تدارک برنامه‌های فرهنگی در موکب‌های دانشجویی و مسیر پیاده‌روی اربعین

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدارک برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های متعدد در مواکب دانشجویی و مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاها ایسکانیوز، پیاده‌روی عاشقان اباعبدالله (ع) از نجف اشرف به سمت کربلای معلی در آستانه چلهمین روز از شهادت سید و سالار شهیدان و اجتماع اربعین که طی سال‌های گذشته و بعد از سقوط رژیم صدام در عراق به‌تدریج رشد یافت و شکوفا شد؛ امروزه یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان در جهان به شمار می‌رود. جریان پیاده‌روی اربعین فرصت‌های متعددی برای نمایش گذاشتن تمدن نوین اسلامی و تمرین نحوه دستیابی به این هدف والا و قابل تحلیل را در خود دارد. این جریان ظرفیت خوبی را برای بیان دیدگاه‌ها و ارائه نقطه‌نظرات‌اندیشمندان و اساتید ایجاد می‌کند و می‌توان با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مغناطیس اربعین جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگان را در این مسیر تحقق بخشید.

با توجه به جنایت‌های ضدبشری صهیونیست‌ها و شهادت بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم بی‌پناه غزه و ترورهای رژیم اسرائیل؛ به‌ویژه جنایت اخیر این رژیم در شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، اربعین امسال حال و هوای دیگری خواهد داشت و این حرکت فرصتی مناسب برای انعکاس نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌هاست. پیاده‌روی باشکوه اربعین فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند، اربعین تجلی گاه دفاع از حق و عدالت است و هر کس پای در این میدان می‌گذارد حامی مظلوم و دین خدا و مخالف عملی ظالم و مستکبر است. راه پیمایی اربعین تقاطع دو بینش از اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل با اسلام اموی و اسلام انگلیسی است، راهپیمایی اربعین رسانه پرقدرت تمدن نوین اسلامی در عصر حیرانی بشر است.

امید است پیام اربعین امسال با حضور نمایندگان زیادی از کشورهای محور مقاومت و مشارکت فعال فرهیختگان حول مسأله فلسطین صدای مظلومیت و آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی مردم فلسطین به گوش همه جهانیان برسد و ایام اربعین بهترین فرصت برای تحقق این اتفاقات خواهد بود.

جوانان و دانشجویان کشورهای مختلف از جمله دانشجویان ایرانی نیز ضمن شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، در خدمت به زوار ابا عبدالله پیش قدم هستند. همچنین مجموعه‌های مختلفی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد عمره عتبات دانشگاهیان، بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دانشگاه‌های مختلف و به خصوص دانشگاه‌های نزدیک به مرزهای به سمت عراق، بسیج اساتید، تشکل‌های دانشجویی برای تسهیل حضور دانشجویان در پیاده‌روی اقدامات مختلفی را صورت می‌دهند.

دانشگاهیان به مثابه زبان نافذ جامعه

مهدی بادپا در مورد اقدامات برای تسهیل شرکت دانشجویان در پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: مجموعه‌های متعدد دانشجویی داخل دانشگاه برای برگزاری با شکوه اربعین حسینی فعالیت می‌کنند، امیدواریم بتوانیم برای با شکوه‌تر شدن این اجتماع عظیم اقدامات مناسبی انجام دهیم. لازمه این امر استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها و هم‌افزایی است. طبق روال سال‌های گذشته برای برنامه‌ریزی بهتر اربعین دانشجویی نشست قرارگاه شهید علم‌الهدی متشکل از دستگاه‌های حاضر با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار، برنامه‌ریزی‌ها انجام و ابلاغیه‌های مشخصی در پی آن به دانشگاه‌ها ارسال شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: اجتماع بزرگ اربعین حسینی اثر مهمی در فضای فرهنگی دانشگاه‌ها داشته و می‌تواند در تحول آن نقش بسزایی ایفا کند. حمایت از موکب‌های دانشجویی در سفر زیارتی اربعین جزء برنامه‌های این معاونت بوده و در برنامه‌های وزارت علوم هم بر آن تأکید شده است.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط عطف و تمایز دانشگاهیان، قوت فکری و اندیشه در این قشر از جامعه است. دانشگاهیان به عنوان قوه عاقله و زبان نافذ جامعه می‌توانند در اربعین حسینی نقش ایفا کرده و به موازات این حماسه باشکوه نشست‌های علمی با مسائل گوناگون از منظرهای مختلف در راستای هم‌اندیشی و نگاه حل مسأله به مسائل جهان اسلام، جبهه مقاومت، دین‌مداری و حق‌طلبی و امام‌شناسی و برگزار و در این نشست‌ها شرکت کنند که خیر و برکات زیادی را شامل حال جامعه علمی کشور و سایر کشورها می‌کند.


برپایی مواکب سازمان بسیج دانشجویی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه حضرت معصومه (س)

بادپا در مورد برنامه‌های متعدد همزمان با این رویداد مذهبی‌فرهنگی افزود: برگزاری هفتمین سوگواره ملی اربعین حسینی در دستور کار قرار دارد که سازو کار آن در حال شکل‌گیری است. این سوگواره در رشته‌های ادبی و هنری برای تولیدات دانشجویی برگزار خواهد شد.

تاکنون ۳ جلسه قرارگاه شهید علم الهدی با موضوع ساماندهی موضوعات مرتبط با پیاده‌روی اربعین دانشگاهیان برگزار شده است. در این قرارگاه با ریاست معاونت فرهنگی وزارت علوم، رئیس ستاد عمره عتبات دانشگاهیان، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان فرهنگی دانشگاه پیام نور، دانشگاه ملی مهارت، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فرهنگیان و نیز معاون صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم نهادها و مجموعه‌های یادشده همزمان با گزارش فعالیت‌های مربوطه برنامه‌ها و پیشنهادات خود را در رابطه با اربعین ۱۴۰۳ تبیین کردند.

وی ادامه داد: همچنین سامانه ثبت مواکب دانشگاهیان توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم راه‌اندازی شده و دانشگاه‌ها موظف شدند در اسرع وقت، مواکب دانشگاه خود، محل استقرار و نوع خدمات را در این سامانه ثبت کنند تا فهرست مواکب توسط وزارت علوم در اختیار دانشگاهیان محترم کشور قرار گیرد. دانشگاه‌های کشور که برای اربعین حسینی موکب دارند می‌توانند مواکب خود را در سامانه فرنمای معاونت فرهنگی وزارت علوم ثبت کنند.

نشست‌های دانشجویی و برنامه‌های فرهنگی

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: بعضی دانشگاه‌ها با توان خود دانشگاه و حمایت‌های خیرین در کربلای معلی و نجف اشرف مواکبی دایر می‌کنند. برای نمونه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه حضرت معصومه (س) مانند سال‌های گذشته مواکبی دارند. سازمان بسیج دانشجویی ۲ موکب با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر را جهت اسکان دانشجویان در کربلا و نجف دایر می‌کند. مواکب دانشگاه‌های علمی و کاربردی و دانشگاه ملی مهارت در مسیر، در مرزها و در کشور عراق همراه با پذیرایی و اسکان، بنا به مهارت دانشجویان و ماموریت آن دانشگاه‌ها خدمات تخصصی به زائران عرضه می‌کنند که جزئیات مواکب دانشگاهیان به‌زودی اعلام خواهد شد.

همچنین برنامه‌های متعدد فرهنگی توسط دانشگاهیان در نجف اشرف، کربلای معلی و مسیر پیاده روی زائران در بین نجف اشرف و کربلای معلی برگزار می‌شود. همزمان با مراسم عزاداری، نشست‌های دانشجویی نیز برنامه‌ریزی شده است. دسته عزاداری دانشجویان ایرانی در روز اربعین در حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) برپا می‌شود.
وی در مورد اعطای وام به دانشجویان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین نیز گفت: صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم مسئول تسهیلات و وام دانشجویی جهت دانشجویان علاقه‌مند به زیارت اربعین است. با هماهنگی‌ها با این صندوق مبلغ وام دانشجویی دانشجویان دانشگاه‌های شرق کشور ۵ میلیون تومان، دانشگاه‌های مرکز کشور ۴ میلیون تومان و دانشگاه‌های غرب کشور ۳ میلیون تومان است که با معرفی دانشجویان توسط دانشگاه به صندوق رفاه توسط بانک عامل انجام می‌شود.

بادپا توضیح داد: اخذ این وام بدون ضامن است و شرط آن نداشتن قسط وام دانشجویی اربعین از سال قبل است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مهرماه ۱۴۰۳ سوگواره اربعین دانشگاهیان و تجلیل از خادمان اربعین دانشگاهیان کشور در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =