اقدامات عجولانه دانشگاه‌های چین در توسعه هوش مصنوعی

دانشگاه‌های چین در راستای اجرای برنامه‌های دولت برای توسعه هوش مصنوعی دست به اقداماتی عجولانه زدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های چین در راستای توجه ویژه دولت این کشور به هوش مصنوعی، آموزش‌های دانشگاهی این حوزه را توسعه داده است. به طوری که برخی کارشناسان معتقدند عجله دانشگاه‌های چینی در گسترش هوش مصنوعی به کیفیت آموزش‌ها لطمه خواهد زد.

رتبه‌بندی موضوعی شانگهای (ARWU) در سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۰۰ رشته در هزار و ۲۰۰ موسسه آموزشی را بررسی کرد. بر اساس این رتبه‌بندی، ۲۶۸ دانشگاه چینی در رشته هوش مصنوعی دانشجو می‌پذیرند که در مقایسه با سال قبل ۲۴۸ دانشگاه افزایش یافته است. از این تعداد فقط ۱۰ دانشگاه موفق شدند در ۲۵ شاخص رتبه‌بندی مانند نسبت استاد به دانشجو و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان نمره A+ را به دست بیاورند. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه تسینگهوا (Tsinghua)، دانشگاه شانگهای جیائوتنگ، دانشگاه نانجینگ، دانشگاه زیدیان، دانشگاه ژجیانگ، دانشگاه علم و فناوری چین، دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که دانشگاه‌های چینی برای اجرای برنامه‌های توسعه هوش مصنوعی دولت، عجله کرده‌اند. پیش‌تر هم دولت چین در سال ۲۰۱۸ برنامه اقدام نوآورانه برای هوش مصنوعی در موسسات آموزش عالی را اعلام کرد. این برنامه مسیر توسعه رشته هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها را مشخص می‌کرد و بر اساس آن، انتظار می‌رفت دانشگاه‌ها تا سال ۲۰۲۵ توانایی‌های خود در زمینه علم، فناوری و کیفیت آموزش برای نسل جدید هوش مصنوعی را ارتقا دهند.

دانشگاهیان در چین معتقدند که دانشگاه‌ها منابع آموزشی لازم برای ارائه این برنامه‌ها را ندارند. فقط برخی دانشگاه‌های برتر در حوزه علوم رایانه می‌توانند از رشته‌های هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی پشتیبانی کنند. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که دانشگاه‌ها اکنون در حال برداشتن گام‌هایی برای بهبود برنامه درسی هوش مصنوعی با تقویت ارتباطات صنعتی هستند.

ضرورت انعکاس تقاضای بازار در آموزش‌های دانشگاهی هوش مصنوعی

اگر برنامه‌های درسی هوش مصنوعی بهبود پیدا کنند، دانشگاه‌ها می‌توانند تقاضای واقعی بازار را در آموزش و محتوای دوره منعکس کنند. از سوی دیگر، قرار گرفتن شکلگیری ارتباط با صنعت به پر کردن شکاف‌ها در بسیاری از حوزه‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، کمبود واحدهای پردازش گرافیکی یا پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده برای محاسبات پیشرفته مانند هوش مصنوعی، در نتیجه تحریم‌های آمریکا بر صادرات تراشه‌های نیمه هادی با کارایی بالا به چین، همچنان به شدت احساس می‌شود.

همچنین دولت چین نقش دانشگاه‌ها را در توسعه استعدادهای هوش مصنوعی، از جمله تمرکز بر بهبود کیفیت رشته‌های هوش مصنوعی، افزایش داده است. برای مثال ماه گذشته، وزارت آموزش و پرورش از سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای گنجاندن هوش مصنوعی در برنامه درسی دانشگاه خبر داد.

به علاوه دانشگاه تسینگهوا در پکن و ۱۴ دانشگاه دیگر بخشی از یک کمیته مشورتی هستند که شامل موسسات تحقیقاتی علمی، شرکت‌های فناوری چینی و دو موسسه انتشاراتی است که وظیفه تعیین محتوای مجموعه جدیدی از دوره‌های اصلی هوش مصنوعی را بر عهده دارند. انتشار کتاب‌های درسی، راه‌اندازی پروژه‌های عملی، پرورش تیم جدیدی از معلمان و ایجاد تجربه در ادغام صنعت و آموزش از جمله اقدامات این دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =