آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم‌کربوهیدرات خوب است؟

امروزه بسیار دیده می‌شود که برخی برای کاهش وزن، خودسرانه به گرفتن رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا اقدام می‌کنند؛ این درحالیست که کارشناسان معتقدند این نوع رژیم غذایی می‌تواند آسیب‌هایی به بدن افراد وارد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ رژیم‌های پرپروتئین و کم کربوهیدرات مانند «رژیم اتکینز» به طور گسترده‌ای به عنوان برنامه‌های کاهش وزن موثر تبلیغ شده‌اند.

بیشتر بخوانید؛

رژیمی که مغز و فکر را بهم میریزد

این برنامه‌ها به طور کلی توصیه می‌کنند که افراد رژیم‌گیرنده ۳۰ تا ۵۰ درصد کل کالری خود را از پروتئین دریافت‌ کنند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه خود را از پروتئین دریافت کنید که این مقدار حدود ۴۶ گرم پروتئین برای زنان و ۵۶ گرم برای مردان است.

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات چگونه باعث کاهش وزن می‌شوند؟

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند؛ در صورت نبود کربوهیدرات کافی برای تامین انرژی، بدن چربی‌ها را به کتون تجزیه می‌کند. هنگامی‌که کتون‌ها به منبع اصلی سوخت تبدیل می‌شوند، بدن در حالت کتوز قرار می‌گیرد. زمانی که ذخایر چربی به منبع انرژی اولیه تبدیل‌شود، ممکن است وزن کاهش‌یابد.

خطرات رژیم‌های پر پروتئین و کم‌کربوهیدرات

برخی از منابع پروتئین ، مانند تکه‌های پرچرب گوشت، محصولات لبنی تولیدشده از شیرکامل و سایر غذاهای پرچرب می‌توانند کلسترول را افزایش داده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. با این حال، مطالعات نشان‌ می‌دهند افرادی که از «رژیم اتکینز» به مدت دو سال استفاده‌کرده‌اند، سطح کلسترول بد خونشان کاهش یافته است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از طرفی هم در صورت داشتن مشکلات کلیوی، خوردن پروتئین بیش از حد، فشار بیشتری بر کلیه‌ها وارد می‌کند و می‌تواند عملکرد کلیه را مختل‌کند.

زمانی که از رژیم غذایی پرپروتئین استفاده ‌شود، این احتمال وجود دارد که کلسیم بیش‌از حد معمول از طریق ادرار دفع‌ شود. برخی کارشناسان معتقدند که این امر می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان و سنگ کلیه را افزایش دهد.

به منظور داشتن یک رژیم پرپروتئین مناسب باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت‌ کرد تا از میزان سلامت آن مطلع‌ شد. متخصصان تغذیه کمک‌ می‌کنند تا فرد رژیم‌گیرنده، یک برنامه‌ غذایی با میوه و سبزیجات کافی و منابع غذایی پروتئینی کم‌چرب داشته‌ باشد.

کاهش وزنی همیشگی معمولا بر اساس تغییراتی است که می‌توان برای مدت طولانی با آن زندگی ‌کرد نه یک رژیم‌غذایی موقت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1241776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =