اپل از آیفون‌های بزرگ‌تر و هوشمندترش پرده‌ برداشت

اپل در رویداد «زمان درخشیدن است» (It’s Glowtime) از نسل جدید آیفون‌های خود رونمایی کرد؛ آیفون‌هایی با اندازه نمایشگر بزرگ‌تر و هوش مصنوعی هوشمندتر. اپل دیر به جشن هوش مصنوعی رفته و همین موضوع ورود آن را جذاب‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سال‌هاست سازندگان گوشی رقابتی را ایجاد کرده‌اند تا موبایل‌هایی طراحی کنند که دکمه‌ای نداشته باشد تا حدی که موبایل‌های امروزی دیگر دکمه‌ای روی صفحه‌نمایش خود ندارند. اما اپل مثل همیشه ساختارشکنی را به ادامه رقابت ترجیح می‌دهد. این شرکت به آیفون‌های جدید خود دکمه «اکشن» و «کنترل دوربین» اضافه و رویکرد سنت‌گرایی و مدرنیته را با هم تلفیق کرده است.

بارزترین تغییر آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس را می‌توان عمودی ‌شدن چینش دوربین‌های پشتی دانست تا شاهد تکرار فلسفه‌ طراحی آیفون ۱۰ اما با رویکردی مدرن‌تر باشیم. به ‌لطف همین تغییر، مدل‌های عادی و پلاس همچون آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، توانایی ضبط ویدئوی سه‌بعدی دارند.

ویژگی‌های آیفون‌های جدید از قرار زیر است:

طراحی

طراحی کلی مدل‌های عادی و پلاس آیفون ۱۶ تغییر چشمگیری نکرده است. دینامیک آیلند، گوشه‌های گرد، پنل شیشه‌ای و درگاه USB-C نشان می‌دهند که با همان ظاهر آشنای آیفون مواجهیم.

طراحی کلی اپل آیفون ۱۶ شباهت زیادی به آیفون ۱۵ دارد. لبه‌های دستگاه همچنان تا حدی خمیده است تا حس بهتری هنگام در دست گرفتن باشد. قاب عقب شیشه‌ای است و از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. اما همانطور که گفتیم، چینش لنزهای ماژول دوربین تغییر کرده و از حالت مورب خارج شده است. حالا اپل هر ۲ لنز را روی هم قرار داده است.

در کنار بدنه اپل آیفون ۱۶، ۲ دکمه جدید می‌بینیم. دکمه اکشن از مدل‌های پرو در آیفون ۱۵ حالا به مدل‌های معمولی نسل جدید آمده است. همچنین یک دکمه حساس به فشار جدید را می‌بینیم که اپل آن را «کمرا کنترل» یا کنترل دوربین می‌نامد.

دکمه کنترل دوربین با فریم کناری بدنه هم‌سطح است و روی آن شیشه یاقوت کبود قرار دارد. هنگامی که روی این دکمه کلیک می‌کنید، دوربین باز می‌شود. با کلیک بعدی می‌توانید عکس بگیرید. اما اگر کلیک کنید و دکمه را رها نکنید، ضبط ویدئو آغاز می‌شود. این دکمه دارای بازخورد هپتیکی است تا متوجه کارکردهای مختلف آن باشید. دکمه «کنترل دوربین» همچنین می‌تواند بین کلیک کامل و فشار آرام‌تر تمایز قائل شود. با فشار آرام‌تر می‌توانید به پیش‌نمایش تصویر دسترسی پیدا کنید، یا با ۲ بار تپ‌ کردن اطلاعات تنظیم زوم یا عمق را ببینید.

براساس بیانیه‌ رسمی اپل، دکمه‌ کنترل دوربین در همکاری با قابلیت «هوش تصویری» که با هوش مصنوعی اپل کار می‌کند، می‌تواند در مورد هر محتوایی که در منظره‌یاب دوربین گوشی مانند رستوران‌ها مشاهده می‌کنید، جست‌وجو کند و اطلاعات بیشتری از آنها ارائه دهد.

بدنه آیفون ۱۶ پرو همچنان از جنس تیتانیوم ساخته شده و در چهار رنگ مشکی، سفید، طبیعی و رنگ جدید «تیتانیوم صحرایی» عرضه می‌شوند. وزن تیتانیوم تقریباً نصف وزن فولاد ضد زنگ است.

صفحه‌نمایش

آیفون ۱۶ پرو اپل دارای صفحه نمایش ۶/۳ اینچی و اپل ۱۶ پرو مکس دارای صفحه نمایش ۶/۹ اینچی است که بزرگ‌تر از مدل‌های قبلی است که به ترتیب ۶/۱ اینچ و ۶/۷ اینچ اندازه‌گیری می‌کنند. اپل گفته که مدل‌های جدید نازک‌ترین حاشیه‌ها را نسبت به همه محصولاتش دارند و از این رو، آنها را بهترین نمایشگرهای آیفون تاکنون نامیده است.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۶ از یک سپر سرامیکی جدید برای محافظت در برابر خط‌وخش و ضربه بهره می‌برد که ۵۰ درصد سخت‌تر از نسل پیشین و ۲ برابر مقاوم‌تر از سایر گوشی‌هاست. حداکثر روشنایی این صفحه به ۲ هزار نیت (میزان روشنایی در هر متر مربع) می‌رسد.

تراشه

در کالبد آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس تراشه A18 قدرت‌نمایی می‌کند؛ تراشه‌ای سه نانومتری که به‌ادعای اپل ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه آیفون ۱۵ است، ۳۰ درصد انرژی کمتری از آن مصرف می‌کند و به ‌لطف واحد پردازش عصبی قوی‌تر با ۱۶ هسته می‌تواند میزبان قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل باشد.

اپل می‌گوید پردازنده گرافیکی A18 تا ۴۰ درصد سریع‌تر از A۱۶ Bionic است و ۳۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. اگر ادعای اپل صحت داشته باشد باید طبق وعده‌اش شاهد افزایش «چشمگیر» شارژدهی گوشی باشیم.

اپل برای به‌کارگیری هوش مصنوعی نوآورانه خود روی نسل جدید آیفون، از این سری تراشه اختصاصی‌اش استفاده کرده است تا برای ارائه بهترین عملکرد جای مانور بیشتری داشته باشد. با این هوش مصنوعی، می‌توانید تنها با نوشتن کلماتی که در ذهن دارید، اموجی جدیدی را روی آیفون خود خلق کنید. با این قابلیت، در مکالمات و صحبت‌های روزمره خود اموجی‌های جدید و متفاوتی را خواهید داشت. اپل حتی مولد تصویر اختصاصی را براساس مدل‌های زبانی مطرح جهان به‌کار گرفته که ظاهراً کیفیت و عملکرد رضایت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل روی آیفون ۱۶ حتی امکان تولید ویدئوهای کوتاه را هم دارید.

به‌ جز این موارد اپل برای افزایش کارایی آیفون‌های تازه‌ واردش، قابلیت خلاصه‌سازی ایمیل، اعلانات و پیام‌ها را هم ارائه می‌دهد تا حداکثر صرفه‌جویی در زمان برای کاربران به‌عمل آید. همچنین سیری نیز نسبت‌به قبل متحول شده و با آگاهی از محتوای روی صفحه، قابلیت تحلیل و بررسی اتفاقات پیرامون را خواهد داشت. به‌ همین ‌ترتیب اطلاعات ارائه ‌شده توسط این دستیار صوتی حالا بیش ‌از پیش قابل ‌اتکا هستند. انتقال سریع اطلاعات و برنامه‌ریزی دقیق در اپ تقویم نیز کاربردهای هوش مصنوعی اپل را گسترده‌تر خواهد کرد. اپل اعلام کرده که پشتیبانی از زبان‌های بیشتر را به ‌زودی برای هوش مصنوعی اختصاصی‌اش منتشر می‌کند.

دیگر ویژگی کلیدی اپل اینتلیجنس نیز به عملکرد گوگل لنز شباهت دارد، چراکه با این بخش از هوش مصنوعی اپل، توانایی شناسایی و جست‌وجوی پیرامون اشیاء اطراف خود را خواهید داشت. به‌ عنوان مثال، با گرفتن عکسی از یک سگ می‌توانید نژاد آن ‌را ازطریق این هوش مصنوعی پیدا کنید. اپلی‌ها می‌گویند که استفاده از هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس کاملاً امن است و اطلاعات شما حین استفاده از این سرویس با خود اپل به ‌اشتراک گذاشته نخواهد شد. علاوه‌ براین، اپل برای پردازش درخواست‌های کاربران هوش مصنوعی آیفون، سرورهای اختصاصی با انرژی تجدیدپذیر را در نظر گرفته است.

دوربین

دوربین جدید «فیوژن» با وضوح ۴۸ مگاپیکسل و رابط کاربری دوربین به‌روز رسانی ‌شده، حسگر چهار پیکسلی نسل دوم را ارائه می‌دهد که برای عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی ProRAW و HEIF بدون تأخیر شاتر عمل می‌کند. همچنین اولین بار است که دوربین فوق ‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی با حسگر چهار پیکسلی و فوکوس خودکار وجود دارد. دوربین تله‌فوتو پنج برابر تتراپریسم نیز اکنون در آیفون ۱۶ پرو موجود است.

آیفون ۱۶ پرو از فیلمبرداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که به لطف حسگر سریع‌تر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی فیوژن امکان‌پذیر شده است. اپلیکیشن دوربین قابلیت هوشمند حذف نویز باد در صدا را هم دارد.

میکروفون

آیفون ۱۶ پرو در صدابرداری نیز پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای کرده و حالا به چهار میکروفون در سطح استودیویی مجهز شده است.

با میکروفون‌های بهبود یافته، آیفون ۱۶ پرو از ضبط صدای فضایی (Spatial Audio) هنگام فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ای فراگیرتر هنگام استفاده از ایرپاد یا اپل ویژن پرو فراهم شود. قابلیت جدید Audio Mix با استفاده از یادگیری ماشین صدای پس‌ زمینه و گفتار را شناسایی و جدا می‌کند؛ برای مثال In-Frame Mix صدای شخص در تصویر را جدا می‌کند و Cinematic Mix صدا را مانند فیلم مدیریت می‌کند، به‌صورتی که صدای روی صفحه جلو و نویزهای محیطی در اطراف پخش می‌شوند. همچنین به‌روز رسانی‌هایی برای اپلیکیشن Voice Memos در راه است که به شما امکان می‌دهد یک ترک صدا را روی ضبط‌های قبلی اضافه کنید.

باتری

اپل ادعا می‌کند آیفون ۱۶ پرو مکس بهترین عمر باتری را میان تمامی آیفون‌ها دارد. اپل در جریان رویداد رونمایی به این موضوع اشاره کرد که گوشی‌های پرو امسال جهش بزرگی در عمر باتری دارند. به گفته اپل، آیفون ۱۶ پرو مکس بهترین عمر باتری میان تمامی آیفون‌ها را خواهد داشت که به لطف طراحی داخلی بهینه و تراشه A18 Pro این موضوع ممکن شده است.

آیفون ۱۶ پرو مکس تا ۳۳ ساعت پخش ویدئو و آیفون ۱۶ پرو تا ۲۷ ساعت پخش ویدئو را پشتیبانی می‌کند. همچنین گوشی‌های آیفون ۱۶ پرو از سرعت شارژ MagSafe تا ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند و دارای گواهینامه Qi2 هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =