یمنی‌ها نیروی دریایی آمریکا را شکست دادند

عملیات‌های دریایی یمنی‌ها علیه کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی راهبردهای بازدارندگی دریایی آمریکا را زیر سوال برد؛ شکستی که شاید پیش از نبرد دریای سرخ چندان آشکار نبود، نبرد دریایی نیروهای مسلح یمن هیمنه چندین دهه‌ای واشنگتن را در هم شکست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ «عملیات نگهبان رفاه» در دسامبر ۲۰۲۳ در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ جنوبی عبور می‌کردند، اعلام شد. هدف این بود که یک جبهه یکپارچه بین‌المللی ایجاد شود که هم یمنی‌ها را از حملات بیشتر باز دارد و هم به شرکت‌های کشتیرانی که به دلایل ریسک و هزینه‌ بیمه، دماغه امید نیک را دور می‌زدند، اطمینان خاطر دهد.

تام شارپ در روزنامه تلگراف در گزارشی می‌نویسد: مشکل این بود که این عملیات بی‌نتیجه ماند. این ائتلاف نه تنها نتوانست یمنی‌ها را منصرف کند بلکه بر شدت هدف‌گیری کشتی‌هایی که به هر جهت ارتباطی با اسرائیل داشتند، افزود.

عملیات‌های یمنی‌ها در تعداد و تنوع شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ از ژانویه، نه تنها تعداد حملات به طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است. پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. آوریل اولین استفاده از پهپاد سطحی را شاهد بودیم و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. اخیرا هم شلیک سلاح‌های سبک از قایق‌های تندرو به آنها اضافه شده و در چند هفته گذشته میزان حملات به بالاتر از میانگین ۲.۵ مورد در هفته افزایش یافته است.

در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و انگلیسی که داعیه حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست.

به نظر می‌آید غربی‌ها بدون سر و صدا با قبول شکست در مقابل حوثی‌ها که قول داده‌اند تا پایان عملیات‌های رژیم صهیونیستی در غزه هر کشتی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی باشد را هدف بگیرند، میدان را خالی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا و انگلیس مجدد به خاک یمن تجاوز کردند

وزیر امور خارجه دولت «تغییر و سازندگی» یمن چندی پیش گفت: آمریکا به همراه ناوگان نیروی دریایی خود از دریای سرخ فرار کرد و امروز در جستجوی جایگزین است و سرخوردگی آن از همان روز نخست درگیری مشخص بود.

شبکه بلومبرگ نیز گفته است: پس از ماها تلاش برای توقف عملیات دریایی یمن در حمایت از غزه، ناکامی آشکار و اعلام شده آمریکا در دستیابی به این هدف، واشنگتن را وادار کرد تا دیدگاه خود را نسبت به راهبرد دریایی خود تغییر دهد و به ناتوانی در دستیابی به «بازدارندگی» اعتراف کند.

به گفته این شبکه خبری، آمریکا همیشه سعی می‌کرد «بازدارندگی» موضوع اصلی استقرار نیروهای دریایی آن در منطقه از جمله ناوهای هواپیمابر باشد، اما پس از آنکه نیروهای مسلح یمن توانستند ناو «آیزنهاور» را از دریای سرخ بیرون کنند و جایگزین آن ناو «روزولت» نیز جرأت نزدیک شدن به منطقه عملیاتی یمن را نداشت، فرماندهان دومین ناو هواپیمابر جایگزین (لینکلن) شروع به اعتراف کردند که با یک ماموریت طولانی و دشوار مواجه خواهند شد.

به هر حال به نظر می رسد آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان مجبور هستند به منظور جلوگیری از خسارت‌های سنگین و فاجعه‌بار در راهبرد دریایی خود بازنگری کنند؛ چراکه در پی ظهور تسلیحات مافوق صوت و موشک‌های ضد کشتی، ناوهای هواپیمابر آمریکایی دیگر کارآمد نخواهند بود.

این تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های غربی بوضوح واقعیت فعلی و شناخته‌شده شکست راهبردهای بازدارندگی دریایی ایالات متحده را نیز بیان می‌کند؛ شکستی که شاید پیش از نبرد دریای سرخ چندان آشکار نبود و نبرد نیروهای مسلح یمن در دریا توهمی را که واشنگتن برای چندین دهه بر آن تکیه کرده بود، در هم شکست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =