جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ امروز سه‌شنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با حضور تعدادی از وزرا آغاز شده است.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت و بر اساس حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی پس از نمایندگان موافق و موافق از برنامه‌هایشان دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه بعد از ظهر دوشنبه به اتمام نرسید و دفاعیات وزیر پیشنهادی به جلسه صبح امروز موکول شد.

جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

اتابک: باید به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم

محمد اتابک وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در نوبت صبح امروز ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس گفت: سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب برنامه های صمت باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

اتابک تاکید کرد: در صنعت خودروسازی باید یه سمت رقابتی شدن پیش برویم. من با استراتژی صنعت ساختم. اگر بنگاه داری کرده ام ۱۶۵ شرکت ایجاد کرده ام. من در وزارت صمت نبوده ام اما تمام پیچ و خم های آن را می دانم زیرا به آن مراجعه داشتم. می دانم امروز در بخش خصوصی دخلالت می کنیم.

وی افزود: بنده خود را فرزند ملت و معتقد به اسناد و سیاست های کلان می‌دانم.

مشروح سخنان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را اینجا بخوانید.

آغاز بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گزارش موافقت این کمیسیون را با برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرائت کرد.

عباسی: موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود

عباسی نماینده کرج در مخالقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارت علوم و دانشکده کشاورزی ارائه نکرده است همچنین اشاره‌ای به چگونگی افزایش آموزش‌های مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه نداشتند. موضوع دیگر تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی است که از وظایف وزارت علوم است و در برنامه وزیر پیشنهادی توضیحی درباره آن داده نشده است.

نماینده کرج تصریح کرد: در دهه ۹۰ سیاست‌کاری و حاشیه‌سازی‌ها به کارکرد ویژه دانشگاه‌ها یعنی ارتقاء علمی و پیشرفت کشور لطمه زیادی زد دلیلش هم حضور افرادی بود که سیاسی‌کاری کردند و در وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها مسئول بودند. شما چگونه می‌خواهید این وضعیت را مدیریت کنید تا دوباره به آن شرایط برنگردید؟

عباسی گفت: افرادی که تهمت تقلب را در انتخابات ۸۸ به نظام زده و از کار خود پیشمان نیستند، صلاحیت ریاست دانشگاه‌ها و پست‌های کلیدی را ندارند؛ مراقب باشید که دچار چنین مشکلاتی نشوید.

این نماینده مجلس افزود: کسی که قرار است در وزارت علوم منصوب شود باید موضع‌گیری‌های مناسبی داشته باشد، ما موضع‌گیری از شما درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ندیدیم اما در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود از جمله آن درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج است که مسئولان امنیتی ورود کردند. شما در این باره بیان داشتید که در روز عاشورا نیاز به امر معروف نیست.

وی گفت: نگرانیم وقتی شما به عنوان نفر اول وزارت علوم در مسند این وزارتخانه تکیه زدید، منویات افراد پشت پرده را اجرایی کنید. به ما این اطمینان را بدهید که شما تصمیم‌گیر هستید و به دهه ۹۰ بر نمی‌گردید.

مشروح سخنان علیرضا عباسی را اینجا بخوانید

خاتمی: دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است

سیدمسعود خاتمی، نماینده گلپایگان و خوانسار در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: نهاد دانشگاه در ایران در شکل جدیدش عمری بالغ بر یکصد سال دارد، چه از طریق افزایش آگاهی عمومی و چه از طریق تربیت نیروی متخصص در عرصه‌های گوناگون و سهیم بودن در چرخه دانش و فناوری و در رخدادهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی توانسته است نقش بسیاری در این سرزمین ایفا کند.

موحد: پزشکیان وفاق ملی را در عمل و در معرفی وزیرانش نشان داد

محمد موحد نماینده کهگیلویه به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس گفت: برادران و خواهران! قطعاً عمر نمایندگی من از همه شما بیشتر است، هفت دوره است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارم و مراحل مختلفی را دیده اما شاهد مجالس متفاوتی بودم با رویکردهای مختلف، از اصلاح طلب و اصولگرا و معتقدم عنایتی که خداوند بزرگ در این دوران به ملت ایران با رهنمودهای رهبر عزیزمان نموده‌اند، بی‌بدیل است و جا دارد همه ما شکرگزار نعمت باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم: هیچ جناح سیاسی من را معرفی نکرده است

حسین سیمایی صراف در جلسه علنی صبح امروز ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ در جمع نمایندگان و در دفاع از برنامه خود برای وزارت علوم گفت: من مفتخرم فرزند نهاد علم هستم. من در تقریبا همه کمیسون ها عرض کردم گفتمان این دوره وزارت علوم گفتمان مسئولیت اجتماعی است. دانشگاه ها در این دوره نسبت به مسائل اجتماعی بی طرف نخواهند بود و این محقق نمی شود مگر با کرامت انسانی.

وی افزود: نگرانی از معاش و معیشت با کرامت دانشگاهیان سازگار نیست. باید آزادی پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

صراف تصریح کرد: گزارش مرکز پژوهش ها درباره چالش ها بسیار دقیق است. انسجام ساختاری بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه وجود ندارد و لذا بازار خریدار دانشجویان ما نیست. جالش دیگر کاهش اقبال نسبت به علوم انسانی و علوم پایه است. در حالی که این دو حوزه زیر بنای توسعه هستند. متاسفانه پژوهش ها مساله محور نیستند. متاسفانه طرح ها فقط موجب ارتقاء رتبه می‌شوند. سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی اندک است و در بهترین حالت حدود نیم درصد است. در حالی که در کشورهای به مراتب کوچکتر این سهم حدود پنج درصد است.

سیمایی صراف گفت: گسست بین نسلی در حال گسترش است. مهم است حرف نسل z را بفهمیم و انکار نکنیم.

وی گفـت: دیپلماسی علمی سودمندترین نوع دیپلماسی است زیرا عوامانه نیست و خاستگاه علمی دارد. در بخش فرهنگی معتقد به گسترش فرهنگ ایثار و شهادت هستم. تسهیلات قانونی برای تامین مسکن را به ضرص قاطع دنبال خواهم کرد.

صراف تصریح کرد: هیچ جناح سیاسی من را معرفی نکرده است. آقای عارف گفت تو خودت بالا آمده ای و وام دار هیچ کسی نیستی. در قضیه بورسیه ها من عضو شورای بورس نبودم. 

متن کامل سخنان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را اینجا بخوانید

ادامه دارد...

کد خبر: 1240504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =