خالص‌سازی اتهام و بی‌انصافی در حق شهید رئیسی بود

قائم مقام رئیس جهاد دانشگاهی گفت: موضوعاتی مانند خالص‌سازی  اتهام و بی‌انصافی در حق شهید رئیسی بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون در آستانه‌ چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی هستیم. رهبری جهاد را یک نهاد نمی‌دانند بلکه معتقدند اهمیت کار جهادی به گونه‌ای است که می‌تواند کوه مشکلات را جا به جا کند. جهاد با شعار ما می‌توانیم شکل گرفته و در ۴۴ سال به ایمان و تلاش به راه خود ادامه داده است.

وی افزود: رهبری در جلسه تنفیذ ریاست جمهوری فرمود که کشور ظرفیت بالایی دارد و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشکلات کشور را برطرف کنیم.

مسلمی درباره حذف کرسی جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاش و رایزنی برای بازگشت این کرسی، تصریح کرد: این مساله مربوط به سه، چهار سال قبل است و ما اکنون در پی بازگشت مجدد این کرسی هستیم. البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بنا بر موارد خاص، از جهاد دانشگاهی دعوت می‌شود، اما در کل جلسات حاضر نیستیم. در حال پیگیری هستیم و صحبتی هم با اقای خسرو پناه کردیم؛ اما هنوز نهایی نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره بودجه پایین جهاد دانشگاهی در تمامی ادوار نیز توضیح داد: از ابتدا جهاد دانشگاهی با بودجه کمی مواجه بوده است. گرچه بودجه جهاد را در این یک سال ۲.۵ برابر کردیم؛ اما باز هم نمی‌توانیم به اندازه کافی حقوق اعضای جهاد را پرداخت کنیم. از طرفی پاداش بازنشستگی اعضا نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. از این رو به سمت بخش خصوصی میل پیدا کردیم. در این زمینه چند کار موفق با بخش خصوصی داشتیم که ثمرات آن در آینده نزدیک در حوزه بودجه ای و فنی شامل حال جهاد خواهد شد. شرکتی را برای اولین بار بین پژوهشکده گیاهان دارویی و بخش خصوصی ایجاد کردیم که برای چهار نوع گیاه دارویی مجوز لازم را کسب کرد که از جمله آن داروی گیاهی ترک اعتیاد، درمان آلزایمر، کبد چرم و لاغری است که مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. جهاد ۴۰ درصد سرمایه این امر را تامین می‌کند که احتمالا این امر بیش از یک میلیون دلار صادرات را در این زمینه رقم خواهد زد.

برگزاری ۷۵ آزمون استخدامی طی پنج سال توسط مرکز آزمون جهاد دانشگاهی

 محمدحسن غفوریان در ادامه این نشست اظهار کرد: مرکز آزمون جهاد دانشگاهی با اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی راه اندازی شده است که به دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری آزمون استخدامی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: مرکز آزمون جهاد دانشگاهی طی پنج سال اخیر بیش از ۷۵ آزمون استخدامی برگزار کرده است و جمعیتی در حدود بیش از یک و نیم میلیون داوطلب در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند که عمده ترین آن مربوط به آزمون مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش می‌شود که اخیرا برگزار شد.

غفوریان یادآور شد: در حدود پنج سال گذشته در دو زمینه فعالیت جدیدی را در مجموعه جهاد دانشگاهی ایجاد کردیم که مشخصا می‌تواند در خدمت دولت و تحقق اهداف برنامه‌های توسعه دولت قرار گیرد. یکی از آنها ایجاد کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران است. طبق مقررات، مجموعه های دولتی مکلف و ملزم هستند به صورت دوره ای برای ارتقای مدیران خود کانون ارزیابی برگزار کنند تا میدران در آن فرآیند تبدیل وضعیت یابند و ارتقا گیرند. این امر در دولت علاوه بر مدیران به حوزه استخدام هم تسری پیدا کرده است. جهاد دانشگاهی از سال ۹۷ کانون ارزیابی خود را با اخذ مجوز راه انداخته است. ما ظرفیت ارزیابی از حدود ۷۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ را به ۸۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ ارتقا دادیم و حدود ۱۷ هزار نفر در این پنج سال در کانون ارزیابی جهاد دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه از اوایل دهه هفتاد حوزه آموزشی رسما به اساسنامه جهاد دانشگاهی اضافه شد، توصیح داد: در همان دهه نیز جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی موظف به انجام وظایفی شد، منتها در رویکرد کلان مجموعه جهاد دانشگاهی تلاش بر این بود که در حوزه آموزش و کارآفرینی رویکرد ما کمک به رفع نیازها و مسائل کشور باشد. مساله اشتغال نیز یکی از نیازهای تقریبا مستمر در سالهای قبل بوده است و در سنواتی نزدیک به بحران شد، هرچند در سنوات اخیر شرایط مساعدتر بود. به هر حال ما در حد بضاعت خود در مجموعه جهاد دانشگاهی پیگیر این امر بودیم.
 
غفوریان با بیان اینکه انجام فعالیت‌های وارآفرینانه در جهاد دانشگاهی با سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنا شد در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی جهاد دانشگاهی معین دولت باشد. در سال‌های قبل کمی این مسیر دچار تغییر شد؛ اما اصل این امر باقی ماند. ما برای حوزه کارآفرینی و اشتغال دو نوع فعالیت را پیگیری کردیم، که یکی از آن فعالیت عام با هدف تقویت مهارت آموزی در کشور است که غیر مستقیم به کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند.

به گفته وی، جهاد دانشگاهی سالانه بیش از ۷۵۰ هزار فراگیر در دوره ای آموزشی خود دارد که قریب به ۴۰ درصد این فراگیران یعنی حدود ۳۰۰ هزار نفر فقط از دوره ای آموزش تخصصی جهاد استفاده می‌کنند، با هزینه خود و هدف دار وارد دوره می‌شوند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به آغاز طرح ملی توسعه مشاغل خرد و خانگی در جهاد داشنگاهی درباره اهداف این طرح یادآور شد: جهاد مکلف شد ۵۴ هزار شغل پایدار را در ۳۱ استان کشور ایجاد کند. کارآفرینی و بازاریابی برای محصولات مشاغل خرد و خانگی انجام شد و همچنان این آمادگی وجود دارد. در قانون بودجه تسهیلاتی برای این امر دیده شده است تا این تسهیلات توسط دولت توزیع شود که جهاد دانشگاهی نیز در این امد سهم دارد. ۶۶۰ میلیارد تومان از مجرای جهاد دانشگاهی به کسانی که پروسه ای طی کنند و در سامانه ای مربوطه مشخصات خود را ثبت کنند داده می‌شود. این کار با همکاری جهاد دانشگاهی، وزارت اقتصاد، وزارت کار و شبکه بانکی کشور انجام می‌شود.

تقدیر از ۴۱ نفر جهادگر ممتاز و شایسته تقدیر

حسن فارسی قائم مقام رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه این نشست اظهار کرد: نگاه شهید جمهور به علم و پیشرفت ویژه بود. ایشان حتی تاکید داشت که رئیس پیشین جهاد به همکاری خود با مجموعه ادامه دهد. در این راستا، رئیس پیشین جهاد به عنوان هیئت امنای جهاد منصوب شد.

وی افزود: شهید رئیسی و رئیس فعلی جهاد این نهاد را به عنوان یک باشگاه سیاسی نمی‌دیدند. موضوعاتی مانند خالص‌سازی اتهام و بی‌انصافی در حق شهید رئیس بود. ۳۴ نفر از نیروهای جهاد در این دوره از مجموعه جهاد خارج شدند با این توضیح که ۴ نفر بازنشسته شده بودند، ۷ نفر استعفا دادند و دیگران هم به دلایل غیرسیاسی قطع همکاری کردند

فارسی خاطرنشان کرد: برنامه سالگرد تاسیس جهاد روز سه‌شنبه در مرقد امام خمینی با تجدید میثاق آغاز خواهد شد. در ادامه در دانشگاه علم و فرهنگ پنج اثر نوآوری و فناوری رونمایی خواهد شد. سامانه برخط اطلس فرهنگی هم رونمایی می‌شود. معرفی جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر یکی دیگر از برنامه‌های ما است. ۴۱ نفر از حوزه‌های پژوهش، آموزش، فناوری و فرهنگی به عنوان شایسته تقدیر معرفی می‌شوند. ۵ نفر از جهادگران به عنوان جهادگر ممتاز تقدیر می‌شوند.

برگزاری بیش از  ۲ هزار رویداد فرهنگی در جهاد دانشگاهی

علیرضا کلانتر مهرجردی در این نشست ظهار کرد: ما در حوزه فرهنگی خیلی به دنبال این نیستیم که جریان غالب در دانشگاه باشیم؛ بلکه تلاش داریم از طریق کارهای شاخص نقش اثرگذار در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه فرهنگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشاهده می‌شود، عدم شناخت بازیگران حوزه فرهنگی از یکدیگر است، توضیح داد: جهاد دانشگاهی باید بعد از ۴۰ سال فعالیت به بلوغ می رسید. در همین راستا با همت همکاران برای اولین بار سامانه اطلس فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی را در کل کشور مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردیم که این سامانه و به اصحاب رسانه توانایی دستیابی به برخی اطلاعات در حوزه فرهنگ را با در اختیار داشتن  یک کد می‌دهد. این سامانه آنلاین است و می‌توان گفت تا کنون اطلسی به این معنا در حوزه فرهنگی نداشته‌ایم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین خطاب به سایر نهادهای فرهنگی این پیشنهاد را داد که برای موثر واقع شدن در نظام ارتقای مسائل فرهنگی، به سمت طراحی اطلس فرهنگی پیش روند که این امر به نوعی اسکن از ظرفیت هر نهاد محسوب می‌شود.

کلانتر با بیان اینکه مفروص اساسی در جهاد دانشگاهی این است که یا فعالیت فرهنگی انجام ندهیم یا با رویکرد علمی این فعالیت فرهنگی را دنبال کنیم، ادامه داد: در همین راستا ما ارزیابی مجددی در شاخص‌های طرح‌های فرهنگی داشتیم و به تدوین شناسنامه طرح های فرهنگی جهاد دانشگاهی مبادرت کردیم که در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود. برای اولین بار کدهایی را برای طرح های شاخص جهاد طراحی کردیم که در شورای عالی ستاد طراحی شد.

 وی در ادامه به ارائه آماری در خصوص تعداد فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی طی یک سال اخیر پرداخت و گفت: در سال قبل تعداد ۲۳۴۸ رویداد فرهنگی برگزار کردیم. ۵۲۶ عنوان اثر چاپ و نشر داشته‌ایم. ۱۲ شعبه و واحد مراکز تخصصی به فعالیت فرهنگی جهاد اضافه شد. ۱۱۶ طرح را انجام دادیم که بیش از ۵۰ درصد آن کارفرمایی بود. جهاد دانشگاهی تا کنون ۲۱ دوره جشنواره پایان نامه دانشجویی و پنجمین دوره نکوداشت مفاخر در دانشگاه ها  برگزار کرده است. ۱۹ دوره طرح "ایران مرز پر گهر" را برگزار کردیم. در حوزه اردوها با اجرای طرح ایران مرز پرگهر سه دریچه برای اردوها باز کردیم، اول اروهای "راه بلد" بود که با هدف آشنایی با الگوهای مهارتی انجام شد، دومین دریچه اردوها "فن فرهنگ" بود که مبتنی‌بر جهاد تبیین انجام شد و نهایتا در این اردوهای فن فرهنگ دانشجو می‌تواند با اشتغال و صنعت آشنا شود. سومین اردوها نیز اردوهای مهربانان است که دانشجوها در مناطق محروم حضور پیدا می‌کردند و در آنجا  خدمت می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =