مدرسه‌داری دانشگاه منجر به استخراج الگو در آموزش می‌شود

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه علم تعلیم و تربیت با آسیب‌شناسی در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند، بنابراین مدرسه‌ داری دانشگاه منجر به استخراج الگو در آموزش می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین جلسه کمیته تخصصی استعداد سنجی و هدایت تحصیلی دانش آموزان با حضور نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، حمیدی‌فر رییس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس، فتحی آشتیانی رئیس نظام روان شناسی و مشاوره، سعادتی از متخصصان آزمون‌سازی، ثابت مدیرگروه کشوری رشته سنجش و اندازه‌گیری و سهیلا حسین‌پور سرپرست مدیریت توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان برگزار شد.

در ابتدا حمیدی‌فر درباره گستردگی دوره‌های تحصیلی، تعداد مدارس، دانش‌آموزان سما و پراکندگی آنها در کشور توضیحاتی را ارائه داد. وی به جایگاه و شأن دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، توسعه مدارس سما وابسته به دانشگاه و جریانات سیاستگذاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تحول و تعالی دانشگاه که به دنبال حرکت از دانایی به سمت توانایی است تأکید کرد. همچنین درباره‌ی طرح پویش، اجرای طرح کیفی‌سازی استانداردسازی آزمون‌ها برای کل رشته‌های دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه مدارس به عنوان عرصه دانشگاه، ضرورت استعداد سنجی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نکاتی را بیان کرد.

سپس نادی بر ضرورت استعداد سنجی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان تاکید کرد و هدف از استعداد سنجی را شناسایی به موقع استعدادها و هدایت آنها بیان کرد و گفت: استعداد سنجی باید به گونه‌ای اجرا شود که به دانش‌آموزان آسیبی نرسد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه با ذکر چالش‌های کنونی جامعه از جمله فرار مغزها و نخبگان، جذب گروه‌های مهارتی توسط کشورهای اروپایی، کاهش ذخایر ژنتیک در آینده به دلیل خروج استعدادها از کشور و کمبود نیروی انسانی در محیط‌های کاری، بر ضرورت سنجش، شناسایی استعداد و افزایش استعدادها به عنوان یکی از محورهای فعالیت های آموزشی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی تأکید کرد.

نادی ضمن اشاره به اینکه از مسائل مهم آموزش و پرورش کشف و رشد استعدادهاست که به خوبی صورت نمی‌گیرد متذکر شد: با توجه به اینکه علم تعلیم و تربیت با آسیب‌شناسی در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند، بنابراین مدرسه‌ داری دانشگاه منجر به استخراج الگو در آموزش می‌شود.

فتحی آشتیانی رئیس نظام روان‌شناسی و مشاوره نیز با تأکید بر اهمیت جریان استعداد سنجی و هدایت تحصیلی کودکان پیش از دبستان و ترسیم پیوستار استعداد و پیشرفت در رابطه با استعدادهای عمومی و اختصاصی دانش‌آموزان، شناسایی و هدایت استعدادها و هوش و تبدیل آن به یک مهارت، با طرح سوالات مهم در این زمینه: چه زمانی؟ چه چیزی؟ چگونه؟ و توسط چه کسی؟ استعدادها سنجیده ‌شود، تأکید داشت.

در ادامه سعادتی از فرهیختگان و متخصصان حوزه آزمون‌سازی در حوزه استعداد سنجی توضیح دادند که بهترین راه کمک به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان است و افزود: به مقوله استعداد سنجی باید به عنوان یک فرآیند توجه داشت تا یک فرآورده و ادامه داد: بعضی از استعدادها چون بارز هستند، به راحتی می‌توان آنها را شکوفا کرد اما برخی دیگر به راحتی قابل تشخیص نیستند و باید در شرایط متفاوت قرار گرفت تا بتوان آنرا شناسایی کرد. ایشان معتقدند که دراکو سیستم‌های خاص می‌توان به شناسایی استعداهای برتر در هر منطقه جغرافیایی پرداخت و شناسایی استعدادها باید زیر نظر مربی و نظارت والدین انجام شود و در آخر واژه شهاک را که مختصر (شناسایی، هدایت، آموزش و کارورزی) در زمینه استعدادها است را مطرح کرد.

در این راستا، آیین‌نامه اجرایی تصویب و به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد و یک کارگروه تخصصی در این زمینه آغاز به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =