نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های ایران رعایت نمی‌شود/ مسابقه دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان

عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران با بیان این که نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های ایران رعایت نمی‌شود، گفت: تعدد دانشگاه‌ها گاهی اوقات موجب می‌شود نوعی مسابقه برای بیشتر گرفتن دانشجو و کلاس‌های با ازدحام بیشتر به وجود آید.

سید محمد کمالی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گروه خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات آموزش عالی اظهار کرد: کیفیت در آموزش عالی بسیار مهم است. اگر در کشوری کارگزاران از دانش کافی برخوردار باشند و در رشته‌های تخصصی توانمند و کارامد باشند، اداره آن کشور به نحو بهتری انجام می‌شود.

وی افزود: عمق و کیفیت آموزش در گذشته‌ بیشتر مورد تاکید بود. همچنین نسبت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بود و از نظر تعداد و حجم دانشجو احتیاط می‌شد. سعی بر این بود که دانشجو به اندازه لازم، در حد نیاز و در حد توانایی دانشگاه گرفته شود. به این معنا که نسبت دانشجو به استاد و استاد به دانشجو رعایت می‌شد. در سال‌های اخیر تا حدودی این رعایت کیفیت انجام می‌شود؛ اما تعدد دانشگاه‌ها و حوزه‌هایی که دانشجو می‌پذیرند گاهی اوقات موجب می‌شود نوعی مسابقه برای بیشتر گرفتن دانشجو و کلاس‌های با ازدحام بیشتر بوجود آید.

کمالی گفت: در برخی رشته‌ها برای مثال بعضی دانشگاه‌ها تا ۵۰ نفر دانشجو در مقطع فوق لیسانس برای یک کلاس و یک دوره می‌گیرند. رسیدگی به این تعداد دانشجو از نظر امور و کیفیت کار بسیار دشواری است. دادن آموزش‌های مورد نیاز به اعضای هیئت علمی برای رسیدگی هرچه بیشتر به دانشجویان در جهت کیفیت و توانایی راهکار خوبی است.

این استاد رشته مدیریت آموزشی تصریح کرد: مسئله مهم دیگری که باید رعایت شود، نسبت دانشجو به استاد است. معمولا در دنیا این نسبت کیفیت، یک به ۱۶ و یک به ۱۸ است. ولی در بعضی دانشگاه‌ها این نسبت رعایت نمی‌شود. بنابراین هم در پذیرش دانشجو و هم در آموزش دادن به آن باید دقت کافی به عمل آید. برای اینکه نیازهای جامعه را به تخصص‌های مورد نظر پاسخ دهیم، باید تعداد اعضای هیئت علمی را به نسبت دانشجویان افزایش دهیم و تا زمانی که از نسبت مناسب دانشجویان مطمئن نشدیم، بالاتر از توان دانشگاه یا گروه‌ها پذیرش نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =