خواص بی‌نظیر انواع کشمش

افراد با خوردن کشمش مقدار زیادی آهن، پتاسیم و منیزیم دریافت می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که بیشتر با این محصول شیرین و مقوی آشنا شوید. تا انتها همراه‌مان بمانید که می‌خواهیم در این به‌طور مفصل از خواص کشمش حرف بزنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برطرف کردن بلغم، تقویت اعصاب و از بین بردن خستگی، تنها بخش کوچکی از خواص کشمش محسوب می‌شود که در طب سنتی به آن اشاره شده‌است. حتی بسیاری از پزشکان طب سنتی بر این باورند که خوردن کشمش می‌تواند درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌های جسمی باشد. میزان چربی موجود در کشمش بسیار پایین است و می‌تواند برای افرادی که دچار قند یا فشار خون بالا هستند، بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی‌پزی / طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و تازه در منزل

کشمش سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلف است و مواد معدنی مورد نیاز را به بدن می‌رساند. افراد با خوردن کشمش مقدار زیادی آهن، پتاسیم و منیزیم دریافت می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که بیشتر با این محصول شیرین و مقوی آشنا شوید. تا انتها همراه‌مان بمانید که می‌خواهیم در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به‌طور مفصل از خواص کشمش حرف بزنیم.

خواص کشمش سبز
اگر می‌خواهید یک خوراکی خوب و مقوی برای مصرف روزانه‌تان انتخاب کنید، کشمش سبز گزینه خوبی‌ست. چون همین محصول کوچک سبز رنگ تاثیر به‌سزایی در استحکام استخوان‌ها دارد و سرشار از کلسیم، ویتامین D و فسفر است. بسیاری از افراد می‌گویند که این محصول می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد و به درمان آسیب‌های سلولی کمک کند.

علاوه‌بر این کشمش جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد و نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از دیگر فواید کشمش سبز می‌توان به تاثیر آن برای کاهش وزن اشاره کرد. همچنین افرادی که دیابت دارند، می‌توانند با مشورت پزشک‌شان کشمش سبز را جایگزین قند و شکر کنند و چای را با این محصول میل نمایند.

خواص کشمش سبز برای افرادی که ناشتا هستند بسیار زیاد است. چون باعث می‌شود که این افراد برای مدت زمان زیادی احساس سیری را تجربه کنند و در صورت مصرف مداوم، وزن‌شان کاهش یابد.

خواص کشمش سیاه

کشمش سیاه نسبت به کشمش‌های دیگر طعم بهتری دارد و فاقد دانه است؛ بنابراین در پخت انواع شیرینی‌ها و کوکی‌ها استفاده می‌شود. در طب سنتی برای درمان سرفه و التهاب در مجاری تنفسی استفاده از کشمش سیاه توصیه شده‌است و یک منبع غنی از قندهای طبیعی و پروتئین محسوب می‌شود. از دیگر خواص کشمش سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت از سلامت قلب و عروق

محافظت از سلامت دهان

کنترل دیابت

تقویت حافظه

ضد سرطان

هضم بهتر و آسان‌تر غذا

خواص کشمش پلویی

فرق کشمش پلویی با دیگر کشمش‌ها در نوع انگوری است که در تهیه آن استفاده می‌شود. کشمش پلویی، همان کشمش‌های قهوه‌ای رنگی است که معمولا در پخت بسیاری از غذاها مثل عدس‌پلو از آن استفاده می‌شود. این نوع کشمش سرشار از انرژی است و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده‌است. در ادامه با مهم‌ترین خواص کشمش پلویی آشنا می‌شوید:

کشمش پلویی با آهن زیادی که دارد، فولیکول‌های مو را از طریق افزایش جریان خون تقویت می‌کند و باعث رشد بهتر و بیشتر موها می‌شود. علاوه‌بر این، رزوزاترول‌های موجود در آن از التهاب پوست جلوگیری می‌کند و برای درمان شوره و ریزش موها گزینه خوبی به حساب می‌آید.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش پلویی می‌تواند باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین شود و به جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک کمک کند.

این محصول با داشتن حجم زیادی از پتاسیم و منیزیم به سم‌زدایی و پاکسازی خون کمک می‌کند و در درمان جوش و آکنه نقش موثری دارد.

کشمش پلویی می‌تواند از سرطان پیشگیری کند؛ علاوه‌بر این از بدن در مقابل سرماخورگی، تب و عفونت‌های مزمن مراقبت می‌نماید و باعث تقویت سلامت چشم‌ها و بینایی می‌شود.

با این محصول می‌توان به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کرد و مینای دندان را تقویت نمود.

برای درمان یبوست و اسهال این نوع کشمش مفید است و در تحریک میل جنسی و درمان ناباروری نقش موثری دارد.

کشمش پلویی خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و در درمان بیماری‌های کبدی نقش به‌سزایی دارد. علاوه‌بر این باعث بهبود عملکرد گردش خون و دستگاه گوارش می‌شود و از ابتلا به آرتروز و رماتیسم جلوگیری می‌کند.

با مصرف این محصول می‌توان بی‌خوابی را درمان کرد و حجم استرس را کاهش داد. علاوه‌بر این در تنظیم فشار خون هم نقش موثری دارد.

از جمله خواص کشمش پلویی برای لاغری هم می‌توان به کاهش اشتها اشاره کرد. همان‌طور که قبلا گفتیم، کشمش می‌تواند برای مدت طولانی شما را سیر نگه دارد و اشتهایتان را کاهش دهد.

خواص کشمش مویز

مویزها درواقع همان انگورهای سیاه خشک هستند که حجم زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌ها را در خود جای داده‌اند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که از مویز می‌توان برای تصفیه خون، جلوگیری از پیری پوست، درمان پوکی استخوان، درمان ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو، درمان کم‌خونی و کاهش کلسترول بد خون کمک گرفت. این محصول خوشمزه و شیرین می‌تواند فشار خون را کنترل کند و در حفظ سلامت دندان، درمان اختلال جنسی، رفع اختلال نعوظ، درمان تب و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته باشد.

همچنین شما می‌توانید برای بهبود هضم غذا، بهبود سیستم عصبی و کاهش مشکلات مربوط به تیروئید هم از مویز کمک بگیرید. مویز می‌تواند با خاصیت ضد باکتری خود از بروز انواع عفونت‌های دستگاه گوارش جلوگیری کند و مشکلاتی مثل یبوست را کاهش دهد. علاوه‌بر این در درمان کم‌خونی و پوکی استخوان هم نقش موثری دارد.

خواص کشمش برای مردان

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کشمش می‌تواند به افزایش میل جنسی و بهبود سلامت جنسی مردان کمک کند. این خاصیت به دلیل وجود اسید آمینه آرژنین در کشمش است که باعث بهبود جریان خون به اندام‌های تناسلی می‌شود. همچنین کشمش حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های مردانه کمک کند.

علاوه‌بر این، پتاسیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن فشار خون را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. همان‌طور که گفتیم، کشمش می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده سالم برای کنترل وزن مردان مفید باشد، زیرا فیبر و قندهای طبیعی موجود در آن باعث ایجاد حس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. با این‌حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

خواص کشمش برای زنان

آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در کشمش می‌توانند به بهبود سلامت پوست و موی زنان کمک کنند. مصرف منظم کشمش پوست را روشن‌تر و موها را قوی‌تر و براق‌تر می‌کند و در تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان به‌ویژه در سنین یائسگی نقش موثری دارد.

چون زنان در این دوره بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. علاوه‌بر این خوردن کشمش به کاهش علامت پیری کمک می‌کند و علائم پیری مثل چین و چروک را کاهش می‌دهد. زنان باردار که درگیر مشکلات گوارشی مثل یبوست هستند، با مصرف کشمش می‌توانند چنین مشکلاتی را تا حد زیادی کاهش دهند.

علاوه‌بر این برای زنانی که دائما احساس خستگی می‌کنند، کشمش می‌تواند گزینه خوبی باشد. چون سطح انرژی‌شان را افزایش می‌دهد و برای زنان شاغل یک میان‌وعده مقوی به‌حساب می‌آید. زنانی که در دوران قاعدگی خونریزی شدیدی دارند، با خوردن کشمش می‌توانند میزان کم‌خونی‌شان را جبران کنند و آهن و ویتامین‌های مختلف را به این طریق به بدن‌شان برسانند.

خواص کشمش برای رحم

کشمش می‌تواند نقش موثری در کاهش علائم مربوط به قاعدگی داشته باشد و مواد مغذی مورد نیاز بدن زنان را به آن‌ها می‌رساند. علاوه‌بر این باعث کاهش التهاب بدن می‌شود و به حفظ سلامت سلول‌های رحمی کمک می‌کند.

از آن‌جایی که کشمش منبع خوبی از آهن است، مشکلات مربوط به کم‌خونی را کمتر و به حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند. در کل، خواص کشمش برای تخمدان و رحم زیاد است و اگر به‌طور متعادل مصرف شود، می‌تواند نقش موثری در تنظیم هورمون‌های زنانه داشته باشد.

خواص کشمش برای کودکان

از وقتی کودکان دندان دربیاورند و قادر به جویدن باشند، می‌توانند خوردن کشمش را شروع کنند. برای کودکانی که خیلی خوب قادر به خوردن نیستند، می‌توان کشمش را له کرد یا به‌صورت خردشده به آن‌ها داد. کودکان مجاز هستند ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری در روز کشمش مصرف کنند و این مقدار با افزایش سن‌شان می‌تواند به ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری در روز افزایش یابد. برخی از مهم‌ترین خواص کشمش برای کودکان عبارتند از:

رفع یبوست

کمک به ساخت گلبول‌های قرمز

رفع کم‌خونی

پیشگیری از سرطان

روزی چند عدد کشمش بخوریم؟

اگر مشکل خاصی مثل دیابت ندارید، می‌توانید روزانه حدود ۲۵ گرم کشمش مصرف کنید. این مقدار کشمش تقریبا معادل یک مشت کوچک است؛ با همین یک مشت کوچک در روز می‌توانید مراقب سلامت قلب‌تان باشید و انرژی روزانه‌تان را بیشتر کنید؛ بنابراین بهتر است کشمش را در وعده صبحانه میل کنید.

خواص خوردن کشمش در شب چیست؟

مصرف کشمش در شب باعث بهبود هضم غذا می‌شود و نقش موثری در تنظیم عملکرد روده ایفا می‌کند.

خواص کشمش و گردو با هم چیست؟

ترکیب این دو محصول با هم می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. کشمش و گردو هر دو شامل مواد معدنی مختلفی هستند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. کشمش و گردو سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، پروتئین، سدیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است و یک میان‌وعده مقوی به حساب می‌آید.

نتیجه‌گیری
همان‌طور که دیدید، در این مطلب به‌طور مفصل از خواص کشمش حرف زدیم و گفتیم که این محصول می‌تواند برای مردان، زنان و کودکان مفید باشد. کشمش‌ها از انواع مختلفی از انگورها تهیه می‌شوند؛ بنابراین رنگ، طعم، اندازه و خواص متفاوتی دارند. علاوه‌بر این روش خشک کردن‌شان و شرایط محیطی که در آن خشک می‌شوند می‌تواند در این مورد نقش زیادی داشته باشد؛ بنابراین با توجه به ذائقه خود یکی از انواع کشمش‌ها را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید. البته همان‌طور که گفتیم، بهتر است حد تعادل را نگه دارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =