واکنش تشکل‌های دانشجویی به لیست وزرای پیشنهادی پزشکیان

برخی تشکل‌های دانشجویی در واکنش به لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب بیانیه و نامه صادر کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب وزرای کابینه چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری این روزها تبدیل به موضوعی شده که توجه و حساسیت عموم مردم را به خود جلب کرده است. تا جایی که برخی افراد از این دوران و تصمیم‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بزنگاه مهم در حافظه تاریخی انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) به کابینه پیشنهادی پزشکیان

تشکل‌های دانشجویی نیز همانند سایر اقشار جامعه نسبت به لیست وزاری پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، نظرات و انتقادانی دارند. البته این موضوع درباره انتخاب وزیر وزارتخانه مرتبط با مراکز آموزشی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدت بیشتری دارد.

در این ارتباط تشکل‌های دانشجویی علاوه بر دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ برای معرفی و گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت دارند. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی برای غیرسیاسی‌ترین وزارت

بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور در بیانیه‌ای نکاتی را درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت خطاب به رئیس جمهور متذکر شدند.

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: محمدرضا ظفرقندی فردی کاملاً سیاسی است. ریاست بر حزب سیاسی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و ریاست دوره‌ای شورای سیاست گذاری جبهه اصلاحات از سوابق ایشان است. از فعالیت‌ها و مواضع مهم سیاسی ایشان حضور فعال و همراهی همیشگی با فتنه ۸۸ است. مقام معظم رهبری فتنه ۸۸ را گناه نابخشودنی خواندند، اما پس از گذشت ۱۵ سال هنوز ایشان بر مواضع قبل خود در همراهی با فتنه و فتنه گران پایدار است. اخبار مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که ایشان از اعلام موضع صریح در قبال فتنه حتی در پاسخ به نمایندگان مجلس طفره رفته است و می‌توان دریافت ایشان بر همان عقیده استواراند.

در این بیانیه تاکید شده است: افزایش لجام گسیخته تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی از سویی باعث افزایش چند برابری پرداخت از جیب مردم و از سویی باعث تمایل پزشکان برای فعالیت در بخش خصوصی به جای بخش دولتی و کسب درآمد بیشتر شد. معضلی که به ضرر مردم و بخش دولتی ارائه خدمات درمانی و به سود فعالین بخش خصوصی بود. این اختلاف درآمدی بین بخش خصوصی و دولتی از آن سال تا کنون ترمیم نشده است و یکی از مشکلات نظام سلامت باقی مانده است.

عراقچی در برجام صادق نبود

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درباره وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتخب نوشت.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: دانشگاه در این روزها نباید تبدیل به صحنه‌ای برای عزل و نصب‌های سیاسی مسئولان شود. باید افرادی روی کار بیایند که هدفشان خدمت به جامعه دانشگاهی باشد و توقع می‌رفت که با انتخابی مناسب، فردی را به عنوان وزیر علوم برگزینید که بتواند مسائل مهم و اساسی این قشر را درک و در جهت حل مشکلات بکوشد. جناب صراف در مسئولیت‌هایی که در برخی دانشگاه‌ها و مراکز و وزارت علوم بر عهده داشته‌ است به درستی نتوانستند کاستی‌های مدیریتی را برطرف کنند و همین منجر به انتقادات و نارضایتی‌های موجود شده‌ است. عدم توجه کافی به نیازهای دانشجویان و مشکلات اساسی آن‌ها، کندی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و اصلاحات در نظام آموزشی، عدم ارتباط مؤثر با سایر نهادهای دولتی و خصوصی برای حل مسائل آموزشی، نمونه‌های از عملکرد نادرست ایشان در دوره مدیریت خود بوده‌ است.

در بخشی از این نامه آمده است: درباره انتصاب عراقچی به‌ عنوان وزیر امور خارجه و مسئولیتی که به‌ ایشان محول خواهد شد آیا ایشان می‌تواند به‌ درستی آن را مدیریت کند؟‌ ایشان در مسئولیت‌های قبلی خود در پی توافقات برجام در بخش اقتصادی نتوانستند صادق باشند و به گواه برخی از کارشناسان در مذاکرات به‌ درستی منافع ملی را نمایندگی کند، چطور در این مسئولیت بسیار مهم که عزت کشور تا بخشی زیادی به آن وابسته است می‌تواند ایفای نقش مؤثری داشته‌ باشد؟

فتنه خط قرمز است!

اتحادیه تحکیم وحدت در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت.

در بخشی دیگری از این نامه خاطرنشان شده است: بنظر میرسد برخی از کاندیداهای معرفی شده جهت تصدی جایگاه وزارت توسط رئیس جمهوری شایستگی لازم جهت کسب این جایگاه مهم را ندارند. در راس افرادی که به عنوان هییت وزیران به مجلس معرفی شده اند. متاسفانه محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده است که فعالین دانشجویی نسبت به اعتماد خانه ملت به ایشان تذکر و هشدار میدهد.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: فتنه ۸۸ بعنوان خط قرمز اصلی نظام اسلامی است. اگر چنانچه آن روزها نظام و رهبری معظم انقلاب بر رای مردم تاکید نمیکردند امروز شاهد خروج نام جناب آقای پزشکیان از صندوق رای مردم نبودیم و مشخص نبود که پس از هر انتخابات جریانات غوغا سالار آیا نتایج انتخابات را خواهند پذیرفت یا خیر. متاسفانه جناب آقای ظفرقندی پس از گذشت ۱۵ سال از آن فتنه و آشکار شدن دروغ واضح تقلب به نظام اسلامی همچنان سعی در حمایت از سران فتنه و ایجاد شبهه در نتایج آن انتخابات دارند. سوال اینجاست که آیا چنین فردی که هرگاه خروجی صندوق رای مطلوب نظرش نباشد نظام را متهم به مهندسی می‌کند بایستی در جایگاه وزارت نظام جمهوری اسلامی بنشیند و اگر در این جایگاه قرار بگیرد آیا با صدایی رساتر به اتهام افکنی علیه نظام دامن نخواهد زد؟

انتصاب وزیر علوم یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره انتصاب صدارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به رئیس جمهور دولت چهاردهم نامه‌ای نوشتند.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: اگر فردی با انگیزه غیرعلمی و حزبی تصدی این وزارتخانه را دست بگیرد به‌جای پیگیری رشد علمی و پیشرفت کشور، سراغ عزل و نصب‌های حزبی خواهد رفت و دانشگاه را از حرکت بازمی‌دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های شخص مسئول، باید نگاه فرهنگی و سیاسی او باشد، چنان‌که کسی دنبال ارتقای وضعیت فرهنگی و اجرای مجدانه قانون در دانشگاه نباشد، نسلی پرورش خواهد داد که با بحران‌های فرهنگی و هویتی جدیدی روبرو می‌شود. از طرفی عدم توجه به عنصر سیاست بی‌طرف، منجر به سیاست زدایی از دانشگاه یا بدتر از آن، پرورش فضای گلخانه‌ای برای رشد تشکل‌هایی به‌عنوان پیاده‌نظام قوه حزبی-سیاسی دیگران می‌شوند که فاقد هویت ایجابی برای خویشتنند.

چگونه ظفرقندی با مواضع غلط در اغتشاشات ۱۴۰۱ وزیر می‌شود؟

دفترتحکیم وحدت در پی معرفی محمدرضا ظفرقندی کاندیدای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر) پستی به اشتراک گذاشت و نوشت:

«سوال این است که ظفرقندی چگونه با پرونده‌ای مملو از مواضع غلط از فتنه ۸۸ و اغتشاشات ۱۴۰۱ خود را در قامت وزیر می‌بیند؟
اولین آزمون مهم مجلس در عدم رای اعتماد به افرادی است که در بزنگاه‌های حساس به اعتماد عمومی نسبت به نظام ضربه می‌زنند. آیا مجلس در این آزمون سربلند می‌شود؟»

وزیر بهداشت عدالت‌محوری را سرلوحه خود قرار دهد

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع خصوصیات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور صادر کردند.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها برای هر یک از مردم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است چرا که فردفرد این کشور با مقوله‌ی سلامت و درمان مرتبط هستند. از طرفی مسائل بهداشت و درمان بسیار پیچیده و دارای آثار بین‌بخشی در کشور است. حل این مسائل نیز نیازمند علم، نگاه و عملکردی تخصصی و با جامعیت بالاست.

در این نامه خاطرنشان شده است: عدالت‌محوری این خصیصه در جنبه‌های مختلف لازم است. عدالت در دسترسی به خدمات مختلف بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور یکی از این جنبه‌هاست که نیاز به گسترش زیرساخت‌ها و حضور ارائه‌دهندگان خدمت در مناطق مختلف کشور دارد. جنبه‌ دیگر عدالت در پرداخت از جیب مردم است که به عوامل مختلف مالی از جمله تعرفه‌گذاری، عملکرد صحیح بیمه‌ها، تأمین نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات برای کشور، برخورد با متخلفان است. جنبه‌ دیگر از عدالت در ارتباط بین ارائه‌دهندگان خدمات نظام سلامت و تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت به صورتی که پرداخت مالی کافی و به‌موقع از دغدغه‌های جدی ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان است. عدالت در بین ارائه‌دهندگان خدمات نظام سلامت از جمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان جنبه‌ دیگری است. ناعدالتی بین اقشار مختلف ارائه‌دهندگان خدمات و حتی ناعدالتی بین تخصص‌های مختلف یک رشته مثل پزشکی به ویژه در سال‌های اخیر، نیازمند اصلاحات عدالت‌محور است. عدم توجه به حقوق دستیاران (رزیدنت‌ها) و کارورزان نیز از همین دست است که در دولت قبل به آن توجه ویژه شد.

وزیر اقتصاد باید توانایی حل مشکلات اقتصادی را داشته باشد

بسیج‌دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی پیرامون انتخاب وزیر اقتصاد خطاب به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند.

در بخشی از این نامه آمده است: گذر از دهه ۹۰ که ویرانی‌ها و کاستی‌های بسیاری را بر زیرساخت‌های اقتصادی کشور تحمیل کرد و آثار زیانباری بر سفره‌ها و معیشت مردم داشت، موجب شد که اقتصاد به‌عنوان اهم مشکلات و مسائل جامعه در راس مطالبات مردمی و هم‌چنین کارشناسان و دغدغه‌مندان قرار گیرد و به فرمان مقام معظم رهبری، مسئله معیشت مردم مهم‌ترین وظیفه دولت در میان فعالیت‌هایش به شمار رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =