آیا لبنیات برای کبد مضراست؟

لبنیات پرچرب معمولا با روغن‌های پالم برای قوام دادن و مزه دار کردن چرب می شوند و حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع هستند که برای سلامت مضر است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، لبنیات پرچرب در کشور با روغن های پالم برای قوام دادن و مزه دار کردن چرب می شوند و حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع هستند که برای سلامت مضر است. بنابراین ترجیح آن است که شیر کم چرب مصرف شود. اضافه کردن چربی گیاهی به لبنیات و شیرهای پرچرب در کارخانه های تولید لبنیات کار غیر قانونی نیست اما این حق مردم است که بدانند این میزان چربی در لبنیات و شیر، چربی خود شیر نیست و به آن چربی پالم اضافه شده است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ ماده غذایی برای کمک به کاهش نفخ شکم

قطع مصرف محصولاتی مانند شیر، پنیر، و بستنی روشی خوب برای بهبود شرایط پوست است. کنار گذاشتن لبنیات به بهبود بافت و رنگ پوست و آکنه کمک می کند. کربوهیدرات اصلی موجود در لبنیات «قند شیر» است که از دو قند ساده و گالاکتوز تشکیل شده است. در بدن نوزادان یک آنزیم گوارشی به نام لاکتاز تولید می شود که لاکتوز را از شیر مادر جدا می کند. اما بسیاری از افراد توانایی انجام این کار را در بزرگسالی از دست می دهند. در واقع ۷۵ درصد از جمعیت جهان قادر به تجزیه لاکتوز در بدن خود نیستند. این پدیده در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی بسیار رایج تر است.

افرادی که لاکتوز را در بدن خود ذخیره می کنند علائم گوارشی شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال را در خود مشاهده می کنند. این افراد می توانند از لبنیات تخمیر شده و یا محصولات لبنی پر چرب مانند کره استفاده کنند. برحی از افراد همچنین می توانند به سایر اجزای موجود در شیر مانند پروتئین آلرژی داشته باشند، که این امر بیشتر در کودکان نسبتا شایع تر است.

افراد مبتلا به دردهای عصب سیاتیک کاملا با این موضوع آشنا هستند که دردهای سیاتیک با شدت بسیار خفیف آغاز می‌شود و به مرور افزایش یافته و تشدید می‌شود. به‌طوری که تمامی ناحیه کمر و پاها را به مرور درگیر و دردناک می‌کند. براساس متون کهن طب سنتی، مصرف ماست و دوغ به همراه غذاها و موادغذایی که در آن‌ها گوشت قرمز یا سفید مصرف شده، توصیه نمی‌شود و بیماران مبتلا به سیاتیک باید از مصرف ماست یا دوغ به همراه این غذاها پرهیز کنند.

لبنیات می توانند منجر به آزاد شدن انسولین و در نتیجه بروز آکنه شود. باورهایی وجود دارد که نشان می دهد مصرف این محصولات سبب تولید هورمون های سرطان زا همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود، اما با این حال به نظر می‌رسد در مقابل سرطان کولورکتال از بدن محافظت می کند.

شیر به صورت خام میکروب های زیادی دارد و مصرف آن می تواند باعث انتقال بیماری های مختلف مانند سل به انسان شود. پس از خرید شیر به صورت سنتی از مغازه های لبنیاتی، مردم اقدام به جوشاندن آن می کنند. با جوشاندن شیر میکروب های آن از بین می رود، اما همراه میکروب ها، بیشتر مواد مغذی و معدنی آن هم نابود می شوند.

به طور متوسط پس از ده دقیقه جوشاندن شیر، ۴۰ درصد کلسیم آن ته نشین می شود، ۳۰ درصد بافت پروتئین آن نابود و ۵۰ تا ۹۰ درصد ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین های گروه B شیر از بین می روند. همچنین چربی شیر بیشتر می شود و خوش طعم تر به نظر می رسد. کارشناسان توصیه می کنند که افراد شیر خام مصرف نکنند. در مورد سرشیر هم باید به این نکته اشاره کرد که این ماده لبنی به خاطر چربی بسیار بالای خود از منشاهای اصلی کلسترول است.

استفاده بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد، به ویژه طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همراه دارد و می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود. انواع ترشی، لبنیات، به ویژه ماست و دوغ همگی باید در حد اعتدال مصرف شوند؛ چون استفاده بیش از اندازه آنها مشکل‌ساز است. محصولات لبنی روزانه مانند شیر، پنیر و ماست حاوی کلسیم هستند و بالا رفتن سطح کلسیم در کلیه رابطه مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد.

علی رغم توصیه پزشکان مبنی بر مصرف لبنیات به عنوان منابع غنی کلسیم، طبق تجربه ای که بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز و سایر بیماری های استخوان و مفاصل داشته اند، پس از مصرف برخی لبنیات، چون شیر، ماست و پنیر، در این بیماران تشدید درد ها و ناراحتی های آرتروزی رخ داده است. علت این امر آن است که لبنیات در بسیاری از مواقع سبب افزایش التهاب می شوند. و از آن جا که بیماری آرتروز مربوط به مفاصل است، با تشدید التهاب در نقاط مفصلی، بیمار احساس افزایش درد و ناراحتی می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =