دردسرهای معلولان در آزمون استخدامی

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید در مدت کوتاهی به صورت حضوری به وزارت کشور مراجعه کنند اما بسیاری از افراد دارای معلولیت شرایطی مراجعه حضوری را ندارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، براساس قانون حمایت از معلولان سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف باید سه درصد از ظرفیت استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص بدهند اما این کار به درستی انجام نمی‌شد و علی افشاری مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور هم سال گذشته گفته بود که با وجود گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون، آزمون اختصاصی استخدام معلولان ، تاکنون در کشور برگزار نشده است.

بیشتر بخوانید

بازخوانی قانون حمایت از معلولان و تکالیف روی زمین مانده

به گفته این مقام مسئول از حدود پنج هزار و ۶۰۰ سهمیه استخدامی که در ۱۰ سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی اختصاص یافته بود، هزار و ۶۰۰ نفر دارای معلولیت در دستگاه‌ها جذب شدند.

در نهایت آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت ۱۷ خرداد سال جاری برگزار شد و علی‌محمد قادری؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور هم گفته که ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این آزمون شرکت کرده‌اند که چهار هزار و ۳۳۰ نفر از آنها در ۴۶ دستگاه دولتی جذب و استخدام خواهند شد بر اساس آمار، استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان و مازندران بیشترین آمار شرکت‌کننده را در این آزمون داشته‌اند.

در روزهای اخیر اداره کل سرمایه انسانی وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از داوطلبان معرفی شده مرحله نخستین آزمون استخدامی اختصاصی معلولان درخواست کرد برای ارائه و بررسی مدرک به وزارت کشور مراجعه کنند.

در این اطلاعیه آمده است:

ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای کلیه داوطلبان معرفی شده برای مرحله بررسی مدارک در اولین آزمون استخدامی اختصاصی معلولان به اطلاع می‌رساند؛ داوطلبان موظفند جهت ارائه و بررسی مدارک خود از مورخ ۰۵/۰۶/۱۴۰۳ لغایت ۰۷/۰۶/۱۴۰۳ از ساعت هشت لغایت ۱۲ با به همراه داشتن مدارک شخصاً به آدرس تهران، میدان جهاد، ساختمان اصلی وزارت کشور، طبقه سوم، اتاق شماره سه مراجعه کرده و پس از تحویل آنها، رسید دریافت کنند.

این اطلاعیه متذکر شده که مراجعه نکردن داوطلب در مهلت مقرر اعلام شده، به منزله انصراف از سایر مراحل استخدامی تلقی می‌شود.

وزارت کشور درحالی اطلاعیه برای تکمیل مدارک صادر کرده که بسیاری از افراد دارای معلولیت شرایط مراجعه حضوری و انجام کار اداری را ندارند. از جهتی زمانی که آزمون ویژه افراد دارای معلولیت برگزار می‌شود، باید شرایط آن‌ها را هم درنظر گرفت؛ افراد دارای معلولیتی که به دلیل محدودیت‌های موجود و در بسیاری از موارد مناسب‌سازی نشدن معابر نمی‌توانند حضوری به جایی مراجعه کنند، چطور در مدت محدود ۲ روزه از شهرهای مختلف خود را به تهران برسانند؟

چرا نهادهای ذی‌ربط شرایطی را فراهم نکرده‌اند که این افراد بدون نیاز به طی کردن راه در همان شهرهای خود مراحل اداری را انجام دهند؟ آیا نمی‌شد با استفاده از فناوری‌های نوین امکان اسکن غیرحضوری مدارک را فراهم کرد تا هم معلولان دچار زحمت نشوند و هم ازدحام و شلوغی در مراکز ایجاد نشود؟

علاوه بر این اشکالاتی هم در برگزاری آزمون وجود داشت. یکی از معلولان که در این آزمون شرکت کرده بود به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من استان همدان هستم و برخی مراکز برای تردد معلولان جسمی و حرکتی مناسب‌سازی نشده بودند و علاوه بر این کتاب و منابع کافی در دسترس نداشتیم. تهیه کتاب برای معلولان دشوار است و می‌توانستند نسخه الکترونیک منابع را در دسترس معلولان قرار دهند.

به گزارش ایسکانیوز، برگزاری آزمون بعد از ۱۰ سال اتفاق خوبی است که باید ادامه‌دار باشد و برای رفع ایرادات موجود نیازمند زمان و تجربه هستیم اما برگزار کنندگان باید درنظر داشته باشند که این آزمون ویژه معلولان است و باید شرایط حال آن‌ها را هم در نظر بگیرند. مناسب‌سازی محل آزمون، دسترسی راحت به منابع و فراهم کردن شرایط مناسب برای انجام مراحل اداری پس از قبولی از جمله مطالبات معلولان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =