفاق چیست. از جهتی با از دست دادن هر درخت به افزایش گرمای تهران کمک کرده‌ایم چراکه درختان نقش مهمی در کنترل دمایی منطقه برعهده دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1238855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =